Originalitate italiană!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

ParŢial hatchback, parŢial off-road. Noul Sedici 4x4 este, cu siguranţă, un nou reper pentru Fiat. Colegii de la Autocar l-au testat şi vă oferă primele impresii.Poate această maşină să ia

ParŢial hatchback, parŢial off-road. Noul Sedici 4x4 este, cu siguranţă, un nou reper pentru Fiat. Colegii de la Autocar l-au testat şi vă oferă primele impresii.
Poate această maşină să ia locul lui Ford Focus sau Volkswagen Golf? Fiat speră că da, fiindcă, odată cu lansarea noului său crossover 4x4, vrea să fure clienţi exact din mijlocul pieţei de hatch-uri mici de familie.
Sedici (16 în limba italiană, rezultat din 4x4) reprezintă o abordare nouă a segmentului soft-roader. Mai arătos decât alte 4x4 de dimensiuni medii, Sedici este mai scurt decât Focus şi Golf, deşi este mai înalt cu 15 centimetri. Văzut din profil, seamănă cu un 4x4 tradiţional, dar din faţă arată mai mult a maşină de stradă, deşi mult mai masiv.
Dezvoltat în colaborare cu Suzuki ? care va produce o versiune proprie, denumită SX4 ? Sedici este o maşină nou-nouţă pentru Fiat. Japonezii şi-au asumat răspunderea pentru platformă, tracţiunea integrală şi motorul pe benzină, în timp ce italienii au adus propulsorul diesel şi au supervizat designul, care a fost realizat de compania Italdesign, a lui Giorgetto Giugiaro.
Testul iniţial cu Sedici s-a desfăşurat pe circuitul de teste Fiat de la Balocco, din nordul Italiei. Am încercat numai motorul pe benzină de 1,6 litri şi 108 CP ? e capabil, dar trebuie să fie solicitat mult şi nu sună foarte bine la turaţii mari. Din fericire, maneta de viteze este bine plasată, acţionează uşor şi este foarte fină. Cu toate acestea, ne aşteptăm ca motorul diesel de 1,9 litri şi 122 CP să fie o opţiune mai bună.
Traseul de la Balocco ne-a oferit şansa de a pune la încercare calităţile de off-road ale lui Sedici. Sistemul de tracţiune integrală oferă trei moduri de utilizare: tracţiune pe două roţi (puntea faţă), auto (dirijează puterea către cele patru roţi după necesităţi) şi blocat (în care cuplul este împărţit în mod egal între cele două punţi). Sistemul funcţionează cel mai bine în modul auto, oferindu-i maşinii tracţiune bună şi comportament plăcut. După comutarea butonului pe modul "blocat", descoperi rezistenţa mecanică suplimentară şi nevoia de a tura maşina mai mult pentru a o "scoate la lumină".
Pentru ceva care arată şi se comportă ca o maşină de stradă, Sedici are performanţe notabile pe noroaie, deşi trebuie dezvăluit faptul că maşinile testate au fost echipate cu pneuri de iarnă. Atacă fără probleme nămoalele şi porţiunele cu inclinaţie mare şi trece nestingherit prin apă, dar suferă ocazional zgârieturi pe scut.
Revenind pe drumul normal, cu tracţiune faţă şi cu pneuri standard, Sedici se comportă foarte bine. În ciuda gărzii de sol înalte, maşina intră în viraj destul de bine, cu o mică, dar acceptabilă legănare. Direcţia îi transmite şoferului suficiente informaţii pentru a-i permite să ţină maşina pe trasa ideală. Aderenţa este adecvată, chiar şi cu tracţiune frontală, deşi este destul de uşor să faci roţile să patineze în viraje strânse.
Asfaltul de la Balocco este fin, astfel încât este greu de prezis comportamentul maşinii pe drumuri mai proaste, dar aceasta s-a descurcat destul de bine în condiţiile date. La interior, Sedici are o planşă de bord simplă, ergonomică, dar puţin neinspirată.
Date fiind dimensiunile de Focus ale lui Sedici, nu este o surpriză că spaţiul pentru pasagerii din spate este puţin adecvat pentru adulţi, iar bancheta este simplă. De asemenea, portbagajul de 270 de litri este mai mic decât al hatch-urilor convenţionale.
Concluzie:
Fiat încă nu a confirmat preţurile şi nivelurile de echipare ale maşinii, dar a indicat un preţ de pornire de aproximativ 20.000 de euro ? destul de scump, dat fiind faptul că hatchback-uri cu dotări asemănătoare sunt cu câteva mii de euro mai ieftine. Cu toate acestea, la acest preţ, Sedici este mai ieftin decât 4x4 medii tradiţionale, cum ar fi viitoarea generaţie a Toyotei RAV4. Există rezerve faţă de rafinamentul scăzut al motorului şi de spaţiul interior slab, însă, în mare, Sedici este o alternativă interesantă la modelele hatchback.

Auto

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite