Ecosistemele Pământului vor suferi „transformări majore”, potrivit unui studiu

FOTO Telegraph

Pădurile, deşerturile şi ecosistemele vitale ale Pământului riscă o „transformare majoră” în secolul următor din cauza schimbărilor climatice, au avertizat joi oamenii de ştiinţă internaţionali, citaţi de AFP.

Unele dintre aceste schimbări se petrec deja în sud-vestul Statelor Unite, acolo unde mai multe incendii masive de vegetaţi distrug pădurile de pini şi transformă îndinderi mari de teritorii în cenuşă.

În următorii 100-150 de ani, aceste schimbări se vor extinde probabil la savane, deşerturi şi păduri, afectând ecosistemele şi viaţa animalelor şi a plantelor în zone precum Europa şi SUA, au avertizat cercetătorii într-un articol în revista Science.

„Dacă vom permite ca schimbările climatice să treacă pe lângă noi, vegetaţia acestei planete va arăta complet diferit faţă de cea de astăzi şi asta înseamnă un riscm imens pentru diversitatea planetei”, a declarat co-autorul Jonathan Overpeck, decanul Scolii pentru Mediu şi Sustenabilitate de la Universitatea din Michigan.

Raportul se bazează pe date despre fosile şi temperaturi dintr-o perioadă care a început acum 21.000 de ani, odată cu încheierea ultimii Epoci de Gheaţă iar planeta s-a încălzit cu 4-7 grade Celsius.

Cu toate astea, experţii spun că predicţiilor lor sunt conservatoare, de vreme ce această incălzire globală istorică s-a petrecut într-o perioadă de timp mai lungă.

Totuşi, schimbările climatice provocate de om sunt diferite. Arderea combustibililor fosili, cum ar fi petrolul şi cărbunii emit gaze de captare a căldurii în jurul planetei. În prezent, Pământul se încălzeşte într-un ritm mult mai rapid.

„Vorbim despre o schimbare care în mod normal s-ar petrece în 10-20 de mii de ani şi care a fost grăbită într-un secol sau două”, a declarat Stephen Jackson, unul dintre directorii USGS.

Oamenii de ştiinţă au spus că munca lor reprezintă cel mai cuprinzător studiu în acest domeniu de până acum, bazat pe polen şi fosile descoperite în 594 situri arheologice, datând cu între 21.000 şi 14.000 de ani în urmă.

Înafară de Antarctica, studiul a inclus toate continentele.

Cele mai drastice schimbări au fost descoperite în zone cu latitudine înaldă din America de Nord, Europa şi sudul Africii de Sud. Aceste regiuni care în trecut au fost cele mai acoperite de gheţari, au fost şi cele care s-au încălzit cel mai mult odată cu schimbarea climei.