Test Drive Jaguar XE 2.0t AT8 RWD – Lordul de apartament

0
Publicat:
Ultima actualizare:

XE, Jaguar-ul de clasă medie premium, are o misiune grea în viaţa de zi cu zi. Audi A4, BMW Seria 3, Mercedes C-Klasse sau Lexus IS sunt adversari redutabili. Dar, “lordul de apartament” (XF merge la casă, iar F-Type cere vilă cu pişcină) asortează structura din aluminiu şi coeficientul aerodinamic de invidiat, cu şarmul tipic englezesc, finisaje bune şi un 2.0 litri turbo aprig la mânie, fiind o alternativă cel puţin interesantă.

Divorţul de Ford i-a prins bine lui Jaguar. Ca şi în cazul Volvo, americanii n-au făcut decât să căpuşeze tehnologie şi să propună variaţiuni pe tema Mondeo, deghizate în X-Type şi S-Type. Mulţi, inclusiv subsemnatul, au privit cu scepticism preluarea Jaguar de către TATA sau amestecarea Geely în treaba Volvo. Însă, indienii şi chinezii au reuşit să resusciteze cele două mărci şi să le repună în tabelul mărcilor care contează.

Jaguar XE este un exemplu perfect. Indienii au citit şi au înţeles foarte bine ce a însemnat şi ce trebuie să fie Jaguar. Construit pe o platformă complet nouă, cu structură uşoară, din aluminiu, cu o caroserie cu un coeficient aerodinamic de numai 0.26 şi propulsie (tracţiune spate - RWD), XE-ul intră în luptă ca un adevărat lord. Iar pentru ca arsenalul să fie la nivelul adversarilor, se poate opta şi pentru un sistem de tracţiune integrală, şi pentru o cutie de viteze automată cu opt trepte.

Dinamică

Jaguarul este o felină musculoasă, ageră şi periculoasă. Iar XE-ul 2.0t, varianta mecanică cu motor de 2.0 litri şi 200 CP, nu face notă discordantă. În modul “Eco”, pedala de acceleraţie este elastică, facilitând deplasarea lină şi consumul scăzut. La 60 km/h, cutia automată doarme în treapta 6, iar turometrul abia saltă peste 1200-1300 rpm. În modul “Normal”, lucrurile stau cam la fel, cu menţiunea că acceleraţia are o reacţie normală, trezeşte imediat maşina din somn, iar sistemul învaţă şi se adaptează stilului de condus al şoferului, schimbând şi la 3000-3500 rpm în cazul unei accelerări hotărâte şi constante.

Dar, Jaguar-ul e Jaguar în modul “Sport”. Direcţia se întăreşte, acceleraţia devine mult mai sensibilă, iar turometrul muşcă din zona roşie fără ezitare, făcând beculeţul ESP-ului să clipească frenetic în bord. Virajele abordate la limită nu-i dau niciun stres “lordului de apartament”. Maşina stă foarte bine pe drum, iar cu electronica decuplată cei iniţiaţi se pot juca în voie cu propulsia. Din păcate, Jaguar nu oferă şi un mod “nesimţit”, ca cei de la BMW, de pildă, care să te lase să arunci spatele şi să intervină dacă lucrurile scapă, totuşi, de sub control.

Cutia automată cu opt trepte se înţelege bine cu cei 200 CP şi 280 Nm ai benzinarului de 2.0 litri turbo. Schimbă lin, nu ezită, iar când o treci în manual şi apeşi padelele din spatele volanului te face să te simţi puţin pilot. Singura ei problemă este la cuplare. Când porneşti motorul şi treci în “D” sau “R”, de exemplu, cutia dă un şoc uşor, dar nepermis la acest nivel.

Confort

Sobrietate, eleganţă şi un plus de rafinament tipic britanic. Ca şi exteriorul, interiorul Jaguar-ului XE reinterpreteză stilul consacrat al maşinilor germane, creând o atmosferă tipic britanică. Poziţia la volan este joasă, iar planşa de bord accentuează sentimentul că stai cu fundul pe drum. Scaunele îmbrăcate în piele te susţin bine pe viraje, dar, parcă, te invită şi la un “5 O’Clock Tea”. Iar materialele şi finisajele sunt, în general, de cea mai bună calitate. Doar capacul ceasurilor de bord şi alte câteva elemente sunt din plastic dur. Şi, sub bord, deasupra pedalierului s-a făcut economie la capitonaj, măruntaiele electrice şi electronice văzându-se în toată splendoarea lor.

Volanul (să nu ezitaţi să bifaţi pe lista de opţiuni volanul încăzit, iarna merită fiecare cent din cei 210 euro!) oferă o priză foarte bună şi poate fi reglat electric. Iar toate comenzile sunt la o lungime de braţ distanţă, aşa cum îi stă bine unei maşini aflate în slujba şoferului.

XE-ul este o apariţie aparte pe stradă. E joasă, incitantă şi calandrul impozant pare să te muşte. Dar coeficientul aerodinamic excelent, Cx=0.26 (BMW-ul Seria 3 are Cx=0.28, de exemplu), are şi un mic neajuns. Plafonul jos nu lasă prea mult spaţiu de mişcare pentru cap persoanelor peste 1.90 metri înălţime. Iar dacă reglezi scaunul faţă astfel încât să încapă o astfel de persoană, în spate abia mai intră un indian slăbuţ.

Siguranţă

Siguranţa e pe primul loc în cazul XE-ului. Felina premium de clasă medie s-a impus în faţa adversarilor cu un procent de 92% pentru protecţia adulţilor. În cazul copiilor, Jaguar XE a luat 82%, iar în al pietonilor, 81%. În ceea ce priveşte sistemele de asistenţă şi siguranţă activă, sedan-ul a ajuns la 82%.

Pe drum, XE-ul 2.0t are un comportament neutru, permiţând atât rularea lină şi relaxantă, cât şi abordările sportive. Suspensiile sunt ferme, dar nu incomode. Iar frânele îţi dau acel sentiment de încredere necesar în situaţiile limită. De asemenea, maşina testată dispunea de ASPC (All Surface Progress Control), un pilot automat pentru rulare la viteze scăzute, pe suprafeţe alunecoase. Sistemul funcţionează între 3.6 km/h şi 30 km/h şi ajută şoferul să se concentreze pe direcţie şi volan, în timp ce maşina înaintează uşor pe zăpadă, gheaţă sau iarbă udă.

Preţ & Consum

Jaguar-ul XE 2.0t nu se adreseză lorzilor zgârciţi, care, pe lângă performanţe, confort, dotări şi finisaje bune, vor consum mic. Tehnic, maşina se ridică fără probleme la nivelul concurenţei şi, la anumite capitole, precum cel al dotărilor incluse, chiar pune probleme adversarilor. Mai mult, preţul de achiziţie porneşte de la 38.280 euro (XE Pure, TVA inclus), un nivel apropiat de ce al clasei inferioare, şi ajunge la 43.680 euro (TVA inclus), în cazul versiunii de top, XE Portofolio.

Cei 200 CP consumă, însă. Şi, cel puţin la nivelul cifrelor declarate de producători, ecartul e destul de mare. De exemplu, Jaguar anunţă un consum urban de 10.2 l/100 km, în timp ce un Audi 2.0 TFSI / 224 CP se laudă cu 7.5 l/100 km. În traficul real, realitatea e cu totul alta pentru ambele modele, iar XE-ul se apropie mai mult de adăvăr.

În testul nostru de aproape 200 km (65% trafic în Bucureşti, 35% extraurban), felina exploatată fără menajamente sau artificii de reducere a consumului a scos un consum mixt de 11.4 l/100 km, pe pilot automat la 120 km/h afişând 6.8 l/100 km.

Verdict Adevărul

Plusuri:

- Jaguar XE este cea mai sigură maşină din clasa sa, în urma testelor Euro NCAP.

- Motorul de 2.0 litri şi 200 CP se înţelege bine cu transmisia automată cu opt rapoarte, iar tracţiunea spate dă Jaguar-ului o binemeritată notă de exclusivism, rupând definitiv legătătura cu vechiul X-Type.

- Preţul de achiţitie este competitiv, iar pachetele de bază sunt bogate în opţiuni, Jaguar XE fiind o alternativă interesantă, cu aer britanic, la modelele germane care domină autoritar această clasă.

Minusuri:

- Cutia de viteze automată cu opt trepte exploateză foarte bine resursele motorului, dar şocul resimţit pe loc, la introducerea în D sau R, ar trebui eliminat. Nu exită alternativă manuală, decât pe versiunile diesel.

- Sistemul multimedia are o grafică destul de învechită, iar sunetul scos de difuzoarele variantei de bază zgărie urechea, în loc să o încânte

- Spaţiul limitat pentru persoanele peste 1.90 metri înălţime

Date tehnice Jaguar XE 2.0t AT8 RWD

Dimensiuni:

Lungime (mm)   4,672 Lăţime (mm) 1,850 Înălţime (mm)  1,416 Ampatament (mm)   2,835  Ecartament faţă (mm)  1,607 Ecartament spate (mm)    1,608 Garda la sol (încărcătură maximă - mm) 110 110 Diametrul bracaj (m)  11.66 11.66  Volum portbagaj (l)   455 Greutate (kg)  1,530

Motor:

- Cilindree (cmc): 1.999

- Putere (CP/rpm):  200/5.500

- Cuplu (Nm/rpm): 280/1.750-4.000

Performanţe:

0-100 km/h: 7.7 s

Viteză maximă: 237 km/h

Consum (l/100 km):

- urban: 10.2

- extra-urban: 6.0

- mixt: 7.5

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite