Diesel în piele de Jaguar
0X-Type 2.2D, al cincilea model cu propulsor pe motorină din familia Jaguar, oferă clienţilor lux, confort şi sportivitate. Colegii de la Autocar l-au testat şi ne oferă primele impresii
Atunci când pe piaţă a apărut primul Jaguar cu propulsor diesel ? X-Type 2.0D ? nu puţini au fost cei care i-au prezis acestui model un viitor sumbru. şi aceasta pentru că Jaguar părea să fie una dintre puţinele mărci care vor rezista tentaţiei de a-şi echipa maşinile cu propulsoare ce folosesc drept combustibil motorina. Însă, clienţii exclusivei case britanice, în pas cu moda, au primit excelent turbodieselul de 2 litri, iar acesta s-a dovedit a fi un mare succes în întreaga Europă. şi, după ce şi-a cucerit clienţii cu acest motor, Jaguar propune o variantă mai puternică, despre care spune că se aşteaptă să fie chiar mai populară decât predecesoarea.
Noua motorizare, de 2,2 litri şi 155 cai-putere, îmbogăţeşte familia Jaguar Diesel, care cuprinde acum cinci modele: X-Type (2.0 saloon şi 2.0 estate; 2.2 saloon şi 2.2 estate) şi S-Type (2.7). Un al şaselea îşi va face apariţia la începutul lui 2006 ? noua limuzină XJ diesel.
Noua motorizare oferă clienţilor posibilitatea alegerii unei maşini diesel premium cu înalte performanţe, dar şi cu rafinament în acelaşi timp. Motorul 2.2D reprezintă combinaţia ideală între reprizele de acceleraţie rapidă şi confort la condus, având un cuplu maxim la "overboost" de 400 Nm, o cifră, trebuie să recunoaştem, impresionantă. Acceleraţia de la 80 la 120 km/h, în treapta a patra de viteză, se realizează în 6,7 secunde, ceea ce plasează X-Type 2.2D în fruntea clasamentului în segmentul său, şi este comparabil chiar cu rezultatul obţinut de alte autoturisme cu motoare diesel mai puternice.
Testul nostru s-a derulat pe autostrada Bucureşti-Piteşti şi primul plus a fost cel legat de confortul pe care acest model îl oferă, parcă făcând în ciudă nenumăratelor "carii" din carosabil. Apoi, am remarcat noua cutie de viteze manuală cu şase rapoarte, care este o adevărată bijuterie, excelent acordată cu motorul. Am rulat cu o viteză de croazieră de 150 km/h la 2.500 rotaţii de minut şi nu am simţit absolut nimic, zgomotul la interior fiind extrem de redus. N-am resimţit nici vibraţiile tipice pentru motoarele pe motorină, care au fost atent filtrate.
Dacă este să ne luăm după Jochen Tuting, inginerul-şef al proiectului, Jaguar X-Type 2.2D demarează de la 0 la 100 km/h în 8,9 secunde, însă impresia noastră a fost că o poate face chiar mai repede. Noul propulsor diesel de 2,2 litri a fost proiectat astfel încât să ofere clienţilor un pachet cu performanţe premium, fiind dezvoltat ca fiind parte din îmbinarea îndrăzneaţă între "Jag" şi compania-mamă Ford. Din punct de vedere mecanic, motorul este identic cu cel care se regăseşte pe Mondeo, model de la care a împrumutat şi şasiul, printre cele mai bune din segmentul mediu.
Montarea sub capota unui Jaguar X-Type a noului propulsor de 2,2 litri turbodiesel, unul extrem de potent şi de rafinat, are două efecte total diferite asupra întregului pachet. Noul propulsor are 155 cai-putere la 3.500 rotaţii pe minut şi un cuplu maxim de 360 Nm, disponibil încă de la 1.800 rotaţii pe minut, chiar din viteza a doua. (este unul dintre cele mai mari cupluri oferite de motoarele cu 4 cilindri aflate în prezent pe piaţă). Totuşi, propulsorul de pe X-Type este mai legat decât cel de pe Mondeo, dând impresia, într-o oarecare măsură, că Jaguarul are câţiva cilindri în plus. Dieselul de 2,2 litri este, în acelaşi timp, şi extrem de economic, consumul în ciclu extraurban fiind sub 5,0 litri/100 km.
Altfel, interiorul este bine proporţionat, şi este unul dintre cele mai bune şi luxoase interioare din clasa sa. Tabloul de bord a fost excelent gândit, oferind nu doar o foartă bună poziţie de condus, ci şi o ergonomie a comenzilor ce se apropie de perfecţiune. Printre dotările de lux de care beneficiază Jaguar X-Type 2.2D amintim, în primul rând, tehnologia Bluetooth (opţional), care a fost adusă în premieră pe acest model. Ea face legătura cu orice tip de telefon mobil care dispune de acest tip de comunicare. Cu alte cuvinte, cine are un mobil performant poate efectua în habitaclu convorbiri "hands-free" în condiţii acustice impecabile, graţie unui sistem sofisticat prin care computerul de bord intră în comunicare imediată cu telefonul, indiferent dacă acesta se află în buzunarul sau servieta şoferului.
De asemenea, X-Type 2.2D în versiune de bază este dotat cu airbaguri frontale, laterale şi copertină, radio/CD, faruri cu xenon reglabile, oglinzi retrovizoare electrice, lunetă atermică, volan multifuncţional reglabil pe înălţime (opţional pe adâncime), jante noi din aliaj Antares în 15 spiţe de 16 inch, scaune electrice cu tapiţerie din piele (pentru care există instrucţiuni de folosire şi curăţire).
Concluzie: Jaguar X-Type 2.2D are un "look" elegant, cu o prestanţă care face din ea o maşină unică, departe de standardele constructorilor generalişti. Propulsorul diesel de 2,2 litri este acelaşi cu motorul Duratorq TDCi cu care este dotat Ford Mondeo. Acesta furnizează 155 CP şi un cuplu uriaş, de 400 Nm la numai 1.800 rpm. Avantajele clienţilor constau în rularea lină şi silenţioasă a motorului, împreună cu un cuplu motor maxim foarte bun, la care se adaugă economia de combustibil şi rafinamentul şofatului. Cum şi preţul, 22.900 de euro (CIP), este la cel mai scăzut nivel din segment, X-Type 2.2 D devine o alternativă demnă de luat în seamă.