Idei pentru antreprenoriatul românesc de mâine şi strategia Bitdefender: risipim resurse pentru că nu înţelegem utilizatorul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Discuţie despre antreprenoriat la ZF Digital13. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevăru;
Discuţie despre antreprenoriat la ZF Digital13. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevăru;

Antreprenoriatul, încotro? Mai precis, cel din România ce direcţii are de urmat? La ZF Digital, eveniment organizat de „Ziarul Financiar“, câţiva dintre antreprenorii de succes din România, dar şi investitori care au intuit potenţialul unor afaceri, au încercat să schiţeze cadrul în care o idee poate creşte într-o companie românească de succes.

Discuţia a fost moderată de Andrei Pitiş, angel investor şi antreprenor, şi Adrian Seceleanu, editor IT&C ZF, iar invitaţi în prima parte au fost Florin Talpeş, director Bitdefender şi Liviu Drăgan, CEO TotalSoft. În partea a doua, a fost vorba de o dezbatere pe tema antreprenoriatului în online. Invitaţii au fost Alexis Bonte, cofondator şi director eRepublik Labs şi investitor Trilulilu, Alexandru Lăpuşan, CEO si cofondator Zitec, Bobby Voicu, cofondator & CEO MavenHut, şi Lucian Todea, CEO ITNT.

Talpeş consideră că cel mai important este numărul de utilizatori, în momentul în caare îi ai, ai totul. „Oricine are milioane de useri e clar că va găsi o cale de a-i monetiza. Un prim pas poate fi calea freemium, investiţie pură“, a precizat acesta. În ceea ce îl priveşte, el a spus că visează la o companie condusă de români. „Noi vrem români care să aibă cunoştinţe, competenţe la cel mai ridicat nivel. Suntem deschişi să facem jocul acesta al acumulării cunoştinţelor“.

Şi el mai plănuieşte ceva, împreună cu cei din compania sa, şi asta pentru a cunoaşte mai bine piaţa. „Urmează să lansăm un proiect care să strângă specialişti din mediul universitar şi să facem un club de neuromarketing ca să înţelegem utilizatorul, să-i înţelegem comportamentul. Nouă ne lipseşte ABC-ul, avem premise greşite, şi risipim resurse pentru că nu înţelegem utilizatorul“, a declarat acesta.

În ceea ce priveşte pariul pe tehnologie, Talpeş este dispus să creadă în virtualizare şi a spus că Bitdefender va lansa în curând câteva tehnologii care să aducă o schimbare de paradigmă.

Succesul în antreprenoriat şi idei pentru viitor

„Cred că dacă eşti un antreprenor român care vrea să lanseze o solutie web, trebuie să te gândeaşti pentru cine să lansezi. În 99% din cazuri, eu aş alege exteriorul, piaţa e mult mai mare. Aici, monetizarea e deficitară, iar fără un parteneriat cu un operator, cum are Zonga, sau cu alte companii, e greu să reuşeşti. Spre exemplu, 97% din eRepublik are public din afară“, a explicat Alexis Bonte situaţia.

antreprenoriat la zf digital foto razvan baltaretu/adevarul

Bobby Voicu a vorbit şi despre situaţia generată de Apple cu dispozitivele sale şi aplicatiile propuse. „Acei jucători care în urmă cu 5 ani nu jucau nimic, sunt atraşi spre lumea asta de dispozitive mobile pe care compania încearcă să le transforme în console portabile. Mai mult, a devenit natural ca jocurile să aibă o componentă socială, să poti juca în multiplayer“, a explicat acesta. În această lume, se ridică oportunităţi pentru cei care ar dori să creeze jocuri sau aplicaţii şi să-şi pornească astfel o companie.

Când vine vorba de viitor, şi ce domenii sunt interesante, Andrei Pitiş a spus că se va contura tot mai mult acel „Internet of things“. „Va fi un viitor în care prin telefon voi avea acces la tot felul de senzori care monitorizează mediul în care trăim. Voi vedea distribuţia căldurii într-o încăpere, calitatea aerului“.

Bonte nu crede însă în actualele gadgeturi „de purtat“. „Ceea ce vedem acum e nimic, sunt destul de slabe, dar se pot dezvolta frumos. Arăţi ciudat cu Google Glass, dar poate face nişte lucruri interesante. Îmi place Oculus Rift care a devenit realitate cu finanţare prin Kickstarter. Pentru gaming este incredibilă. Sunt lucruri interesante pe care le poţi face cu ea“, a spus acesta.

În ceea ce priveşte angajaţii, eficienţa acestora este esenţială, şi nu numărul acestora. „Să ai un număr mare de angajati nu-ţi garantează succesul. Poţi face foarte mulţi bani şi fără să ai sute de angajaţi. De exemplu, o companie care genera două milioane de dolari pe zi cu doar câteva zeci de angajaţi“, a precizat Voicu. Alexis consideră că în viitor vor fi foarte multe companii mici, cu puţini angajaţi, dar care să alimenteze mai mult economiile lumii decât cele câteva mari.

Haide pe Facebook - Tech Adevărul. 

Află mai multe:

INTERVIU Florin Talpeş, creatorul Bitdefender, cel mai vândut produs românesc: „Am terminat liceul la «fără frecvenţ㻓

Operatorii din România, despre viitorul telefoniei şi ce schimbări se vor produce: tarifele vor scădea, conţinutul va fi cheia

INTERVIU Moda viitorului: mobilitatea, miza viitorului: securitatea. Andrei Pitiş şi Răzvan Rughiniş, doi mentori pentru viitorii antreprenori în IT din România

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite