Selfie - între respect de sine şi expunere excesivă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autofotografia a luat avânt în ultimii ani, odată cu ascensiunea smartphone-ului şi reţelelor sociale. Dincolo de narcisism, există motive în spatele fiecărei fotografii pe care ne-o facem noi.

Reţelele sociale au adus cu ele şi obiceuri păcătoase sau pur şi simplu care au dat dependenţă. Combină reţelele sociale, cu dictatura smartphone-urilor şi dai de un fenomen: selfie-ul. Acesta este o poză pe care noi ne-o facem personal: cu telefonul întors, cu camera frontală, cu un webcam sau în oglindă. În lipsa cuiva care să ne fotografieze, ne pozăm singuri pentru a nu ne mai simţi atât de singuri pe reţelele sociale. Curg like-uri sau comentarii. Selfie-ul e mai mult decât simplele poze făcute în oglindă de „piţipoance“ şi „cocalari“. Oameni educaţi, cu un profil serios de Facebook, apelează la ele. 

Pentru a afla motivaţia din spatele unui selfie, am apelat la Facebook. Mi-am întrebat prietenii ce cred despre fenomenul acesta şi de ce-şi fac poze singuri. Până la urmă, foarte mulţi de pe reţeaua socială fac asta. Ştefan Iancu crede că „e o chestie evident narcisistă, estetică şi aproape autoerotică. Şi o strategie simplă de seducţie dacă arăţi şi altora pozele“. Liliana Simionescu îşi face selfie-uri atunci când crede că e drăguţă. „Am chef să rămân cu imaginea respectivă în minte. Nu le public pe Facebook pe toate, mai mult pe Instagram, unde pozele sunt private şi am doar câţiva oameni. Să îţi faci selfies e distractiv, cred că poate aşa vom învăţa să ne iubim mai mult“, crede Liliana. 

image

Evoluţia unui fenomen

Prima oară când a fost folosit cuvântul selfie a fost în 2002, pe un forum din Australia. „Sorry about the focus, it was a selfie“ (trad. -  „Scuze că e defocusată, a fost un selfie“). Potrivit cercetătoarei Judy Pearsall de la Oxford, selfie-ul a crescut pe reţelele sociale, o asemenea etichetă apărând pe site-ul de stocare foto Flickr în 2004. Folosirea cuvântului nu s-a extins în mediile populare până în 2012, când a evoluat pe Facebook, Instagram sau Twitter. "Cuvântul a fost scris de multe ori drept selfy, dar diminutivarea actuală arată natura sa narcisistică, el transformându-se în ceva drag, apropiat sufletului nostru“, a declarat Judy Pearsall. 

Dana Alecu (22 de ani) este studentă la Facultatea de Jurnalism de la Universitatea Bucureşti. Ea este fotograf, dar îşi face şi selfie-uri destul de des, dar nu clasicele poze în oglindă, ci creaţii mai artistice. 

„Din punctul meu de vedere, explicaţia e simplă: nu ai un fotograf în zonă care să-ţi facă poze. Plus că ar fi ciudat să opreşti un om pe stradă ca să te pozeze, pentru că-ţi place ţie cum îţi stă părul în ziua aia“, crede studenta. 

De asemenea, ea adaugă că avantajul unei poze făcute nouă de către noi este că pot fi modificate şi pot fi repetate de câte ori vrem, pentru că timpul stă la dispoziţia noastră. „Te simţi prost să chinui pe cineva doar pentru că ţie nu-ţi place cum ţi-a ieşit nasul sau şuviţa în cadru. Mai ales că omul nu ştie ce imagine ai tu în cap. Mai mult, suntem narcisişti, de aceea simţim nevoia să surprindem orice detaliu care ţine de aspectul nostru“, spune Dana. 

„Mai ştii, poate părul nu va mai sta aşa vreodată, de ce să nu-i fac poză acum, cât încă are o formă drăguţă? Selfies-urile seamănă cu pozele cu mâncare. Vezi ceva interesant de la sine sau influenţat de cineva şi simţi nevoia să le arăţi şi altora, te dai mare până la urmă“, mai spune tânăra. 

Selfie-ul, expresia lui „prea mult“

Primul selfie vine din epoci imemoriale, mult înaintea inventării telefonului inteligent şi a reţelelor sociale. Chimistul şi amatorul de fotografie din Philadelphia (Statele Unite ale Americii), Robert Cornelius şi-a pus camera în magazinul său din oraş şi s-a fotografiat singur. Tehnologia era mai complicată atunci. El a luat capacul lentilei, a fugit în cadru, iar apoi a stat acolo un minut, înainte de a acoperi lentila din nou. Pe spatele fotografiei, el a scris: „Prima fotografie din lumină făcută vreodată - 1839“. 

Selfie-ul a stat ascuns multă vreme, până la apariţia smartphone-urilor şi a reţelelor sociale. Deşi a apărut iniţial pe Flickr, el s-a dezvoltat odată cu boom-ul Facebook de după 2008 şi a apariţiei Instagram, reţeaua socială centrată pe fotografii. Potrivit scriitorului canadian Hal Niedzviecki, selfie-ul este dovada culturii „oversharing“ (care distribuie prea multe pe reţelele sociale). El consideră că internetul ne-a transformat în fetişişti care se uită pe gaura cheii virtuale la familie şi la prieteni. De asemenea, el consideră că selfie-ul e un moment reflexiv, când oprim timpul şi ne concentrăm doar pe noi. Cu toate acestea, autorul cărţii „The Peep Culture“ consideră că tinerii nu realizează că pentru prima oară în istorie sunt şi autori şi audienţă, pentru că pierd dreptul de proprietate al fotografiei făcute de ei cu ei în momentul când o urcă pe reţelele sociale. 

image

Michele Obama şi câinele Bo, într-un selfie prezidenţial

Steve Jobs e de vină

Fenomenul este cu atât mai interesant cu cât evoluează. Mai întâi a fost autoportretul în pictură, apoi fotografii tradiţionali şi-au făcut selfie-uri pe film. Tehnologia ne-a adus în faţa selfie-ului făcut cu telefonul întors, dar adevărata schimbare i se datorează cui altcuiva decât … Steve Jobs. Fondatorul Apple a schimbat pentru totdeauna ceea ce ştim despre selfie-uri, chiar fără să vrea. În momentul când a lansat în 2010 telefonul iPhone 4, Apple i-a adăugat acestuia o cameră frontală. Motivaţia era simplă: trebuia să vorbim pe servicii cum ar fi Skype sau alte aplicaţii de videoconferinţă şi era mult mai simplă ca telefonul să se uite la noi, nu să întoarcem terminalul spre faţa noastră. Dar apariţia camerei frontale a dus şi la o avanlanşă de selfie-uri. 

În acest moment, fotografia este doar o metodă. Potrivit revistei „The New Yorker“, cea mai modernă formă de selfie este video-ul. Vine este o aplicaţie prin care filmăm şase secunde. Instagram permite 15 secunde de înregistrare. Acestea devin noile selfie-uri, spunând despre noi „iată ce fac acum şi vreau să vă arăt şi vouă“. În plus, evoluţia acestui fenomen este împinsă de la spate şi de vedete. Printr-un mimetism tradiţional, tonul este dat de cele mai celebre nume de pe reţelele sociale: Beyonce, Justin Beiber, Rihanna, Barack Obama, Michelle Obama sau Kim Kardashian. 

image

Justin Bieber este regele categoriei

Stima de sine duce la pornografie

Psihologia selfie-ului e încă un mister pentru mulţi. Narcisism, normalitate, distribuire peste măsură, lipsă de încredere? Una dintre cele mai populare păreri despre selfie-uri îi aparţine autoarei americance Rachel Simmons. Ea consideră că selfie-ul e bun pentru fete. Potrivit Centrului pentru Cercetări Pew, 91% din adolescenţi au postat măcar un selfie. “Selfie-ul e un mic impuls al mândriei femeieşti, un ţipăt al sinelui. Dacă ne uităm la selfie ca la un fenomen narcisist, vom rata şansa de a vedea fetele promovându-se pe sine - o capacitate pe care băieţii o au mult mai dezvoltată şi care le foloseşte mai târziu în viaţă“, crede Simmons. 

Pentru Simmons, selfie-ul reprezintă de fapt un lucru pe care o fată ar vrea să-l spună, dar nu va avea niciodată posibilitatea. De exemplu, ea nu poate spune niciodată „sunt frumoasă astăzi“. Aşa că va înlocui această expresie cu un selfie. Psihologul american Kristin Booker consideră că fenomenul ar „putea reseta standardul industriei pentru frumuseţe către ceva mai realist“.

image

Papa Francisc a pozat cu nişte tineri într-o asemenea poză

Pamela Rutledge, de la Şcoala Profesionistă de Psihologie din Massachussetts crede că selfie-ul promovează oamenii normali. „Sunt mai multe fotografii acum postate de oameni normali, decât de modele profesioniste“, adaugă psihologul. În schimb, psihologul Jill Weber crede că selfie-ul poate influenţa respectul de sine, ataşându-l de popularitatea online: Like şi Share. „E un mod sănătos pentru adolescenţi de a-şi dezvolta identitatea“, spune Weber. Cu toate acestea, recunoaşte că odată cu promovarea pe reţelele sociale, scopurile unei poze făcute nouă sunt altele şi se îndreaptă spre popularitate cu orice preţ. 

Nu toată lumea vede avantajele pozelor acestora. Unii sunt chiar îngrijoraţi de ceea ce s-ar putea dezvolta de pe urma acestui fenomen. „Dacă faci o poză de 12 ori ca să îţi iasă bărbia bine, nu e ca şi cum i-ai cere şefului o mărire. De asemenea, aduce din nou în atenţie faptul că o fată crede că ceea ce o poate promova este aspectul fizic şi nu altceva“, crede Erin Gloria Ryan de la site-ul Jezebel. Erin spune că e şi o formă prin care-ţi arăţi singurătatea. De altfel, Miruna Barbu (24 de ani) ne-a spus acelaşi lucru. „Când mă simt singură şi plictisită şi vreau să-mi schimb poza de profil de Facebook, fac un selfie. Nimeni nu ştie cum mă simt, pentru că pun un zâmbet fals“, crede Miruna. 

image

Astronautul Aki Hoshide şi primul selfie din spaţiu

Erin Gloria Ryan insistă că selfie-ul nu arată mândria, ci o face dependentă de reacţia oamenilor. O reacţie imediată. Lumea s-a îndrăgostit de sine sau pur şi simplu caută aprobarea sinelui de către alţii?

Selfie-ul se duce şi mai departe, în relaţiile dintre bărbaţi şi femei. Cercetătorul Andy Phippe de la Universitatea din Plymouth studiază adolescenţii şi relaţiile dintre ei. În ziarul „The Daily Telegraph“, el a explicat cum începe să arate ritualul de împerechere dintre adolescenţii de astăzi. „băieţii de obicei cer un selfie fetei, înainte să-i ceară poze mai explicite. Sunt sute şi mii de asemenea fotografii care nu au niciun impact, nu fac niciun rău. Dar când se trece de o anumită limită, intervin riscurile“, spune Phippe. 

Ce riscuri şi cât de mare e fenomenul acesta? Pe site-ul Reddit, unul dintre cele mai mari din lume, selfie-ul a luat o altă turnură. Una sexuală. Forumurile GoneWild şi GoneWild Couples invită utilizatoarele şi cuplurile să posteze imagini cu ele dezbrăcate. Sute de femei postează poze sexuale, care le arată cele mai intime părţi sau chiar în momentele când se masturbează. Ele primesc rating-uri de la ceilalţi utilizatori şi sunt clasificate în urma acestora. „Ultima mea postare nu a mers aşa de bine. Pot redditorii să-mi arate puţină dragoste astăzi?“, scrie astăzi o fată pe GoneWild. La un simplu click pe link se relevă un album în care ea stă pe podea, în genunchi. Faţa nu e vizibilă, dar e doar un caz izolat. Multe femei se expun fără nicio problemă. Doar pentru rating şi apreciere de sine. 

Cuvântul anului a bătut-o pe Miley Cyrus

Oxford Dictionaries a anunţat pe 19 noiembrie că selfie este cuvântul anului. Idiomul ales în acest clasament a fost selectat datorită influenţei pe care a avut-o în timpul anului şi folosirea sa pe scară largă. Frecvenţa cuvântului selfie a crescut cu 17.000% din 2012 până astăzi. Cuvântul anului nu a fost selectat pentru că ar fi apărut anul acesta, ci pentru că a devenit popular acum. În clasamentul Oxford, selfie a întrecut cuvântul bitcoin sau twerk (popularizat de Miley Cyrus - mişcări sexuale din şolduri). 

image

Beyonce a şocat lumea când s-a tuns şi a postat un selfie pe Instagram

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite