Ion Caramitru, la Adevărul Live: „Eu prefer să am săli pline cu bilete ieftine, în locul sălilor goale la preţ mare”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional I.L.Caragiale, povesteşte despre starea teatrului românesc
Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional I.L.Caragiale, povesteşte despre starea teatrului românesc

Clădirea Teatrului Naţional din Bucureşti a fost recent renovată. În curînd începe Festivalul Naţional de Teatru, organizat de UNITER. În ultimii ani, statisticile arată că publicul redescoperă plăcerea de a merge la teatru. Este teatrul românesc într-o zodie bună? Am discutat cu Ion Caramitru despre starea actuală a teatrului românesc, cu bune şi rele, la Adevărul Live.

INTRĂ ÎN DISCUŢIE şi urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul Live

În ultimii ani, statisticile arată că publicul redescoperă plăcerea de a merge la teatru. Este teatrul românesc într-o zodie bună? Discutăm cu Ion Caramitru despre starea actuală a teatrului românesc, cu bune şi rele, la Adevărul Live de la ora 15.00. 

Principalele declaraţii:

Teatrul va avea o cu totul altă faţă, cu multe utilităţi, pe modelul Teatrului din Londra: cu mai multe cafenele, spaţii de lectură, spaţii expoziţionale.

Sala Studio a fost folosită de Teatrul de Operetă timp de 24 de ani. Ceauşsescu parcă nu ne mai părăseşte, el a decis demolarea Teatrului de Operetă, forţându-l pe maestrul Beligan, director la acea vreme, să cedeze spaţiul din teatru.

Sala este unică în Europa, cu o geometrie variabilă. Sala a fost proiectată în 1968, de ingineri români. În 20 de minute, arhitectura se schimbă "miraculos": toate cele 400 de locuri se ridică şi se urcă pe scenă. Pereţii laterali pleacă şi închid scena pe rotund, iar din spatele lor vin alte două mari rânduri de scaune.

Sala Media are toate dotările tehnice pentru spectacole, iar gradenele se pot pune în orice fel. Aici se pot face orice fel de întâniri şi manifestări.

Sala Mică a fost prima dată în folosinţă şi se poate modifica. Are 130 de locuri. Ea a fost făcută pentru tineri.

Sala Pictură, care este în locul atelierului de pictat decoruri, s-a transformat într-un teatru cochet şi plăcut. Are 260 de locuri cu scenă turnantă, cu ştăngi.

Sala Atelier care este sub sala Studio a fost şi ea îmbunătăţită cu un balcon, care aduce 50 de locuri şi cu echipament tehnic.

Pe acoperiş se pot vedea deja pereţii teatrului în aer liber. Laptaria lui enache va fi o zona de cafe concert, dedicată tinerilor şi celor care vor să se recreeze.

Sala Mare este încă în şantier şi va fi gata în luna noiembrie. Va fi, de asemenea, modificată substanţial.

"Acum avem patru săli pentru repertoriu, este mult mai dificil, pentru că trebuie patru corpuri tehnice. Acum, marea noastră problemă este personalul. Noi nu avem oameni nici pentru trei săli. Aşteptăm, la promisiunea primului ministru, o suplimentare de 35 de posturi deocamdată. Mai avem nevoie de pază şi securitate, pompieri, personal care să ţină teatrul deschis de dimineaţa până seara", a declarat Ion Caramitru.

Nu putem să facem rabat la calitate, nu putem să închidem săli abia deschise. Eu sper că se va rezolva şi această problemă.

Repertoriul TNB este complex, are literatură clasică, dar şi contemporană. Ultima premieră este cu un text extrem de incitant, cu probleme actuale. Teatrul ţine cont de realităţile zilei. Condamnarea comunismului prin teatru s-a făcut de asemenea. De exemplu, "Sinucigaşul", care pleacă acum în turneu la Chişinău, piesa unui geniu care a şi fost ucis pentru această lucrare.

De aproape opt ani nu se mai fac concursuri în teatre. S-au oprit angajările total. Acum 8 ani am angajat şapte tineri. Sunt peste 180 de tineri actori, distribuiţi colaboratori în TNB. Tocmai de aceea le oferim Sala Mică. Câtă vreme tânărul actor nu e chemat în teatru să joace rolurile vârstei - este foarte grav. Noi tocmai am avut premiera Act Orchestra, un spectacol sclipitor, pe care îl recomand tuturor, cu trei actori, unul mai talentat decât celălalt.

În Teatrul Naţional din Londra există un grup de regizori asociaţi, iar ei vin cu distribuţii din afara teatrului, cu contracte pe termen determinat. Până nu vom face asemenea contracte de temen limitat, nu reuşim să facem nimic. Am actori care joacă în opt teatre, câte trei spectacole pe zi. Dacă aş avea contracte cu ei aş putea să fac repertoriul pe trei ani înainte. 

image

Ion Caramitru a fost invitatul revistei "Dilema Veche" la Adevărul LIVE.   FOTO: Florin Ghioca 

Trebuie găsită o formulă. Eu am recomandat să nu se mai facă angajări pe termen determinat până nu se încheie cele pe termen nedeterminat. Din păcate, din cauza asta nu poţi plăti astfel actorul tânăr, talentat, care aduce public, pentru că nu are vechime. Este o zonă de competiţie în artă.

Teatrul Naţional are cele mai scumpe bilete la unele spectacole. Dar sunt foarte atent la acest aspect. Sunt convins că nu se umple sala unui spectacol cu 300 de lei biletul. Şi pot să dau exemplul spectacolului Chicago, pe care l-am moştenit. Spaniolii care l-au produs au propus 4+500 de lei biletul. Am încercat să-i conving, dar după câteva reprezentaţii sălile s-au golit. Şi chiar dacă au înjumătăţit preţul biletului, nu au rezolvat nimic. 

Eu prefer să am săli pline la bilete ieftine, în locul sălilor goale la preţ mare. 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite