Am testat noul Peugeot 308 în versiunea 1.2 PureTech - Maşina anului 2014 este pe val

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acum vreo jumătate de an, am ajuns la concluzia că Peugeot 308 este una din cele mai bune modele de clasă compactă din Europa. Fie că îţi doreşti ca maşina ta să fie inedită, robustă, bine finisată, economică sau pur şi simplu vrei un aspect dinamic, acest segment nu oferă multe alte alternative superioare 308-ului.

Modele mai vechi precum generaţia precedentă de 308 şi bineînţeles 307, au avut un succes magnific. Mai ales în România. Împreună s-au vândut ca pâinea caldă, în mare parte deoarece erau spaţioase, aveau motoare economice, erau foarte uşor de condus în oraş, dar şi pentru că cei de la Peugeot obişnuiau să le promoveze foarte bine pe piaţa noastră. Iar succesul acesta a venit într-o perioadă în care segmentul acesta era mult mai diversificat decât acum. Când spuneai Golf, Focus, Astra, Megane, C4, 307, 308, cee’d, Bravo, Lacetti, Civic, Mazda3, Leon, Impreza, Corolla (pe vremea când era hatchback) sau Auris, vorbeai despre maşini foarte diferite ca filozofie de design, atât la exterior cât şi la interior. Mă refer la modelele de acum 6 ani. Fiecare avea o personalitate total diferită. Dacă erai loial unui brand sau pur şi simplu un fan, ştiai cam în ce te bagi.

Astăzi, a devenit puţin mai greu. Prea multe modele din clasa compactă seamănă între ele. Prea multe au fix aceleaşi caracteristici. Lipseşte ceva. Totul este mai mainstream acum. Privind lucrurile de afară şi poate şi puţin superficial, există asemănări puternice între Hyundai i30 şi Toyota Auris. Între Focus şi cee’d iar Astra şi Megane parcă dispar în mulţime în ciuda faptului că niciuna din ele nu arată rău. Vechiul Citroen C4 era o maşină de-a dreptul inedită. Actualul model nu are acelaşi aer avangardist. Lista continuă. Aş putea să continui şi eu dar mai bine mă întorc la 308, pentru că acesta are un ceva anume. Mai exact, un aspect care îţi aminteşte câtuşi de subtil de celebrele compacte Peugeot ale anilor 90. În 2014, inedit înseamnă să priveşti înapoi pentru a merge înainte. Şi ce poate fi mai “înainte” decât un Peugeot 308 cu trăsături de 306 şi cu un propulsor turbo pe benzină de numai 1199 cmc.

Din punct de vedere estetic, am vorbit foarte în detaliu despre aspectul lui 308 în testul cu versiunea eHDi (link). Am spus că în opinia mea este cel mai frumos model din segment şi în continuare susţin această afirmaţie. Versiunea testată acum, anume acest 1.2 PureTech Active, nu a fost la fel de bine dotată precum cea testată acum 6 luni, deoarece acel eHDi era un Allure – adică echiparea de top. Jantele nu au fost la fel de spectaculoase însă chiar şi acestea de 16″ mi s-au părut ok. Şi totuşi recomand jantele de 17″ model Rubis Diamantee (484 euro).

image

În rest, greu de găsit un unghi din care să ai ceva să-i reproşezi. Eu unul nu am. Culoarea roşie, aşa zisul (rouge rubi) nu face deloc contrast stopurilor, aşa că acestea se cam pierd în relief. Dar hei, nu vreau să vă influenţez la culori. Fiecare culoare este specială.

Cât despre interior, acesta îmi place la nebunie. Cabina lui 308 este extrem de reuşită din toate punctele de vedere. Îmi place filozofia minimalistă de design, îmi aminteşte într-un fel de interiorul lui Audi A3 – ca filozofie, nu ca aspect. Apropo de Audi A3 (maşina cu cele mai bune plastice din clasa compactă premium), nu ştiu dacă a fost o inspiraţie pentru 308, însă plasticul de la interior, în zone precum consola centrală, gurile de aerisire, mânerele uşilor şi chiar şi butoanele în general, pot spune sincer că fie este exact acelaşi plastic de înaltă calitate, fie ceva foarte, dar foarte similar. Mai ştiţi lista aceea de compacte de mai sus? Da, pe niciuna din ele nu găsiţi acest plastic mat.

În materie de dotări, modelul testat (versiunea Active) a venit echipat standard cu 6 airbag-uri, ESP, aer condiţionat automat, geamuri faţă-spate electrice, computer de bord, regulator şi limitator de viteză, sistem multimedia cu touchscreen, 6 boxe, comenzi audio pe volan, slot USB, Bluetooth, faruri şi ştergătoare automate, faruri diurne cu LED, jantele menţionate mai sus, mânere uşi şi capace oglinzi în culoarea caroseriei, schimbător şi volan îmbrăcate în piele. Destul de bine, nu?

Singurele opţiuni au fost sistemul de asistenţă la parcarea cu spatele (178 euro), proiectoarele (162 euro) şi sistemul de navigaţie + a doua priză USB (484 euro). Cert este că m-am simţit foarte bine iar acest nivel de echipare Active pare să ofere cam tot ce îţi trebuie. Şi este normal ţinând cont de faptul că este nivelul mijlociu – trebuie să unească într-un fel cele două lumi (echiparea de bază cu cea de top).

image

Per total, 308 are un interior grozav. Este confortabil (mai mult în faţă decât pe banchetă), extrem de bine finisat şi are comenzi amplasate ergonomic, multe chiar în acelaşi loc (în jurul “tabletei” cu touchscreen). Te simţi foarte aproape de segmentul premium în maşina asta.

Acum, sunt convins că vreţi să ştiţi şi cum merg cei 1199 cmc de sub capota lui 308 1.2 PureTech Turbo. Pai destul de bine, deoarece produc nu mai puţin de 130 cai putere şi un cuplu maxim în valoare de 230Nm. La 1.165kg, maşina asta nu este foarte grea, iar rezultatul este unul bun, dacă nu chiar sportiv. Maşina este destul de dinamică, atât în linie dreaptă cât şi pe viraje. Sprintul până la 100km/h durează 9.6 secunde iar viteza maximă pe care vă recomand să nu o atingeţi (decât în Germania) este de 207km/h.

Mai mult, acest propulsor de numai 1.2 litri oferă şi o economie extraordinară. Avem nu mai puţin de 109 grame CO2 direcţionate către atmosferă pentru fiecare km parcurs, şi un consum urban/extra-urban/mixt de 5.9/4.0/4.7 litri/100km. Pentru un motor pe benzină, aceste cifre sunt chiar de vis. Dar nu mă surprinde absolut deloc, deoarece acolo ne îndreptăm de foarte mult timp. Propulsoarele pe benzină au devenit din ce în ce mai economice şi eficiente. Gândiţi-vă că acum 5-6 ani, un 307 1.6 HDi de 90cp avea un consum urban de 6.1 litri /100km. Astăzi, se poate mai bine cu un motor pe benzină cu o capacitate cilindrică mai mică şi putere mult mai mare.

Un alt aspect care m-a încântat pe partea de dinamică a fost cel al direcţiei. Oferă un echilibru bun între precizie şi confort, iar pentru siguranţă, se întăreşte progresiv mai bine decât ceea ce găsim la majoritatea rivalilor săi.

image

Cei 130cp sunt livraţi destul de liniar şi simţi cum trage maşina atât jos la 1750rpm (unde are cuplul maxim) cât şi spre 5000-5500rpm. Fişa tehnică spune că puterea maximă este la 5500rpm, însă din câte am observat, maşina cere o treaptă de viteză în plus puţin mai devreme de atât, dacă îţi doreşti reprize cât mai bune. Cutia manuală cu 6 trepte îşi face bine treaba, dar aş fi curios să încerc şi transmisia automată, tot cu 6 rapoarte. Pe hârtie nu este foarte lentă, penalizând 308-ul până la 100km/h cu numai 0.2 secunde faţă de versiunea manuală (dar cu 0.6 litri/100km mai mult la consum). Pe viitor poate încercăm şi THP-ul de 155cp – momentan cel mai puternic motor pe benzină din gama 308.

Ah şi mai este şi zgomotul, era să uit! Propulsorul 1.2 PureTech Turbo toarce foarte plăcut, poate chiar puţin gutural pe demaraje. Pai cum? Contează şi asta.

Preţul de bază pentru un Peugeot 308 1.2 PureTech Turbo 130cp în versiunea Active, cu transmisie manuală, este de 19.035 euro cu toate taxele incluse. Diferenţă de aproximativ 1.500 euro faţă de versiunea Allure, cea de top, cu aceeaşi motorizare. În mod normal v-aş spune că nu merită diferenţa şi v-aş recomanda să păstraţi cei 1.500 euro pentru nişte dotări opţionale suplimentare precum plafonul panoramic. Dar cum farurile FULL-LED disponibile doar pe nivelul de echipare Allure nu sunt disponibile şi pe Active..nu avem ce face! Merită, chiar merită farurile alea.

Aşteptăm să sosească noul Focus facelift în ţară şi poate luăm şi un Leon sau un Golf pentru un comparativ de toată frumuseţea cu 308 – o maşină care în opinia mea, s-a instalat la conducerea segmentului compact. Car of the Year 2014 va fi foarte greu de învins.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite