A apărut primul canal online legal de filme româneşti
0Pe site-ul www.cinepub.ro pot fi văzute deja un număr considerabil de filme româneşti, mai noi sau mai vechi, dar mai ales noi, din anii de glorie ai NCR-ului (Noul Cinema Românesc). În fiecare joi seară are loc „premiera“ câte unui nou film care intră în vizionare pe acest canal online. Cea mai spectaculoasă a fost cea recentă a „Moromeţilor“ lui Stere Gulea, un clasic al anilor ’80, urmată, joia aceasta, de „Vulpe vânător“ al aceluiaşi autor.
Filmele care intră în premieră şi pot fi vizionate permanent şi gratuit pe acest site şi pe canalul YouTube sunt ficţiune, animaţii şi documentare, lungmetraje şi mai ales scurtmetraje, dar toate româneşti. Totodată, echipa Cinepub, condusă de ex-criticul de film Lucian Georgescu (dar şi regizor, poate vă mai amintiţi „Tatăl-fantomă“), mai creează un proiect online cu ştaif: săptămâna trecută, CINEPUB a lansat la apă „ICAR, o istorie alternativă a cinematografului românesc“, produsă pentru Scena9, hotspotul cultural al BRD – Groupe Société Générale.
O (scurtă) istorie alternativă
Proiectul constă într-o serie de eseuri web video care readuc lunar în atenţia publicului unele dintre momentele importante ale cinematografulului românesc, în contextul premierelor săptămânale de lung metraj ale site-ului www.cinepub.ro al cărui slogan asumat este film_romanesc.rar. Premiera lunară va putea fi văzută exclusiv pe scena9.ro în prima săptămână de la lansare, ulterior disponibilă şi pe cinepub.ro şi pe site-urile partenere.
„Am denumit această mini-serie “o istorie alternativă”, pentru a exclude ipostaza academică, sau – doamne-fereşte – “oficială”. ICAR nu îşi propune să epuizeze subiectul – uitat de altfel – al unei istorii a cinematografului autohton, pentru că punctele de vedere, modalitatea de receptare şi mai ales de transmitere a acestora s-au schimbat radical. ICAR este modalitatea prin care cinepub.ro îşi propune să susţină comunicarea premierelor de lung metraj de pe cinepub.ro şi să extragă din acestea esenţa contextului istoric în care au fost create. Este o perspectivă diacronică, dar nu cronologică, axiologică, dar nu ierarhică. Episoadele ICAR nu sint filmuleţe de sau pentru şcoală şi nici documentare exhaustive, ci doar pastile de conţinut video online, teasere web menite să intrige şi să sporească apetitul pierdut pentru cinematograful românesc în toate formele lui de existenţă. Discursul magistral de la catedră al profesorului George Littera, despre generozitatea actului receptării filmului, a dispărut din şcoala de film şi din societatea românească odată cu marele filmolog şi a fost înlocuit de monologul dictaturii stilistice unice. O nouă generaţie poate schimba punctul de vedere şi starea de fapt, datorită neapartenenţei sale la o istorie sau alta. Alternativ înseamna posibilitatea de a schimba neîncetat punctul de vedere, iar asta este definiţia libertăţii, iar ICAR este un proiect liber“, consideră Lucian Georgescu, profesor de film, scenarist şi producător.
Moromete über alles
Episodul-pilot ICAR este un video-eseu, un colaj scurt (4 minute), o panoramă subiectivă a centenarului de film autohton, teaser subiectiv, diacronic şi pseudo-non-discursiv, o introducere în unele dintre temele pe care seria le va dezbate în episoadele ulterioare, în contextul materialului originar: premiera de lungmetraj selectată de pe cinepub.ro, ne mai explică echipa de promovare a site-ului. Primul episod tematic, care va fi lansat în a doua jumătate a lunii decembrie, va fi legat de premiera unei pietre de hotar a adaptării cinematografice, „Moromeţii“ în regia lui Stere Gulea, şi lansează dezbaterea (la 30 de ani de la producţia filmului şi 60 de ani de la ediţia princeps a cărţii lui Preda) asupra actualităţii acestui personaj-cheie al culturii româneşti.
De altfel, premiera de pe online cu „Moromeţii“ a fost continuată, la începutul săptămânii următoare, cu o invitaţie, pentru specialişti dar şi pentru vizitatorii site-ului (selectaţi printr-un concurs), la Teatrul Act, pentru a viziona spectacolul „Păi… Despre ce vorbim noi aici, domnule?“, adaptare de Cătălin Ştefănescu după romanul “Moromeţii” de Marin Preda, în regia lui Alexandru Dabija, cu Marcel Iureş şi George Mihăiţă. Reprezentaţia a fost urmată de o întâlnire „în oglindă“ între interpreţii din seara respectivă şi o parte din echipa filmului clasic de acum 30 de ani: regizorul Stere Gulea, actorii Luminiţa Gheorghiu şi Victor Rebengiuc, precum şi directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile. S-a discutat despre actualitatea şi iconicitatea personajului Ilie Moromete, în contextul în care regizorul Gulea este tentat de o adaptare cinematografică a „Moromeţilor II“, al cărei scenariu l-a scris deja. Totodată, autorul filmului, regizorul Stere Gulea, a descris o parte din mecanismul kafkian (al cenzurii comuniste) care a făcut ca filmul, deşi nu avea nicio „problemă ideologică“, să stea vreo doi ani prin dulapurile CCES (Ministerul orwellian al Culturii de la acea vreme).
Gulea, singurul clasic online
Mai multe despre proiectul Cinepub: „Cinepub este dedicat iubitorilor şi creatorilor de film românesc. Este un proiect menit să aducă în atenţia publicului cinefil nu doar filme de autor, ci şi producţii independente, realizate de pasionaţi aflaţi la început de drum. Prin intermediul acestor poveşti în imagini încercăm apropierea publicului de filmul românesc, de multe ori uitat. Pentru că filmul ne implică, ne provoacă, ne inspiră şi ne conectează. Altfel spus, Cinepub ne apropie de poveştile de care avem nevoie. Zi de zi. Cinepub este singurul canal online gratuit de cinema românesc, unde filmele pot fi urmărite în condiţii legale, un proiect unic GAV în parteneriat cu Google.“
Să selectăm doar dintre numele autorilor lungmetrajelor care pot fi vizionate pe site (şi pe canalul YouTube aferent), pentru că numărul scurtmetrajelor sau al animaţiilor este cu mult, mult mai mare (cea mai mare parte foarte interesante, tocmai pentru că s-au văzut rar): Dan Chişu, Constantin Popescu jr., Paul Negoescu, Tudor Giurgiu, Florin Piersic jr., Anca Damian, Bobby Păunescu, Sinişa Dragin, Andrei Gruzsniczki, Alexandru Maftei, George Dorobanţu, Andrei Gheorghe, Răzvan Rădulescu şi acum Stere Gulea. Aşadar, o proporţie covârşitoare în favoarea NCR-ului (la fel e cazul şi al scurtelor şi documentarelor), de fapt doar Gulea face parte din „garda veche“, dintre clasici, dar să sperăm că lucrurile se vor echilibra (sigur, filmele vechi sunt mai greu de obţinut şi de transpus digital, dar tocmai în asta mi se pare că ar trebui să stea miza proiectului).