De ce nu dau rezultate campaniile anti-fumat în rândul tinerilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Campaniile anti-fumat care se centrează pe evidenţierea efectelor negative ale tutunului asupra organismului sunt ineficiente în ceea ce-i priveşte pe tineri. Rezulatatele unui studiu arată că „soluţia salvatoare“ presupune o abordare total diferită.

Proiectele anti-tutun care vizează tinerii ar trebui să se axeze pe aspectele pozitive ale renunţării la fumat, cum ar fi economisirea banilor sau pe beneficii de ordin estetic, şi nu pe impactul acestui viciu asupra sănătăţii, explică cercetătorii.

Raportul comandat de asociaţia „The Wellcome Trust Research“ sugerează că proiectele contra nicotinei, care dezvăluie avantajele renunţarii la fumat, au mai multă priză la publicul de până în 26 de ani decât cele în care se vorbeşte despre efectele nocive ale tutunului asupra sănătăţii. Autorii studiului au explicat acest comportament, făcând apel la teribilismul ce caracterizează generaţia tânără.

Mai mult, cercetătorii britanici susţin că tinerii întâmpină dificultăţi în procesarea informaţiilor cu caracter negativ şi, tocmai de aceea, au tendinţa de a le ignora.

Pentru a formula ipotezele menţionate mai sus, specialiştii au analizat răspunsurile oferite de subiecţii implicaţi în cerecetare, cu vârste cuprinse între 9 şi 26 de ani. Astfel, respondenţii au fost rugaţi să estimeze care ar fi probabilitatea ca ei să fie implicaţi într-un accident de maşină sau să sufere de o boală pulmonară, în viitorul apropiat. La sfârşitul experimentului, specialiştii au constatat că tinerii nu acordă importanţă mesajelor ce anunţă un viitor sobru şi, chiar dacă încearcă să proceseze informaţia primită, eşuează în descifrarea ei.

„Concluziile enunţate în cadrul acestui raport motivează inutilitatea campaniilor anti-fumat sau anti-drog cu conţinut negativ“, susţine Christina Moutsiana, unul dintre profesorii implicaţi în cercetare.

Pe lângă natura mesajului transmis de proiectele anti-fumat, un rol important în avertizarea tinerilor îl au şi spoturile publicitare. Rezultatele unei cercetări anterioare dezvăluiau că totul depinde de cât de puternic este mesajul vizual al reclamelor de interes public, în comparaţie cu mesajul audio care se doreşte să fie transmis.

Ţigara mentolată: sabie cu două tăişuri

Un alt studiu, citat de publicaţia „Daily Mail“, arată că, în prezent, adolescenţii renunţă la ţigările tradiţionale în favoarea celor cu aromă de mentol, deoarece cred că acestea din urmă sunt mai puţin nocive. Potrivit datelor furnizate de Institutul American de Sănătate, numărul tinerilor care fumează ţigări normale a scăzut considerabil, între 2004 şi 2010, în timp ce procentul valabil în celălalt caz se află în creştere.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite