Orele de terapie la copiii cu autism fac diferenţa. Părinţii trebuie să devină coterapeuţi
0Un program intensiv de terapie la copiii cu autism trebuie să aibă minimum 20 de ore pe săptămână, este de părere Sigmund Eldevik, profesor asociat de psihologie la Oslo&Akershus University College, Norvegia. El a venit în România pentru a pregăti 60 de specialişti ABA.
Expertul norvegian Sigmund Eldevik, profesor asociat de psihologie la Oslo and Akershus University College, Norvegia, a venit, în perioada 13-15 iunie la Bucureşti, pentru a pregăti 60 de terapeuţi ABA, specializaţi în tratamentul şi consilierea copiilor cu autism.
„Părinţii trebuie să devina coterapeuţii copiilor. Şi in Norvegia ne străduim să rezolvăm asta şi ne este destul de dificil”, a spus profesorul, care a ţinut lecţii practice în acest sens.
În ceea ce priveşte numărul minim de ore de terapie pe care un copil cu autism trebuie să le facă, specialistul norvegian a spus că acesta este încă un subiect intens dezbătut.
„Există o legătură puternică între numărul de ore de terapie şi rezultate. Un program intensiv de terapie trebuie să aibă minimum 20 de ore pe săptămână. Dacă micuţul nu poate face decât 10 ore, este în regula şi asta. Este oricum mai bine decât să nu facă nimic. Însă cu cât se fac mai multe ore, cu atât mai bune sunt rezultatele”, a mai spus specialistul în terapie comportamentală aplicată, care are experienţă în centre de intervenţie timpurie din Oslo.
Studiu aplicat pe copiii cu autism din România
Terapeuţii români prezenţi la eveniment lucrează cu sute de copii cu autism din toata ţara, iar workshop-ul a fost organizat în cadrul proiectului „Consultanţă norvegiană în beneficiul copiilor cu autism şi terapeuţilor din România”, derulat de Asociaţia de Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA), cu finanţare printr-un grant acordat de Islanda, Liechtenstein si Norvegia, în cadrul Fondului pentru Relaţii Bilaterale.
„Ne bucuram că putem organiza astfel de evenimente în cadrul cărora terapeuţii români să beneficieze de vasta experienţă a specialiştilor norvegieni. Rezultatul acestui schimb de experienţă va sta la baza demarării de către ATCA a unui studiu în ceea ce priveşte rezultatele terapiei ABA în cazul copiilor cu autism. Studiul pentru implementarea căruia vom obţine expertiza din Norvegia va fi unul cu impact pe termen lung, fiind indispensabil pentru recunoaşterea profesiei de analist comportamental în România”, a spus Anca Dumitrescu, preşedintele ATCA.
Una dintre problemele pe care le au copiii cu autism în România este legată de faptul că numărul de ore de terapie sunt insuficiente, iar familiile sunt silite să scoată mii de lei din buzunar în fiecare lună pentru a-I ajuta pe micuţi să-şi urmeze tratamentul de care au nevoie.