Dacia - 40 de ani de istorie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noul model Dacia lansat ieri concomitent la Paris si la Bucuresti are in spate o istorie de aproape 40 de ani. Pana in 1966, cand guvernul de atunci a lansat o licitatie pentru productia de

Noul model Dacia lansat ieri concomitent la Paris si la Bucuresti are in spate o istorie de aproape 40 de ani. Pana in 1966, cand guvernul de atunci a lansat o licitatie pentru productia de autoturisme de clasa medie, cu o capacitate cuprinsa intre 1.000 - 1.300 cmc, pe strazile Romaniei circulau doar vreo trei mii de masini, evident din import. Autoritatile de atunci doreau sa construiasca o fabrica pentru productia in serie a 40.000-50.000 de exemplare anual. Interesate de licitatie au fost atunci mai multe companii europene: Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin. Specialistii au luat in considerare mai multe prototipuri: Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300, Austin Mini Morris. Pentru ca era considerat cel mai ieftin si nu avea nevoie de cheltuieli foarte mari pentru linia tehnologica, autoritatile romane au ales modelul Renault 12. Numai ca acest model se afla inca in faza de prototip in Franta, urmand sa fie lansat in 1969, in timp ce contractul dintre Renault si guvernul roman a fost semnat in 1966. S-a ales o solutie de compromis: pana la lansarea Renault 12, urma sa se asambleze in Romania alt model. Prima varianta ar fi fost modelul Renault 16, dar, din cauza costurilor prea mari, s-a hotarat demararea productiei pentru modelul Renault 8 - batrana Dacia 1100. Fabrica de la Pitesti a fost construita intr-un timp-record, doar un an si jumatate. La 1 iulie 1968 a inceput testarea instalatiilor si a liniei de productie si, pe 3 august 1968, prima Dacie 1100 a vazut lumina zilei.
Primul autoturism fabricat in Romania - oferit familiei Ceausescu
Bineinteles, primul autoturism fabricat in Romania a fost oferit cadou familiei Ceausescu. Pe motor, amplasat in spatele vehiculului, se afla o placheta din platina, cu omagii adresate lui Nicolae Ceausescu. In prezent, masina se afla in posesia Automobil Clubului Roman (ACR). Fabrica de la Pitesti a fost inaugurata pe 20 august 1968, moment in care a demarat productia in serie a Daciei 1100. Producerea masinii consta de fapt in asamblarea si vopsirea caroseriei aduse din Franta, montarea pieselor de import si testarea modelelor iesite de pe linia de fabricatie. Fata de Renault 8, Dacia 1100 nu prezenta modificari semnificative. O sigla cromata cu numele "Automobile Pitesti" era amplasata intre faruri. Interesant este faptul ca modelul Dacia 1100 a fost conceput de fapt special pentru raliuri, desi nu "prindea" mai mult de 130 la ora. Daciile 1100 au fost produse pana in 1971, perioada in care circa 37.546 de exemplare au aparut pe drumurile Romaniei. Chiar daca a fost produsa in serie mica, si astazi, la 38 de ani de la lansare, "bunica" masinilor romanesti mai poate fi vazuta inca in circulatie.
Dacia 1300 s-a nascut in august 1969
Timp de doi ani, in fabrica de la Pitesti au convietuit cele doua modele. Incepand din august 1969, a aparut o noua masina: Dacia 1300. Ca si la evenimentul de ieri, Dacia 1300 a fost lansata simultan la Bucuresti si la Salonul Auto de la Paris - sub denumirea Renault 12. La inceput, acest model era fabricat in Romania cu piese importate din Franta, urmand ca apoi si piesele sa fie produse in tara. In numai un an, noua masina era disponibila in trei variante: 1300 standard, 1300 super si 1301. Modelul 1301 era destinat exclusiv membrilor de partid. De asemenea, Renault 20 era asamblat in Romania sub denumirea de Dacia 2000, destinat exclusiv conducerii de partid si capilor Securitatii, fiind disponibil in culori inchise: negru si bleumarin. In 1973 a demarat productia modelului break. Incepand din 1979, la Targul Auto din Bucuresti, modelele Dacia 1300 au fost "rebotezate" cu indicativul 1310, dupa mici cosmetizari: o noua masca frontala cu 4 faruri rotunde si stopuri noi. Dupa 1983, modelul 1310 a fost la randul sau "renovat", introducandu-se si cutiile cu 5 viteze. Modelul 1310 a fost exportat in America de Sud, Anglia si Canada.
Un experiment esuat - Dacia 500 Lastun
Un experiment esuat a fost incercarea de a crea o masina mica, ieftina si de oras. DACIA 500 - LaSTUN a fost proiectata si s-a construit la Timisoara, in serii mici. Dupa 1989, fabricarea acesteia a fost abandonata din cauza lipsei totale de fiabilitate. In 1996, tot la Salonul Auto Bucuresti, gama masinilor fabricate la Pitesti s-a reinnoit dupa 13 ani. DACIA NOVA a fost prima masina al carei design a fost realizat la Pitesti, exclusiv de catre experti romani. Un moment de cotitura in istoria Daciei a fost preluarea de catre grupul Renault, in anul 1999, a uzinei de la Pitesti. Primul model lansat sub noul patronat a fost SuperNova, care a intrat pe piata in 2000. Acest model preia caracteristicile Daciei Nova, cea mai importanta imbunatatire fiind introducerea cutiei de viteze folosite pentru Renault Clio. Renault a castigat cursa pentru achizitionarea producatorului roman de automobile dupa ce acesta era sa intre pe mainile concurentului direct, Peugeot. In 1991, dupa discutii preliminare cu o serie de producatori, Dacia a anuntat ca a deschis negocierile cu grupul Peugeot-Citroen pentru productia unui nou autoturism. Grupul avusese deja un prim contact cu piata romaneasca, dupa ce, in anii '70, Citroen a pus bazele fabricii Oltcit de la Craiova. Negocierile dintre Dacia si grupul francez s-au intrerupt deoarece cel din urma nu era interesat decat de deschiderea unei linii de asamblare pentru modelul Peugeot 306, cu o capacitate limitata la 10.000 de modele anual.

Auto

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite