Directoarea expoziţiei de artă Documenta din Germania demisionează pe fondul indignării faţă de lucrările antisemite

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO via News.ro
FOTO via News.ro

Directoarea generală a Documenta, una dintre cele mai mari expoziţii de artă din lume, a fost nevoită să demisioneze în urma indignării cauzate de expoziţiile antisemite de la inaugurarea din Germania de luna trecută, relatează The Guardian.

Documenta, care la fiecare cinci ani transformă oraşul german Kassel în centrul lumii artei, are peste 1.500 de participanţi şi – pentru prima dată de la deschiderea sa în 1955 – a fost organizată de un grup, Ruangrupa, din Indonezia.

Cu toate acestea, consiliul de supraveghere şi-a exprimat, sâmbătă, „profunda consternare” faţă de conţinutul „în mod clar antisemit” după deschiderea expoziţiei în iunie, spunând că s-a ajuns la un acord cu Sabine Schormann, directoarea generală, pentru „rezilierea contractului”.

Va fi numit un director interimar, se adaugă în comunicat.

La două zile după deschiderea spectacolului pentru public, una dintre operele expuse de grupul de artă indonezian Taring Padi a fost criticată din cauza unor reprezentări despre care atât guvernul german, cât şi grupurile evreieşti spun că au mers prea departe.

Piesa de artă ilustrează reprezentarea unui porc care poartă o cască cu blazonul „Mossadului” (n.r. serviciul de informaţii externe al Israelului).

În aceeaşi lucrare este înfăţişat un bărbat cu perciuni, care sunt asociaţi adesea cu evreii ortodocşi, colţi şi ochi injectaţi de sânge. Bărbatul poartă o pălărie neagră cu însemnele SS.

Lucrarea a fost acoperită după ce liderii evrei şi ambasada Israelului în Germania şi-au exprimat ”dezgustul”, dar disputa a umbrit evenimentul ajuns la cea de-a 15-a ediţie.

Ministrul german al Culturii, Claudia Roth, susţine demisia lui Schormann şi a cerut o investigaţie asupra modului în care a fost admisă lucrarea antisemită.

„Trebuie trase concluziile necesare”, a spus Roth, citată de cotidianul Frankfurter Rundschau.

Consiliul de supraveghere al Documenta a promis o anchetă completă, recunoscând că ”din păcate s-a pierdut multă încredere” şi s-a angajat să prevină alte „incidente antisemite”.

Dar Remko Leemhuis, directorul Comitetului Evreiesc American de la Berlin, a acuzat Documenta că nu a luat măsuri suficiente şi că „încă nu a înţeles problema”.

Potrivit cotidianului Bild, Leemhuis a criticat în mod special referirea consiliului la ”acuzaţiile de antisemitism”, deoarece piesele sunt, a spus el, în mod clar „antisemite”.

Evenimentul de artă contemporană a fost subiectul unor controverse luni de zile cu privire la includerea unui grup de artişti palestinieni care critică puternic ocupaţia israeliană.

Ruangrupa a fost criticat pentru că a inclus colectivul The Question of Funding din cauza legăturilor sale cu mişcarea israeliană BDS, care promovează boicotul.

Mişcarea BDS a fost calificată drept antisemită de către Parlamentul german în 2019 şi i-a fost interzis să primească fonduri federale. Aproximativ jumătate din bugetul Documenta de 42 de milioane de euro provine din fonduri publice.

Kassel a fost gazda unui lagăr de muncă forţată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial şi a fost puternic bombardat de aliaţi. Documenta şi-a propus să readucă Germania pe harta culturală după campania naziştilor de a zdrobi avangarda.

Expoziţia, care se desfăşoară până pe 25 septembrie, se situează acum, alături de Bienala de la Veneţia, printre cele mai importante expoziţii de artă contemporană din lume.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite