INFOGRAFIE Secretele tehnologiei „ameţitoare“ din „Hobbitul“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ultimul film al regizorului Peter Jackson, „Hobbitul“, a avut premiera naţională pe 14 decembrie, dar fanii din Statele Unite ale Americii şi Canada au putut testa deja tehnologia revoluţionară a filmului.

Astfel, „Hobbitul“, parte din seria „Stăpânul inelelor“,, este filmat la o viteză mult mai mare decât celelalte filme de pe piaţă, 48 de cadre pe secundă, faţă de 24 de cadre pe secundă, rata normală.

Timp de 90 de ani, tehnologia clasică a fost cea de 24 p, adică 24 de cadre pe secundă. În principiu, această opţiune a fost folosită pentru motive estetice. De ce? În momentul trecerii cinematografiei pe digital şi nu pe film, regizorii au vrut să păstreze calităţile estetice ale filmului şi au folosit această raţie.

De asemenea, tehnica 24p ocupa mai puţin spaţiu de stocare şi folosea mai multe cadre pe vechile filme cinematografice. Pentru serialele televizate, producătorii alegeau 30 de cadre de secundă, pentru o senzaţie mai realistă. Evident, ochiul uman poate vedea până la 60 de cadre pe secundă, iar 48p înseamnă imagini mai realiste, mai rapide, dar uneori chiar mai ameţitoare, pentru că trebuie să ne concentrăm mai mult.

De ce se trece la 48 de cadre pe secundă?

Multă lume s-a întrebat de ce a ales Peter Jackson să treacă la o viteză dublă a filmelor sale. Explicaţia stă în dezvoltarea tehnologiei tridimensionale. Pentru o calitate mai bună a acestora, fiecare ochi trebuie să primească 24 de cadre pe secundă, iar acest lucru înseamnă dublarea vitezei filmului şi transformarea imaginii prin convergenţă.

De asemenea, 48 de cadre pe secundă permite regizorilor să prezinte într-un mod foarte realist scene în slow motion. În plus, scenele mai rapide sunt mai fine, nu se blurează şi sunt pur şi simplu realiste.

Cu toate acestea, momentan tehnologie este abia testată în 450 de cinematografe, pentru că proiectoarele tuturor cinemtografelor din lume trebuie îmbunătăţite pentru a lucra la 48 de fps. Pentru a se asigura că filmul este văzut de toată lumea, Peter Jackson l-a lansat 2D, 3D, IMAX, atât în variantă de 24 de fps şi 48 de fps. În România, tehnologia este disponibilă în Bucureşti în Cinema City şi Grand Cinema Digiplex. 

Care sunt problemele cu 48 de cadre?

Multe detalii înseamnă şi mai multă atenţie, iar unii spectatori care au văzut filmul în Noua Zeelandă sau în Marea Britanie s-au plâns că au putut observa un nas de cauciuc sau lentilele de contact ale lui Gandalf.

Cu toate acestea, Peter Jackson, citat de cotidianul britanic „The Daily Telegraph“, susţine că trecerea este obligatorie pentru convingerea generaţiei iPad că filmele sunt cool.

„Tehnologia există, aşadar de ce am susţine că perfecţiunea s-a atins în 1927?“

Mulţi s-au mai plâns de faptul că filmul îi ameţeşte, deoarece cantitatea de detalii şi realism este extrem de mare. Cu toate acestea, Jackson a insistat încă din aprilie că filmul nu va da dureri de cap.

„Am văzut filmul de câteva ori bune la 48 de fps şi deşi a trebuit să mă obişnuiesc, asta nu înseamnă că mi-a întors stomacul. În plus, a doua oară mi s-a părut mai bine pentru că nu m-am concentrat atât pe modul cum se vede, cât pe poveste“, a spus Jackson pentru cotidianul canadian „Toronto Star“,. Practic, Jackson ne invită să plătim de două ori pentru a vedea filmul.

Tehnologie pură

Pentru a face camerele să filmeze atât de bine, Jackson foloseşte dispozitive Red Epic de 27.500 de dolari fiecare, cu carduri de memorie de 128 de GB, care costă 1.250 de euro.

Practic, aceste camere trebuie setate pentru a imita distanţa dintre ochii noştri, de 60 de milimetri.

Mai multe detalii pot fi găsite în infografia de mai jos.

image
Știință



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite