Interviu cu Valentin Nicolaie, vocea Dell pentru România: Ţara asta a avut şansa de a se tehnologiza direct cu ce-i mai bun

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Valentin Nicolaie, distribution manager Dell România, Bulgaria şi Moldova. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul
Valentin Nicolaie, distribution manager Dell România, Bulgaria şi Moldova. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

În 2013, Dell a trecut prin cea mai mare schimbare de când a devenit o companie cunoscută pe plan mondial. Spre finalul anului, am discutat cu Valentin Nicolaie, vocea Dell în România şi în alte câteva ţări din regiune, despre viitorul companiei, dar şi trecutul poate glorios al ţării în anii '90.

Este finalul anului 2013, mai sunt câteva zile şi se sună de intrare în 2014, iar eu sunt într-o cameră cu o masă şi câteva scaune dintr-o clădire de corporatişti din Pipera. Camera e la etajul cinci, eu sunt pe unul dintre scaune şi în faţa mea este Valentin Nicolaie, distribution manager Dell pentru România, Bulgaria şi Moldova. Discutăm deocamdată despre Facebook, confidenţialitate în mediul digital şi beneficiile acestei lumi care o augmentează pe cea reală.

Valentin Nicolaie lucrează de 9 ani la Dell, ştie precis asta pentru că data de angajare este corelată cu vârsta fiicei sale. De 15 ani este în domeniul IT, începutul său fiind la o companie de calculatoare care vindea atât direct către utilizator, cât şi prin canale de distribuţie. Compania s-a numit ICG şi mai târziu s-a transformat în Romsoft pe care o recunoşti mai uşor după lanţul de magazine Depozitul de calculatoare. Ce i-a plăcut cel mai mult la lumea aceea era interacţiunea cu utilizatorul final. „Citeşti pe faţa lui totul, de la emoţie la dorinţă, vezi ce-l arde, ce-l supără, când ar vrea să negocieze cu tine, iar tu ştii că eşti, totuşi, în control“, aşa descrie Nicolaie perioada de debut în IT.

După alte câteva schimbări în cariera sa, timp în care a trecut şi prin piaţă în vremea în care sălile de calculatoare erau la modă şi fiecare om voia o afacere din asta, a venit perioada Dell pe care o continuă şi în prezent. O vreme a fost în divizia dedicată utilizatorilor finali, apoi, în urmă cu un an de zile, a început să se ocupe de partea de distribuţie de produse comercial, divizia pentru mediul business. Între timp, a revenit la utilizatorul final, având ţările enumerate mai sus.  Dar cum rămâne cu Dell?

Întoarcere „la bază“

Michael Dell a fondat în 1984 compania care îi poartă în prezent numele. La aproape 30 de ani, el a întors-o la rădăcini şi a făcut-o ceea ce în limbajul de acum se numeşte startup. E cel mai mare startup din lume, adică o companie nelistată la bursă şi care nu simte presiunea din partea acţionarilor care doresc, de altfel firesc, preţ mai mare per acţiune. „Mesajul este că ne întoarcem la rădăcini, la spiritul nostru antreprenorial care ne-a caracterizat de la bun început cu acel utilizator final în minte, urmând să devenim o companie care să furnizeze orice soluţie de la un capăt la altul, în funcţie de utilizatori“, aşa descrie Nicolaie drumul de urmat pentru Dell începând din octombrie 2013, când s-a finalizat acest proces.

„Compania era într-un proces de transformare profundă de cam 3-4 ani. Lucrurile astea nu erau foarte vizibile pentru toată lumea, dar intern s-au întâmplat. Iar asta pentru că pieţele s-au transformat şi o corporaţie care nu se adaptează e una care poate da greş. Ca atare, Dell a recunoscut nevoia de a se readapta“, mai spune Valentin Nicolaie. Retragerea de la bursă a fost strategia aleasă pentru ca Dell să se menţină relevantă. Abia a început, în anul în care împlineşte 30 de ani, iar dacă acest plan nu dă roade, atunci e un alt gigant care va fi vândut pe bucăţi sau despre care se va scrie că închide divizii şi dă afară oameni.

dell conferinta de presa lansare tablete laptopuri foto razvan baltaretu/adevarul

Produsele companiilor americane sunt, de regulă, din belşug la ele acasă şi poate în câteva ţări din Europa, dar în România acestea ajung uneori mai greu sau nu ajung deloc. Din păcate, prin oricâte transformări ar trece companii precum Dell, finalul este decis tot de profit şi potenţialul unei pieţe. „Diferenţe apar la produse în sine dictate de dimensiunile anumitor pieţe. Unde sunt volume foarte mari, producţia dictează să te concentrezi pe piaţa americană, spre exemplu, în cazul lansării unui produs“, susţine Nicolaie.

Mari momente pentru România

„Ţara asta, mai ales că a pornit de la mai nimic după Revoluţie, a avut marea şansă de a se tehnologiza direct cu cele mai bune tehnologii. Însă noi nici acum nu ne putem mândri cu faptul că fiecare familie are câte un PC, fenomen care se întâmplă în pieţele mature ale Occidentului sau ale Asiei“, rezumă Valentin Nicolaie situaţia din România, cu dezvoltarea începută în anii '90 şi cu (încă) nefinalizarea ei pentru toţi locuitorii. Totuşi, dotarea de atunci este continuată prin trecerea la tablete, mai ales, şi telefoane mobile inteligente.

Acolo unde există tehnologie, e nouă şi destul de modernă, faţă de alte ţări, unde când se fac investiţii se merge un timp cu ele, până se amortizează, iar aici nu mă refer strict la utilizatorul obişnuit. Valentin Nicolaie

Mai repede decât adopţia de computere şi dispozitive s-a făcut cea a Internetului de mare viteză, România încă fiind în top, chiar dacă nu mai e pe primul loc. Mai mult, tinerii au ajuns să se adapteze tehnologiei, chiar dacă nu o aveau acasă, prin sălile de calculatoare, unde aveau jocuri video sau doar conexiune la Internet. „Acolo unde există tehnologie, e nouă şi destul de modernă, faţă de alte ţări, unde când se fac investiţii se merge un timp cu ele, până se amortizează, iar aici nu mă refer strict la utilizatorul obişnuit“, mai spune Nicolaie.

Eu sunt mai clasic, într-o viaţă ideală eu aş colecţiona ceasuri, toate mecanice. Valentin Nicolaie

Că tot am numit Dell cel mai mare startup din lume, l-am întrebat pe ce ar miza acum, dacă şi-ar fonda o companie în România. „Nu l-aş concentra pe ceva legat de Internet, deşi sunt fascinat de această invenţie, de departe cea mai mare a omenirii moderne, dar pe mine mă atrag mai multe gadgeturile, aş merge pe hardware. Dar nu gadgeturi de purtat [ex.: Galaxy Gear, Google Glass etc.], eu sunt mai clasic, într-o viaţă ideală eu aş colecţiona ceasuri, toate mecanice“, afirmă acesta.

„Norul“, bun sau rău?

Discuţia cu Valentin Nicolaie a început de la reţelele sociale, prin care circulă zilnic sute de milioane de poze, videoclipuri şi extraordinar de multe date despre noi. Am ajuns pe parcurs şi la prezenţa Dell în cloud computing şi importanţa acestui domeniu. „E un fenomen cu siguranţă mondial şi care se va impune, chiar dacă unele pieţe vor prezenta o rezistenţă mai mare, cum ar fi cea românească. Avem o problemă cu încrederea“, susţine Nicolaie.

Îmi pun eu pozele mele nu-ştiu-unde şi dau practic cuiva acces la ce mi-a trecut mie prin cap să pun acolo?

„E teoria: «Îmi pun eu pozele mele nu-ştiu-unde şi dau practic cuiva acces la ce mi-a trecut mie prin cap să pun acolo?» Alţii, în alte ţări, n-au problema asta. Pentru ei e o binefacere să-şi facă pozele şi să ştie că se varsă automat acolo. Noi nu suntem tipul acesta de naţiune, rezistăm fenomenului, dar nu vom rezista la infinit“, mai spune acesta. Educaţia va rezolva chestiunea asta în timp, iar bazele se pun cu primele smartphone-uri şi tablete pe care oamenii şi le cumpără.

În final, dacă ţi-aş cere să-ţi imaginezi un „Silicon Valley de România“, unde l-ai vedea? Existau mari şanse să fie creat pe platforma Pipera, acolo unde într-o clădire de birouri, corporaţii şi corporaşti l-am întâlnit la sediul Dell România pe Valentin Nicolaie. El nu e de acord cu supranumele acesta pentru platforma Pipera, iar adevărul e că peisajul actual privit de la fereastră nici nu te inspiră să crezi într-o dezvoltare trainică a unui mediu ultratehnologizat. E ca şi cum ai crede că poţi să porneşti o afacere într-un garaj sau într-o cameră de cămin. Cei mai mulţi au eşuat, dar sunt câteva exemple care au rămas.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite