Bătălia muzicală a toamnei: „Vocea României“ şi „X Factor“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Conflictul dintre cele două emisiuni continuă în această toamnă odată cu lansarea celui de-al doilea sezon. Pe lângă diferenţele cantitative (cifrele de audienţă şi remuneraţia marelui premiu), războiul dintre cele două vizează identitatea şi prestigiul conceptelor media ce-şi dispută primul loc din topul preferinţelor de divertisment.

Toamna se numără audienţele, iar asta este valabil şi pentru „Vocea României“ şi „X Factor“, emisiuni ce revin în doar câteva zile pe micile ecrane. Dacă în sezonul precedent Pro TV-ul a surclasat Antena 1 atât prin rating, cât şi prin calitatea emisiunii, în această ediţie producătorii „X Factor“ au decis să-şi ia revanşa printr-un format nou şi un juriu pe măsură. Drept urmare, Paula Seling, Adrian Sînă şi Mihai Morar s-au ridicat de pe scaunele juraţilor şi le-au cedat locurile noilor colegi: Delia Matache, Dan Bittman şi Cheloo.

Pe de altă parte, Pro TV-ul a mizat în continuare pe Loredana, Horia Brenciu, Smiley şi Marius Moga, care-şi propun să descopere cea de-a doua voce a României. Cele două emisiuni se aseamănă prin scop - lansarea noilor talente muzicale, mijloace  - preselecţii, antrenamente, dueluri desfăşurate live în mai multe etape şi resurse - marele câştigător intră în posesia unei sume de bani.
Dincolo de aceste similarităţi, „Vocea României“ şi „X Factor“ se află într-o competiţie acerbă. Este competiţia pentru primul loc din topul preferinţelor consumatorilor de divertisment, o luptă pe care în sezonul trecut a câştigat-o Pro TV.  

Regulile jocului

După o preselecţie iniţială la care participă mii de concurenţi cu vârste cuprinse între 13 şi 57 de ani, „Vocea României“ continuă competiţia muzicală cu audiţiile la care juraţii îşi aleg sau resping concurenţii fără să îi vadă. Acest lucru nu este valabil şi în cazul „X Factor“ unde juraţii spun „Da“ sau „Nu“ în cunoştinţă de cauză, atunci când concurenţii (cu vârste cuprinse între 16 la 69 de ani) se prezintă sub privirile juraţilor. Faptul că juriul vede participanţii poate face diferenţa între concurenţi. Riscul major este că cei „înzestraţi“ pot avea un avantaj în faţa celor mai puţin privilegiaţi, iar în acest context „Vocea României“ acordă egalitatea şanselor şi pune accentul pe atributele vocale în detrimentul celor fizice.

Selecţia concurenţilor este un proces matematic bine stabilit. La „Vocea României“ fiecărui membru din juriu îi corespund 14 concurenţi (cu doi mai mult decât în sezonul trecut), care vor intra în competiţie câte doi, prin duete propuse de juraţi. Situaţia este parţial diferită la „X Factor“, unde toţi cei selectaţi sunt împărţiţi în trei categorii muzicale (sub 25 de ani, peste 25 de ani şi formaţii), după care concurează în competiţie. După o perioadă în care juraţii joacă rolul de profesori ce le predau elevilor lecţii de canto, coregrafie şi chiar de viaţă, publicul ia decizia finală prin SMS.

x factor juriu prima tv

Ce zic cifrele?

Prima ediţie „X Factor“ din România a debutat anul trecut pe 17 septembrie şi a fost urmărită de 652.000 telespectatori. Ratingul celor de la Antena 1 a fost depăşit de „Vocea României“ care – deşi s-a lansat zece zile mai târziu – a ajuns la performanţa de 1.007.000 telespectatori. Finalul emisiunilor a adus o răsturnare de situaţie atunci când Pro TV a ajuns la 982.000 de telespectatori, pe 26 decembrie, iar Antena 1 s-a poziţionat ca lider de piaţă pe 1 ianuarie când a bifat 1.026.000 de telespectatori.

Marele premiu

Numerele diferă şi atunci când vorbim de marele premiu. Dacă Pro TV adaugă la titlul de „Vocea României“ un cec de 100.000 de euro, Antena 1 dublează miza. Chiar şi aşa, numărul de fani de pe site-urile de socializare nu este direct proporţional cu remuneraţia finală, iar „Vocea României“ se bucură de 246.086 de fani pe Facebook, în timp ce „X Factor“ are doar 16.681 de susţinători.
 

Artileria grea

Dacă producătorii de la „X Factor“ au pariat pe noutăţi în rândul juriului, nici cei de la „Vocea României“ nu s-au lăsat mai prejos şi au readus interpreţi deja cunoscuţi publicului. David Bryan (solistul trupei Hotel FM şi câştigătorul selecţiei naţionale Eurovision 2011), Tibi Scobiola, Dalma din „Land of Jokes“, Elena Vasile (solista trupei Electric Fance), Monica Odagiu (fosta componenta a trupei Lala Band) şi Cristi Nistor (interpretul piesei „Coji de Portocală“) sunt doar câteva dintre numele ce au participat la preselecţiile de la „Vocea României“.

Pe lângă aceştia, producătorii de la Pro îi readuc şi pe foştii concurenţi aflaţi în ipostază de spectatori. Cu acest prilej, câştigătorul Ştefan Stan, dar şi colegii săi,  Cristian Sanda, Iuliana Puşchilă, Dragoş Chircu, Oana Brutaru, Daniel Max Dragomir, Robert Patai, Irina Tănase, Vlad Gliga şi Alina Toma îi vor urmări din public pe noii concurenţi.

Câştigătorii primei ediţii

Prima „Voce a României“ este Ştefan Stan care, pe lângă cei 100.000 de euro şi 65.300 fani pe Facebook, s-a bucurat şi de o colaborare greu de egalat. Bucureşteanul, în vârstă de 34 de ani, a lansat „You Give Me Love“, un hit realizat cu Alex Velea, urmat de piesa „Ea nu mai vine“. Acestea sunt dovada ascensiunii profesionale a lui Ştefan Stan care nu s-a temut să spună că a lucrat pe şantier şi că a câştigat primii bani din muzică în Statele Unite.

Ştefan Stan şi Alex Velea – You Give Me Love

Situaţia este diferită în cazul lui Andrei Leonte, câştigătorul „X Factor“ care, cu mai puţină experienţă şi la o vârstă mai fragedă, a câştigat mai mulţi bani, respectiv marele premiu în valoare de 200.000 de euro. Până la vârsta de 22 de ani, moldoveanul se lăuda doar cu titlul de Mister Boboc şi diploma de absolvent al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice de la Universitatea din Bucureşti, dar după „X Factor“ s-a lansat şi în muzică. Leonte a ieşit la rampă cu două piese mai puţin cunoscute, „Radio Girl“ şi „Mirosul tău de scoici“, care i-au atras 48.632 de fani pe Facebook.

Andrei Leonte - Radio Girl

Pro TV se ţine de cuvânt

„Pro TV-ul este şi va fi lider pe piaţă în materie de divertisment de televiziune“, spune Anca Maco, prezentatoare la Radio 21. „Îşi ştie locul, n-are crize de identitate, e un produs unitar, O.K., care oferă fix ce promite“, este de părere Maco. „Antena 1 se comportă mereu ca un competitor, atacă sau imită în loc să construiască, nu mai are o indentitate clară de când se lăfăie în mediocritate în speranţa că masa populară care o susţine se va extinde“, a spus ea.

Mai mult, „Vocea României“ are o identitate vizuală asociată cu cea naţională. „După «Românii au Talent», unde un băiat «patriot» a câştigat concursul, (sigla de la «Vocea României» – n.r.) mi se pare o alegere potrivită, iar tehnic mi se pare corectă apelarea unei notorietăţi istorice, «Cântarea României»“, analizează Dragoş Alexa, fondatorul platformei Ministerul de marketing, ce se ocupă cu promovarea României. „Semnul victoriei e uşor de reprodus, e natural pentru români, mai ales după Revoluţie. Decât «X Factor» cu mâinile à la Dracula, mai bine două degete de victorie“, compară specialistul.

Mai mult, Pro TV se bazează şi pe o strategie de comunicare bine pusă la punct. „Publicul îşi sprijină vedeta favorită, le intuieşte deciziile, e inspirat să comenteze la subiect pe seama vocilor sau a felului în care s-a prezentat fiecare concurent (ţinută, încredere în sine, mişcare, stil)“, analizează Maco. 

„Sloganul «Ai factorul X în tine» este cea mai penibilă adaptare din întregul proces de naturalizare al conceptului. Foarte forţată şi încrucişarea braţelor în grup nu e naturală pentru români“, crede Alexa Maco. „Echipa care a promovat conceptul s-a bazat foarte mult pe faptul că «X Factor» e un concept internaţional, dar nu a făcut cum trebuie comunicarea ideii pentru România“, a adăugat ea.

Ce zice juriul?

Pro TV câştigă printr-un „juriu excelent ales“, dar şi prin faptul că „fiecare se simte în largul lui, comentează prieteneşte, nu apelează la discursuri servite, ceea ce e un atu“, după cum apreciază Maco. Pentru a egala prestaţia Pro TV-ului, producătorii de la Antena 1 au schimbat juraţii şi - deşi presa a speculat că Ştefan Bănică Jr. şi Oana Zăvoranu vor urca la pupitru - trustul a pariat pe Cheloo a cărui prezenţă şochează şi atrage publicul avid după cancan. „Sună de parcă te-a epilat cineva cu forţa“ sau „V-aţi gândit la o carieră în striptease?“ sunt doar două dintre replicile acide ale hip-hopperului ce nu se teme să spună lucrurilor pe nume.

În compensaţie cu atitudinea lui Cheloo, Delia promite că va fi un jurat „bun, sensibil, amuzant, natural, spontan şi efervescent“, după cum se descrie ea însăşi, iar Dan Bittman îşi propune să aibă un rol educativ. „Vreau să le spun din experienţa mea că trebuie să plece cu ceva de acolo. Vreau să fie ei, după ce înveţi ce ai de învăţat într-o meserie, trebuie să fii tu“, a explicat noul jurat.

Dacă juraţii de la „X Factor“ fac astfel de promisiuni, nici cei de la „Vocea României“ nu se lasă mai prejos. „Nivelul vocilor din acest sezon a crescut şi mai mult. Ne-a fost foarte dificil să alegem, dar cu toate astea show-ul va fi unul nebun“, a spus Smiley. „Avem elevi foarte mulţi şi de foarte bună calitate, iar din acest motiv ne-a fost foarte greu să alegem, pentru că vocile deja cunoscute publicului nu fac decât să măreasca miza concursului“, a completat Loredana.

„X Factor“ revine la Antena 1 pe 23 septembrie, de la ora 20.30, iar „Vocea României“ se întoarce la Pro TV pe 25 septembrie, de la 20.15.
 

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite