Cum păcălesc agențiile de modelling și casting mii de fete care își doresc celebritatea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Abilităţile de convingere ale agenţiilor le fac pe fete să se creadă mai frumoase
Abilităţile de convingere ale agenţiilor le fac pe fete să se creadă mai frumoase

Multe fete visează să ajungă pe podium, în emisiuni tv sau să joace în filme, iar unele agenţii de casting sau de modelling profită de acest lucru. Acestea îşi „agaţă“ clientele pe stradă.

Câte fete nu visează ca într-o zi cineva să le remarce şi să le facă celebre? Dacă mergi în zonele aglomerate din Bucureşti sau din alte oraşe mari ale ţării, ai toate şansele să întâlneşti nişte „băieţi simpatici", care să te remarce. Când văd o posibilă clientă, aceştia zâmbesc insistent, îi întind un fluturaş cu numele agenţiei de modeeling pe care o reprezintă, îi fac două-trei complimente, o invită la sediul lor şi, pentru început, îi cer o anumită sumă de bani, drept taxă de înscriere. Această sumă de bani, în general între 50 şi 90 de lei, este garanţia unei colaborări pe viitor.

Reprezentanţii agenţiei le promit fetelor că vor avea şansa să ajungă pe podium, în importante prezentări de modă, că vor participa la emisiuni tv, că vor apărea în reclame sau că vor juca în filme. Există şi agenţii care postează anunţuri pe site-urile de recrutare. Procedura e simplă: persoanele interesate trimit un CV şi apoi aşteaptă cu sufletul la gură să le selecteze cineva. Iar aşteptarea nu le va fi prea lungă.

„Plasele" întinse de unele agenţii

Am făcut şi noi un experiment. Am trimis un CV unei agenţii de modelling şi casting din Bucureşti, iar la doar câteva zile am fost anunţaţi că aplicaţia a fost selectată, aşa că am fost invitaţi la sediul lor pentru a vedea despre ce e vorba. „Suntem una dintre cele mai mari agenţii de modelling şi casting şi cu siguranţă cea mai dinamică", aşa îşi începe discursul oficialul aceastei agenţii. În continuare, avem parte de o descriere impresionantă ţinută de un băiat încântător despre care aflăm mai târziu că a terminat Actoria. Deşi în sala respectivă au venit fete cu „dimensiuni" nu tocmai ideale pentru un fotomodel, reprezentantul agenţiei se arată încântat şi vede un real potenţial în fiecare dintre cele prezente acolo. 

Marea „transformare"

Tânărul ne explică ce trebuie să faem pentru a putea colabora cu agenţia lor. Este vorba de un training care se va face în două etape, dar doar după ce semnezi un contract cu ei. Prima parte constă în „transfomarea  imaginii tale, îmbunătăţirea acesteia pentru a-ţi maximiza şansele de a lucra cât mai mult şi a ajunge cât mai sus în acest domeniu".

Această „transformare" înseamnă diete personalizate, chiar dacă fata nu are neapărat nevoie, o şedinţă de make-up, o şedinţă de styling, un curs de fotogenie şi un curs de hair-style. Până aici sună interesant. Entuziamul însă dispare brusc când aflăm că această schimbare de imagine costă 135 de euro. Am întrebat dacă se poate renunţa la unul dintre aceste cursuri, de exemplu la cel de dietă, în ideea de a mai scădea din preţ, însă răspunsul a fost categoric negativ.

Lucrurile nu se opresc aici. Odată semnat acest contract, transformarea continuă. În partea a doua, clienta trebuie să mai treacă pe la un curs de pensat, din nou la un curs de styling, un curs de make-up, unul de telegenie şi în final, i se face un catalog cu câteva poze realizate de un fotograf profesionist. Pentru acest „pachet", doritoarele trebuie să mai scoată din  buzunar încă 155 de euro, după cum ni s-a comunicat.

După ce ni s-au prezentat „condiţiile", ni s-a spus că doar persoanele selectate vor fi sunate sau vor primi un e-mail de confirmare. „În urma şedinţei pe care am ţinut-o cu ceilalţi membri în vederea selecţiei, am vizionat prezentările video şi, ţinând cont de acestea, te anunţăm cu plăcere că te afli printre fetele selectate să facă parte din echipa noastră", a fost mesajul primit pe e-mail chiar a doua zi. Pentru asta, ar fi trebuit să scoatem din buzunar 390 de euro, în total.

Contracte şi condiţii aberante

„O agenţie serioasă nu cere niciodată o taxă de înscriere. Da, o agenţie poate căuta fete prin anunţuri, concursuri organizate în colaborare cu instituţii locale sau reviste, dar în niciun caz să ceară bani. Dacă persoana respectivă întruneşte toate condiţiile, atunci agenţia este cea care investeşte în ea. Fetele trebuie să fie extrem de atente unde se duc", a precizat fostul model Dana Săvuică.

După ce fetele fac nişte cursuri şi li se face acel portofoliu cu fotografii, agenţiile le asigură joburi, din care pot percepe un anumit comision de maximum 20-30%. Sunt însă agenţii care percep comision de 100%, sub pretextul că e o perioadă de „ucenicie" şi trebuie să acumuleze experienţă. Pe de altă parte, „există agenţii care le bagă fetelor sub nas contracte de exclusivitate de cinci ani.

Nu poţi să faci acest lucru. Ai nevoie de o perioadă lungă de timp să îţi dai seama de valoarea persoanei respective, să investeşti în ea", a precizat Dana Săvuică. Aceasta a mai spus că unele agenţii introduc în contract clauze de zeci de mii de euro, dacă fetele nu vor să mai colaboreze cu ei. „Au venit la mine părinţi plângând că nu au de unde să dea aceşti bani. E un cerc vicios. Fetele trebuie să aibă mare grijă", atenţionează Dana
Săvuică.

Plătesc să fiu model?

Există agenţii care angajează persoane pentru ca acestea să descopere şi să recruteze talente, clienţi cu potenţial, nu numai în modelling, ci şi în sport, muzică sau în alte domenii. Aceste persoane se numesc scouteri. În străinătate, un scouter este o persoană de bază într-o agenţie de modelling, el fiind mâna dreaptă a directorului, care poate să ateste dacă o fată sau un băiat are calităţile necesare pentru a deveni model.

Sancţiuni de la Protecţia Consumatorului

„De la începutul anului şi până în prezent, în baza reclamaţiilor consumatorilor, au fost sancţionaţi şase operatori economici, prestatori de astfel de servicii, totalul amenzilor aplicate fiind de 76.000 de lei", a declarat Corina Neculcea, consilier la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului. „S-a constatat că în contractele încheiate cu consumatorii, aceştia nu erau informaţi complet referitor la obligaţiile agenţiei, la modalitatea de reziliere a contractului, la restituirea totală sau parţială a avansului achitat, la dimensiunea şi tipul fotografiilor", a mai precizat Corina Neculcea. De asemenea, au mai fost date amenzi pentru că agenţiile reclamate nu şi-au îndeplinit promisiunile sau nu aveau autorizaţie de funcţionare.

Ispita succesului imediat poate fi dăunătoare

Multe tinere îşi proiectează viitorul după tiparul unor persoane care au cunoscut succesul şi au atras atenţia prin evoluţia lor fulminantă, crede psihologul Keren Rosner. „Iau ca model persoane care s-au remarcat prin intermediul prezentărilor de modă, prin apariţii la evenimente, «exploatându-şi» aspectul fizic. Persoanele care doresc o ascensiune rapidă, dar nu au alt atu decât trupul, încearcă prin orice căi să iasă în evidenţă şi să-şi încerce norocul", explică Rosner.

Aceste fete, care vor să devină celebre peste noapte, consideră că orice şansă trebuie valorificată. Ele sunt vulnerabile atunci când cineva le promite că vor fi lansate în această lume a celebrităţii. „Dacă persoana care le atrage către un astfel de «succes garantat» este un individ persuasiv, tânăra care era deja predispusă către o astfel de «chemare» va fi gata să creadă şi să ţeasă plasa reuşitei ei", adaugă specialistul. Din păcate, unii părinţi susţin astfel de iluzii în speranţa unor beneficii ulterioare de pe urma copiilor. Ispita succesului imediat ascunde de multe ori consecinţe dureroase.

Fete cu repere morale slab conturate

Tinerele care cad în plasa vânătorilor de iluzii au o personalitate care influenţează felul în care iau decizii. Aceste fete provin dintr-o familie disfuncţională, au o trăsătură de personalitate narcisistă, demonstrativă, o educaţie slabă spre medie, cu aspiraţii înalte, axate predominant pe latura materială, spun specialiştii.

În cazul acestor tinere se poate vorbi de repere morale slab conturate şi uneori chiar de o dorinţă care atinge obsesia sau disperarea de a reuşi. „Trăirile emoţionale sunt frecvent negative. Astfel de persoane sunt măcinate de invidie şi de dorinţa de a demonstra şi celorlalţi că sunt speciale", a conchis psihologul Keren Rosner.

"Persoanele care doresc o ascensiune rapidă, dar nu au alt atu decât trupul încearcă prin orice căi să iasă în evidenţă.''
Keren Rosner psiholog

Stil de viață



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite