Cum sunt ajutaţi elevii să scape de dependenţa de jocuri video graţie unui concurs naţional de robotică

0
0
razvan bologa ase bucuresti concurs robotica
Profesorul Răzvan Bologa, coordonatorul concursului naţional nextlab.tech FOTO: arhiva personală

Din 2019, în România se organizează anual nextlab.tech, cel mai mare concurs naţional de robotică din ţară, destinat elevilor din clasele II-X. La ediţiile de până acum ale concursului au participat peste 50.000 de elevi.

Coordonator al nextlab.tech, cel mai mare concurs de robotic─â ┼čcolar─â din Rom├ónia (sponsorizat de BCR, Dacia Renault ┼či Funda┼úia GlobalWorth) ┼či profesor la Facultatea de Cibernetic─â, Statistic─â ┼či Informatic─â Economic─â, din cadrul ASE Bucure┼čti, R─âzvan Bologa a explicat pentru ÔÇ×Adev─ârulÔÇŁ avantajele acestui concurs, vorbind totodat─â ┼či despre viitorul inteligen┼úei artificiale ┼či despre automatizarea meseriilor de rutin─â.
Concursul de robotica ┼čcolara nextlab.tech a fost ini┼úiat ├«n anul 2019, fiind parte a unei suite mai mari de ac┼úiuni care au urmat introducerii disciplinei informatic─â ├«n truchiul comun al ├«nv─â┼ú─âm├óntului gimnazial. ÔÇ×Ideea a plecat de la nevoia de a asigura un cadru elevilor care doreau s─â ├«nve┼úe robotica c├ót ┼či pentru companiile dornice sa sprijine ├«nv─â┼úarea roboticii ├«n r├óndul elevilor. Proiectul functioneaza in cadrul programului ROMANIA TECH NATIONÔÇŁ, spune profesorul R─âzvan Bologa.
De-a lungul anilor, la concurs au participat peste 50.000 de elevi. Este o cifr─â mare care demonstreaz─â interesul elevilor pentru robotic─â. ÔÇ×├Än aceast─â toamn─â avem o prim─â edi┼úie a probei de robotic─â creativ─â. Ne a┼čteptam ca la finalul anului s─â ob┼úinem rezultate bune la aceast─â prob─âÔÇŁ, adaug─â profesorul R─âzvan Bologa.

elevi concurs robotica nextlab tech

Concursul se desf─â┼čoar─â sub forma unui robohackathon online. Are dou─â faze ┼či trei sec┼úiuni. ├Änscrierea este gratuit─â. ├Än prima parte elevii parcurg o serie de lec┼úii online. Cei care doresc s─â participe la ultima faz─â vor realiza un scurt film video (pitch). Pe baza pitch-urilor video se ├«ntocme┼čte un clasament. Se puncteaz─â at├ót performan┼úele tehnice c├ót ┼či abilit─â┼úile de digital storytelling.
Elevii ├«nscri┼či ├«n concurs ├«nva┼ú─â ┼či s─â programeze robo┼úi baza┼úi pe Arduino ┼či beneficiaz─â de cursuri gratuite sus┼úinute de profesori universitari din domeniul informaticii, prin webinarii. Sute de elevi primesc kituri pentru a realiza robo┼úi. Dacia sus┼úine viitoarele genera┼úii de roboticieni - 300 de copii de la ┼čcoli ┼či licee din Arge┼č, D├ómbovi┼úa ┼či Bucure┼čti au intrat, ├«n ultimii doi ani, ├«n competi┼úia Nextlab.tech. Ei sunt sus┼úinu┼úi de Funda┼úia Groupe Renault Rom├ónia, ├«n parteneriat cu Dacia.

Ce roboţi pot fi realizaţi

Exist─â trei tipuri de robo┼úi ce pot fi realiza┼úi ├«n cadrul competi┼úiei: MIRO, TECHNICUS ┼či ENSPIRO. MIRO ┼či TECNICUS sunt robo┼úi de tip line-follower capabili s─â urmaresc─â o linie. MIRO este un robot destinat ├«ncep─âtorilor care dispune de o pl─âcu┼ú─â programabil─â modificat─â pentru elevii ├«ncep─âtori. TECNICUS este un robot mai complex pentru elevii de nivel mediu. ENSPIRO este un robot pentru elevii avansa┼úi care necesit─â inclusiv proiectarea ┼či imprimarea 3D a unor componente.

Profesorul R─âzvan Bologa spune c─â p├ón─â acum a fost impresionat de multe proiecte ale elevilor, men┼úion├ónd cazul unui elev de v├órst─â mic─â care ├«┼či punea problema unor concepte matematice complexe precum derivata ├«n ├«ncercarea a face un robot s─â mearg─â pe o linie curbat─â.

Dincolo de componenta educa┼úional─â, concursul na┼úional de robotic─â nextlab.tech, ca ┼či cursurile de programare ┼či robotic─â, sunt ÔÇ×remediiÔÇŁ eficiente la dependen┼úa de jocuri video a copiilor. ÔÇ×Robo┼úii ajut─â elevii s─â fac─â proiecte digitale care au un corespondent ├«n lumea real─â. Ei ies astfel cu pl─âcere din lumea jocurilor video. Trebuie totu┼či s─â fim con┼čtien┼úi c─â jocurile video ├«n exces nu pot fi corectate doar prin cursuri de robotic─â fiind nevoie ┼či de alte schimb─âri de stil de via┼ú─â in familiile din care fac parte elevii. Am lucrat cu medici psihiatri care tratau elevi ce sufereau de dependen┼ú─â de gaming ┼či pot s─â spun c─â aceste cursuri de robotic─â ajut─â.┬á Ele nu pot constitui ├«ns─â un substitut pentru ajutor medical de specialitate sau pentru schimb─ârile de stil de via┼ú─âÔÇŁ, mai declar─â profesorul R─âzvan Bologa.

ÔÇ×F─âr─â reforme profunde, mul┼úi elevi vor avea ┼čanse reduse la o profesie de calitateÔÇŁ

Exist─â numeroase studii la nivel interna┼úional care arata c─â profesiile viitorului se vor baza ├«n mare parte pe tehnologii avansate precum robo┼úii, dronele ┼či imprimantele 3D. ÔÇ×Aceasta conduce la nevoia de a preg─âti elevii de azi pentru profesii diferite de cele pentru care a fost g├óndit sistemul educa┼úional industrial care func┼úioneaz─â acum. ├Än lipsa unor reforme profunde ale sistemului educa┼úional actual, ├«n special la nivel preuniversitar, mul┼úi dintre elevii de azi vor avea ┼čanse reduse s─â ob┼úin─â o profesie de calitate ├«n viitorÔÇŁ, consider─â profesorul R─âzvan Bologa.
├Än viitor, robotizarea activit─â┼úilor de rutin─â va duce indirect la cre┼čterea activit─â┼úilor creative, fapt ce este considerat un proces firesc de c─âtre coordonatorul consursului na┼úional de robotic─â nextlab.tech. ÔÇ×Sistemul industrial s-a bazat pe rutin─â, ierarhie ┼či sincronizare. Aceste trei principii nu mai sunt necesare ├«ntr-o lume bazat─â pe sisteme fizico-cibernetice ├«n care ma┼činile controleaz─â alte ma┼čini. Spre exemplu, nu mai ai nevoie de ┼čoferi dac─â ma┼činile pot merge autonom ┼či nici de at├ót de mul┼úi agen┼úi de asigurari deorece accidentele vor fi mult mai rareÔÇŁ, este de p─ârere profesorul R─âzvan Bologa.

Acesta apreciaz─â c─â ÔÇ×inteligen┼úa artificial─â v─â provoca schimb─âri mult mai profunde dec├ót ne a┼čtept─âm ast─âzi. Sunt ├«nc─â putini oameni care au ├«nceput s─â ├«n┼úeleag─â magnitudinea transform─ârilor sociale pe care le va produce inteligen┼úa artificial─â ├«n toate domeniile. Desigur unii vor fi tenta┼úi s─â spun─â c─â putem tr─âi ┼či far─â inteligen┼ú─â artificial─â ├«ns─â lucrurile stau altfel. Avem nevoie de aceste tehnologii pentru a cre┼čte productivitatea muncii pe fondul ├«mb─âtr├ónirii popula┼úiei globuluiÔÇŁ.

Vă recomandăm să mai citiţi:

Chirurgia robotică, o soluţie minim invazivă cu numeroase avantaje pentru pacienţi

Echipa de robotic─â a Rom├óniei aduce aurul acas─â. Cum au reu┼čit cei 15 elevi s─â-i ├«nving─â pe americani



Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite