Nutriţionistul Şerban Damian: principalele zece reguli de care trebuie să ţină cont cei care vor să slăbească

Nutriţionistul Şerban Damian: principalele zece reguli de care trebuie să ţină cont cei care vor să slăbească

Experţii spun că principiul cel mai important de care trebuie să ţină cont o persoană care vrea să-şi păstreze greutatea este un stilul de viaţă care să includă consumul de alimente sănătoase şi a activităţilor fizice în programul zilnic.

Ştiri pe aceeaşi temă

Medicul nutriţionist Şerban Damian explică cele mai importante sfaturi de dietă şi fitness, care s-au dovedit a da rezultate în anii de experinţă în lucrul cu persoanele supraponderale. Specialistul recomandă implementareanlor în mod realist, astfel încât să se potrivească perfect în rutina zilnică.

„Când încercăm să slăbim este uşor să credem că dietele care funcţionează rapid sunt calea de urmat. Rapid şi uşor, pierdere în greutate maximă în timp minim, asta vrem cu toţii şi asta este dieta perfectă pe care o căutam. Dar lucurile nu stau chiar aşa, pentru că metodele de slăbire extreme promovează adesea idei nesănătoase şi pot ajunge să provoace mai multe probleme decât să creeze soluţii pe termen lung.  Dacă încercaţi să slăbiţi, rata săptămânală sigură de pierdere în greutate, potrivit celor mai multe studii este intre 0,5 kg şi 1 kg. Slăbiţi mai repede decât atât şi vă expuneţi riscului de probleme de sănătate care includ malnutriţie şi calculi biliari, precum şi senzaţia de oboseală şi de rău.”, explica Şerban Damian.

Iată câteva principii solide la care poţi apela dacă vrei să slăbeşti.

1.       STOP dietelor extreme

Cu toţii ne dorim să scăpam repede şi fără prea mult efort de kilogramele în plus. Însă dacă vreţi să aveţi grija de sănătate, dietele extreme sunt cea mai greşită alegere. “Dietele - fulger funcţionează pe baza unor restricţii calorice foarte mari, care te pot face să slăbeşti pentru perioade scurte, dar după ce renunţi la restricţii, kilogramele se aduna la loc şi de obicei vin la pachet cu altele. În plus, vă privează te nutienti, vă fac să vă fie foame mereu şi sunt adesea monotone. Aşadar feriţi-vă de dietele celebre de pe internet (Dukan, dieta disociată, keto, etc) sau orice fel de alte diete care promit slăbire rapidă (ceaiuri, pastile de slăbit, etc) care pot pune sănătatea în pericol pe temen lung. Regimurile de slăbire nu ar trebui să impună o restricţie caloric mai mare de 500-800 kcal faţă de valoarea de menţinere.”, recomandă medicul nutriţionist.

2.       Mâncaţi mese echilibrate

Înainte de fiecare masă, ar trebui să ne uitam în farfurie şi să verificam dacă avem toate grupele de alimente: proteine, glucide şi grăsimile sănătoase. “Majoritatea oamenilor nu mănâncă prea mulţi carbohidraţi, ci pur şi simplu mănâncă prea mulţi carbohidraţi simpli. Aceste alimente bogate în calorii, fără valoare nutritive, se metabolizează rapid în corp, ceea ce determină creşterea glicemiei şi apoi o fac să se prăbuşească. Rezultatul? Nivelurile scăzute de glucoză declanşează hormonii foamei. Profitaţi la maximum de caloriile pe care le consumaţi în dietă, eliminând alimentele bogate în calorii şi cu valoare nutritivă redusă, cum ar fi dulciurile şi cerealele rafinate. Înlocuiţi-le cu cereale integrale şi legume bogate în fibre, alimente bogate în proteine şi uleiuri vegetale pline de grăsimi sănătoase. Acest trio de proteine, fibre şi grăsimi sănătoase vă va menţine nivelul de energie stabil şi abdomenul plin, ajutând la limitarea supraalimentării. A mânca sănătos nu înseamnă să excluzi micile plăceri culinare, ci să te bucuri de ele într-o cantitate limitată, ocazional.”, explică medicul Şerban Damian.

3.       Tine-ţi un jurnal alimentar

Un jurnal alimentar ne poate fi de mare folos atunci când începem un proces de slăbire. “Un jurnal alimentar te poate ajuta să afli care sunt obieceiurile alimentare actuale şi de unde se porneşte. Nu este neapărat necesar să număraţi caloriile, dar poate fi eficient ca punct de plecare. Notaţi în el toate mesele, inclusiv gustările, astfel încât să vă daţi seama când aţi mâncat prea mult.”, recomandă medicul.

4.       Gestionaţi stresul

Mâncatul pe fond emoţional, din plictiseală, tristeţe sau nelinişte, poate fi o explicaţie pentru kilogramele în plus. Este esenţial să tratăm cauza şi să găsim metode mai bune decât mâncarea pentru a face faţă situaţiilor neplăcute sau stresante.

5.       Includeţi mişcarea în programul zilnic

Indiferent că vorbim de mers la sală, alergat, urcatul scărilor sau plimbări lungi în parc, orice activitate fizică este extrem de benefică în procesul de slăbit.

6.       Acordaţi atenţie somnului

“Oboseala este unul dintre factorii care vă pot determina să mâncaţi mai mult decât aveţi nevoie că să vă menţineţi nivelul de energie cât de cât ridicat, compensând cumva lipsa somnului. Acordaţi atenţie odihnei şi dormiţi suficient pentru a preveni mâncatul în exces. Când suntem obosiţi, corpul nostru se lupta să-şi regleze hormonii foamei şi în cele din urmă spun creierului să se răsfeţe cu alimente grase, bogate în energie, chiar dacă corpului nu îi este foame fizic.”, explică medicul nutriţionist.

7.       Aveţi răbdare

Cu toţii ne dorim să scăpăm de kilogramele în plus cât se poate de repede, chiar dacă acestea au fost acumulate în ani de zile. Însă acest lucru nu este posibil. Trebuie să avem răbdare cu corpul nostru şi să îi acordăm timp. Luaţi în calcul şi perioadele de stagnare care sunt normale şi nu renunţaţi!

8.       Hidrataţi-vă suficient

Apa este cel mai bun prieten al persoanelor care ţin dietă. “Apa ajută la evitarea supraalimentării, menţine metabolismul activ, reduce balonarea şi vă economiseşte sute de calorii atunci când o alegeţi în locul altor băuturi dulci. Adesea confundăm setea cu foamea, aşa că dacă bem putină apă şi aşteptăm 20 de minute ne poate umple stomacul şi s-ar putea să ne potolească pofta de mâncare, impiedicandu-ne să mâncam în exces atunci când corpul nu are nevoie de alimente pentru a funcţiona. În al doilea rand, acest lichid este vital pentru multe procese metabolice importante, inclusiv producerea de energie celulară şi ajutarea organismului în metabolizarea grăsimilor stocate; atunci când corpul este deshidratat, funcţionează cu deficit şi nu va putea optimiza eforturile de slăbire. Cel mai simplu mod de a vă asigura că vă hidrataţi suficient este aveţi întotdeauna o sticlă de apă la îndemână.”, recomandă dr. Şerban Damian.

9.       Păstraţi gustări sănătoase la îndemână

Gustările sănătoase ajută la menţinerea nivelului de zahăr din sânge, oferă saţietate şi împiedică organismul să stocheze excesul de grăsime. “Optaţi pentru gustări sănătoase, care să aibă în jur de 130 până la 250 de calorii şi să fie pline de grăsimi sănătoase, săţioase, proteine, fibre şi carbohidraţi care furnizează energie. Luaţi în considerare hummus şi legume, iaurt cu fructe şi granola sau o felie de pâine din grâu integral cu unt de arahide şi banană”.

10.     Lucraţi cu un medic sau nutriţionist  

Procesul de slăbire este unul anevoios, dar atunci când ai lângă tine oameni care te susţin, lucurile par mai uşoare. În acest sens, optaţi pentru sfaturile unor specialişti, medici sau nutriţionişti. Aceştia vă pot ajuta în atingerea obiectivelor de slăbire, cu sfaturi şi recomandări sigure, eficiente şi personalizare care să nu vă pună sănătatea în pericol.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările