Lacrimile la serviciu: cât de mult te ajută în carieră?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De patru ori mai multe femei decât bărbaţi plâng la birou, potrivit unui studiu FOTO Shutterstock
De patru ori mai multe femei decât bărbaţi plâng la birou, potrivit unui studiu FOTO Shutterstock

Să-ţi dezvălui latura sensibilă la serviciu este, aparent, un lucru lipsit de profesionalism şi o dovadă de slăbiciune. Există însă câteva situaţii în care plânsul poate fi de ajutor în carieră.

Serviciul este cea mai mare sursă de stres din viaţa oamenilor, semnala cu câteva zile în urmă efectuat de organizaţia nonguvernamentală britanică „Mind“, care sprijină persoanele cu afecţiuni mentale. Problemele financiare şi cele de sănătate generează mai puţin stres decât locul de muncă, potrivit studiului britanic efectuat pe 2.000 de persoane active profesional. În aceste condiţii, nu este de mirare că tensiunile acumulate la serviciu sunt eliberate adeseori prin plâns.

Femeile dure nu au mai mult succes

Plânsul la serviciu nu este un comportament acceptat de societate. El este perceput ca o dovadă de lipsă de profesionalism, iar în cazul şefilor, plânsul poate fi perceput ca semn de slăbiciune. Chiar şi aşa, un număr destul de mare de oameni îşi aerată latura sensibilă la serviciu vărsând lacrimi.

Cum era de aşteptat, mai multe femei decât bărbaţi plâng la birou. Anne Kreamer, autorul unor cărţi motivaţionale, a intervievat 700 de manageri femei şi bărbaţi pentru a ajunge la concluzia că 41% din managerii femei au plâns la birou în anul anterior, comparativ cu doar 9% din managerii bărbaţi. Există un argument biologic în favoarea reprezentantelor sexului frumos: corpul lor secretă de şase ori mai multă prolactină decât cel al bărbaţilor. Acest hormon favorizează plânsul.

Este plânsul un dezavantaj pentru evoluţia profesională? Acelaşi studiu arată că lacrimile nu le-au afectat femeilor în niciun fel succesul în carieră. Din contră, se pot bucura de un succes mai mare dacă, în loc să imite duritatea bărbaţilor, aleg să-şi dezvăluie latura sensibilă în faţa colegilor şi subalternilor. Prin urmare, spune Anne Kreamer, femeile fac inutil eforturi să pară dure, pentru că sensibilitatea este apreciată.

O altă concluzie interesantă a studiului este că bărbaţii directori sunt mai înţelegători cu subalternele care plâng la birou, comparativ cu femeile care ocupă un post de conducere.

Viaţa privată se suprapune cu cea profesională

Sheryl Sandberg, directorul de operaţiuni Facebook, scria în cartea publicată recent, „Lean In“, că plânsul nu este un lucru rău. Emoţiile sunt, până la urmă, un mecanism de supravieţuire. Ele ţin de biologia noastră (...) oamenii cred că viaţa profesională este diferită de cea reală, când, de fapt, viaţa e viaţă, spune Sandberg în cartea sa, despre care presa a scris că este un manifest al feminismului modern, ea oferind femeilor sfaturi pentru a reuşi în carieră.

Directorul de operaţiuni Facebook recunoaşte că i s-a întâmplat să plângă la birou şi crede că nu ar trebui să ne suprimăm emoţiile. Mai ales în condiţiile în care angajaţii zilelor noastre au un program de lucru mult mai lung, este normal ca demarcaţia dintre viaţa profesională şi cea personală să se estompeze, crede Sheryl Sandberg.

Lacrimile consolidează relaţiile...

Plânsul la birou este o formă de exteriorizare a frustrărilor legate de locul de muncă, aşa încât el ar trebui să reprezinte un semnal de alarmă atât pentru angajaţi, cât şi pentru directori, crede Peggy Drexler, psiholog şi asistent profesor în cadrul Colegiului Medical „Weill“ de la Universitatea „Cornell“ din SUA, citat de publicaţia „Psychology Today“. „Lacrimile vărsate în prezenţa colegilor pot consolida relaţiile dintre ei şi pot contribui la soluţionarea problemei care a generat frustrări. Oamenii au tendinţa de a se apropia de persoanele care expun emoţii autentice. De multe ori, plânsul declanşează empatia colegilor şi le stârneşte dorinţa de a ajuta“, spune psihologul.

... şi cresc productivitatea

Plânsul poate fi şi o metodă de a soluţiona tensiunile care planează asupra unui birou. Odată ce atmosfera s-a detensionat, cooperarea cu şeful sau cea dintre colegi poate deveni mai bună, iar acest lucru va avea o influenţă pozitivă asupra productivităţii. „Dezvăluirea emoţiilor şi supărărilor poate ajuta la reevaluarea unei situaţiei şi la stabilirea unei discuţii productive, care îi va ajuta pe toţi să lucreze mai eficient şi să aibă un succes mai mare“, mai spune psihologul american Peggy Drexler.

Când nu este indicat să plângi

Există însă şi situaţii în care lacrimile nu au efecte pozitive. Un angajat nu ar trebui să devină atât de emoţional în faţa clienţilor, pentru că nimeni nu-şi doreşte să semneze un contract cu o companie în care există divergenţe şi tensiuni. În plus, plânsul poate crea clienţilor o senzaţie de disconfort şi de stânjeneală. Este puţin probabil ca lacrimile să le declanşeze empatia, aşa cum se întâmplă printre colegi. De asemenea, plânsul nu ar trebui să fie un mod de a reacţiona la criticile aduse de şefi sau de colegi, spune Peggy Drexler.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite