De ce sunt atrase insectele de lumină. Explicația oamenilor de știință

Este un fapt foarte cunoscut că insectele zburătoare se îndreaptă spre lumini în întuneric, după zicala „ca moliile spre flacără”. Acum, oamenii de știință și-au dat seama de ce insectele sunt atât de dornice de lumină, dar nu pentru că sunt atrase de sursa de lumină, notează News Week.

Insecte atrase de lumina unui bec
Insecte atrase de lumina unui bec Foto Shutterstock

Insectele nu zboară direct spre lumini de la distanță pentru că sunt atrase de ele, ci par să își schimbe cursul spre o lumină dacă se întâmplă să treacă pe lângă ea datorită unui răspuns biologic înnăscut, potrivit unui articol intitulat „Why flying insects gather at artificial light” (De ce se adună insectele zburătoare la lumina artificială).

„Rezultatele noastre sugerează că luminile artificiale ar putea doar să atragă insectele care trec, mai degrabă decât să le atragă direct de la distanță”, au scris în lucrare autorul principal Samuel Fabian, cercetător asociat postdoctoral la Imperial College London.

Cercetătorii au descris modul în care au analizat traiectoriile de zbor ale mai multor specii de insecte în prezența luminii artificiale pentru a investiga modul în care insectele își folosesc răspunsul dorsal la lumină (DLR).

Acest DLR le permite insectelor să știe care este partea de sus, deoarece luna sau soarele se află de obicei mai mult sau mai puțin direct deasupra lor, iar această orientare le permite să mențină o atitudine și un control adecvat al zborului.

Cercetătorii au descoperit că acest DLR este motivul pentru care lumina artificială este atât de atractivă pentru insecte - nu pentru că acestea zboară direct spre ea, ci pentru că încearcă să o mențină deasupra lor.

„Contrar așteptărilor de atracție, insectele nu se îndreaptă direct spre lumină. În schimb, insectele își întorc partea dorsală spre lumină, generând reprize de zbor perpendiculare pe sursă”, au scris autorii.

Aceștia au descoperit că, la distanțe scurte, insectele nu zboară direct spre o sursă de lumină, ci ortogonal față de aceasta, ceea ce duce la traiectorii de zbor orbitale și neregulate, deoarece locația luminii în raport cu ele se schimbă pe măsură ce se deplasează. Acest lucru poate duce la comportamentul pe care îl vedem în cazul insectelor: zboară în jurul unei lumini, oarecum prinse ca într-o capcană.

Faptul că insectele nu zboară direct spre lumină infirmă o teorie anterioară privind motivul pentru care insectele par a fi atrase de lumină, și anume că ar fi vorba de o formă de răspuns de evadare. O altă teorie sugera că insectele zburau spre luminile artificiale pentru că erau atrase de căldura emisă de bec: totuși, autorii au infirmat și această teorie, folosind iluminatul cu LED-uri, care emite radiații termice infraroșii neglijabile.