LIVETEXT Premierul Ungureanu: Sper să fiu la un moment dat ales prin vot

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mihai Răzvan Ungureanu, premierul României
Mihai Răzvan Ungureanu, premierul României

Premierul Mihai Răzvan Ungureanu, prezent la postul de televiziune Antena 3, a vorbit despre reîntregirea salariilor bugetarilor, despre revigorarea economiei româneşti, despre crizele pe care le-a traversat în prima lună de învestitură, precum şi de planul său de reformare a sistemului administraţiei centrale. Una dintre ambiţiile guvernului Ungureanu este adoptarea legii sănătăţii până la finele mandatului.

Principalele afirmaţii ale premierului la emisiunea "Sinteza Zilei":

Despre cerinţa lui Mihai Gâdea de a-şi cere scuze pentru că i-a făcut pe oamenii bătrâni sau bolnavi leneşi la deszăpezire:

Eu nu i-am făcut pe oameni leneşi, pentru că nu îmi stă în fire. Am fost revoltat când am văzut oameni dezinteresaţi de curăţarea propriului loc, lăsându-i pe militari să facă în locul lor. Nu putem cauţiona lipsa de interes pentru spaţiul civic, pentru comunităţi. Ştiu ce înseamnă suferinţă. Mi s-a părut mai important că am putut să văd ce se poate face în teren, la nivel central şi local. Nu am vrut să-i jignesc, a fost doar o constatare amară a unui cetăţean că militarii muncesc şi oamenii valizi stau în case.

Sunt de 12 ani în Administraţia Centrală. Ştiu ce înseamnă să dai tot ce poţi din tine. Pentru mine lucrurile sunt foarte simple - se măsoară în modul în care omul îşi face treaba. Acesta este modul de a privi şi către cei care au şi cei care nu au. Îmi pare rău pentru toţi cei care merită şi nu pot primi. Îmi pare rău pentru cei care nu au avut posibilitatea de a avea un utilaj care să le deszăpezească casele.

Despre criza morfinei:

În ceea ce priveşte şedinţa extraordinară de Guvern, nu trebuia să se ajungă în această situaţie. Măsurile luate imediat şi-au dovedit valoarea. Însă, de principiu, există multe referinţe la nume proprii în presă. Eu pornesc de la chestiuni de ordin legal şi etic. Trebuie să ai toate elementele constituite pentru ca cineva să poată fi destituit din funcţie (referitor la posibila demitere a şefului CNAS, Lucian Duţă n.r.). Pentru mine nu destituirile contează, ci reconstrucţia sistemului.

Eu am fixat un termen, un timp 0, începând cu data învestirii, pentru toată lumea. În cazul în care nu se integrează în termenele mele, vă asigur că vor dispărea de oriunde, fie de la CNAS, fie de la ANAF sau de oriunde. Nu înlocuirea unui om repară un sistem. Cererea publică fără un cadru legal şi unul etic poate fi distructivă.

Unul dintre obiectivele mele este legea sănătăţii. Trebuie adaptată, reconstruită, astfel încât efectul social şi economic să se producă la timp. Criza morfinei nu ar trebui să se mai întâmple. Miza mea la guvernare este legea sănătăţii. Cred în valoarea terapeutică a unei legi structurale.

Depre Lucian Duţă, şeful CNAS:

Nu se uşurează suferinţa persoanele prin decapitări implusive, ci printr-o operaţiune de proporţie care înseamnă înlocuirea unui sistem, ceea ce înseamnă înlăturarea unui capital uman foarte mare. În spatele acestei teorii se află nişte măsuri administrative foarte clare, al căror rezultat ar trebui să se vadă foarte clar.

Şeful Casei Naţionale de Asigurări nu este votat, este numit pe un criteriu de competenţă. Dacă nu demonstrează competenţă, poate fi înlocuit. Am purces deja la nişte analize. Demiteri au existat şi acestea marchează o schimbare de sistem. Eu cred că principiul managerial trebuie tratat ca atare. Ţinem cont de un criteriu de profesionalitate. Nu purcedem la decapitări impulsive. Introducând arbitrarul un sistem

Despre Administraţia Centrală:

Nu există oprelişte de a face ordine în sistem. PDL a dat un exemplu cerându-le secretarilor de stat şi directorilor de companii să fie pregătiţi să elibereze locurile în ideea depolitizării sistemului administraţiei centrale. Nu întotdeauna imaginea politică se suprapune pe imaginea de competenţă. Administraţia Centrală are foarte multe boli.

Sunt atât oameni competenţi, cât şi oameni incompetenţi, însă aceasta este resursa umană a administraţiei româneşti. Se poate reforma Administraţia Centrală. Această reformă are nevoie de legi.

Am cerut nomenclatorul medicamentelor, astfel încât să fie refăcute stocurile. Urmează reforma unui sistem.

Despre scandalul UMF Târgu Mureş:

Coaliţia a ajuns la un consens. Premierul este independent. Îşi asumă un guvern cu coloratură politică. Dar guvernul Ungureanu este unul care îşi exercită funcţia independent. Astăzi a fost prezentat un proiect de Hotărâre de Guvern. Membrii Guvernului au acceptat să fie pus în dezbatere publică timp de 10 zile, astfel încât să putem contura o decizie în funcţie de respectivele amendamentele.

O hotărâre de guvern care să respecte principiul multiculturalităţii, al multiligvismuluim, care să ţină cont de Legea Educaţiei. Această HG este pusă în dezbaterea publică, oricine o poate comenta sau amenda.

Eu sunt preocupat de ceea ce încerc să fac ca să pot urmări comentarii sau critici. Nu mi se par criticile o catastrofă. Mă preocupă să îmi fac treaba cum se cuvine.

Despre reducerea CAS:

Tentaţia este să pui mărirea salariilor şi reducerea CAS în contradicţie, când ele se succed. În programul de guvernare, primul punct al capitolului 18 este mărirea salariilor. Studiile de impact, măsuri de ordin administrativ-fiscal se fac în Guvern.

Am vrut să dau un motiv de optimism mediului de afaceri, aducând în discuţie reducerea CAS fără a da un timp exact.

După constrângere bugetară, ne aflăm în situaţia unei relaxări economice, dar trebuie să ţinem cont de prudenţă, pentru a garanta o stabilitate macro-economică. Aceasta este o linie strategică esenţială. Am scăpat de ce a fost mai greu, dar nu ne putem bucura de bani aşa cum se întâmpla în urmă cu câţiva ani. Trăim un context economic complicat şi nu ne aşteptăm la un flux spectaculos de investiţii străine, vrem să încercăm să sugrumăm evaziunea fiscală şi să absorbim fonduri europene. Până acum toate sunt ipoteze de lucru.

Despre reîntregirea salariilor bugetarilor:

Am să fac ceea ce cred că se cuvine astfel încât cetăţeanul să fie într-o situaţie mult mai bună anul acesta decât a fost anul trecut. O reîntregire de salarii le redă oamenilor ceea ce câţiva ani o viaţă grea le-a luat.

E nevoie şi de un plan mai larg, astfel încât să punem economia în mişcare. Eu îmi doresc să readuc un minim de optimism pentru cei loviţi de criză şi un minim de energie pentru o economie care tuşeşte stând. În 8 luni, asta se poate face.

Mai toată ziua azi s-a consumat pe discuţii legate de fonduri europene. Avem nevoie de 6 miliarde fonduri europene aduse în România. Nu e uşor când ai disfuncţionalităţi în sistem. Banii europeni sunt cei mai ieftini dacă îi ai şi cei mai scumpi dacă îi pierzi. România i-a tot pierdut.

Despre planul de revigorare a economiei româneşti:

Voi revigora economia prin consultarea mediului privat, aflând ce se întâmplă în economia reală, care se reflectă la nivelul investitorului privat, care produce soluţii pe seama propriului buzunar.

Curând, voi putea anunţa că lângă mine apare un consiliu economic de afaceri, format din specialişti în afaceri de la industrie prelucrătoare până la industrie uşoară. Oameni care şi-au construit profitul pe seama propriei inteligenţe economice. Aceşti oameni îmi vor livra soluţiile posibile pentru ca economia să înceapă să se mişte. Soluţiile găsite se vor reuni într-un corp de sugestii privind fondurile europene.

Spre exemplu, ei vor livra un corp de sugestii pentru revigoarea exportului economic, nu neapărat către Europa, ci şi către alte pieţe. Aceste chestiuni se vor discuta în acest „business advisory council". Aceşti oameni sunt pregătiţi să discute pozitiv, cu câştig reciproc de natură naţională. Soluţiile vor veni foarte curând. Acestea sunt părţi ale planului.

Despre posibila sa candidatură la preşedinţie:

Eu cred că am întâi de dovedit performanţe în ceea ce fac acum. Dacă aş spune că mă văd acolo, aş fi lipsit de bun-simţ şi de realism. Nu poţi să speri la mai mult, la un pas mai important în politică, în absenţa unei performanţe în funcţia de premier. Dacă voi avea succes ca prim-ministru, pot să iau în calcul şi această variantă. Suntem în teritoriul purei speculaţii.

Ceea ce mă interesează în acest moment este să pot performa fondurile europene, economia în mişcare, îmbunătăţirea traiului cetăţenilor, combaterea evaziunii fiscale.

Despre relaţia cu Opoziţia:

E nevoie ca Opoziţia să fie în Parlament. Există politici strategice care trebuie tratate transpartinic din perspectiva interesului naţional. Vineri vom discuta proiectul de lege pentru pachetul 3 energie. Ceea ce intră în proiectul acestei iniţiative este crucial important pentru România. Trebuie să fie prezentă la dezbatere şi Opoziţia şi Puterea.

E obligaţia ambelor părţi de a întreţine acest dialog. La nivelul meu, eu am încercat să întreţin acest dialog. Noi ne-am auzit la telefon şi în această după-amiază (n.r. se referea la liderul PSD, Victor Ponta). Trebuie să ne întâlnim pentru a stabili proiectele cele mai importante care ne aşteaptă în următoarea perioadă.

Trebuie ca Opoziţia să cunoască cele mai importante proiecte legislative.

Dincolo de ceea ce pot eu dirija, există probleme politice pe care nu le pot controla.

Despre discursul lui Ponta:

Proba revelatorie a aunui tip de comportament politic dezirabil. Bun-simţ, corectitudine politică, critică. Acest lucru se numeşte parlament de culoare europeană. Ceea ce a făcut Ponta mi s-a părut a fi normalitatea însăşi.

Gesturile normale au început să pară anormale, iar anormalul este des întâlnit.

Despre clasa politică românească:

Îmi cereţi o analiză a politicului. Aşteptările mele de la clasa politică sunt foarte mari. Vreau ca politica să poată judeca democraţia în termenii unui pragmatism naţional.

Eu cred în interesul naţiunii şi în apărarea acestui interes. Există o generaţie care poate face o schimbare până la urmă. Există şi generaţii de gândire, nu doar generaţii de vârstă.

Despre protestatarii din Piaţa Universităţii:

Aştept oricând să stau de vorba cu trei reprezentanţi ai celor care protestează. Nu voi putea să mă întâlnesc cu toţi deodată, pentru că s-ar putea ca dialogul să nu fie atât de coerent pe cât am vrea cu toţii.

Eu cred în virtutea dialogului.

Despre şefia SIE:

Legea siguranţei naţionale se aplică angajaţilor serviciilor, nu şefilor de la Servicii. Mi-am dat demisia pentru că era o problemă minoră, pe care o puteam evacua de la bun început.

O informare insuficientă asupra problemelor aflate în dezbatere poate conduce la concluzii stranii.

În Germania, un şef de Serviciu de Informaţii a fost numit în fruntea Guvernului. Într-o democraţie nominalizarea primului-ministru se poate face şi dintr-o funcţie care părea să îl ţină departe de politică.

Eu detectez din ceea ce spuneţi că abia aşteptaţi să mă votaţi. Promit să vă dau prilejul când o să fie cazul.

Trebuie să ne hotărâm ce vrem de fapt. Noi avem o viziune mitică asupra SIE şi SRI. Ce ar trebui să facă un director de SIE sau SRI, să meargă direct la mănăstire şi să nu mai iasă de acolo ?

Noi credem că cei care lucrează în Serviciu îşi adaugă un plus de informaţii astfel încât să îşi netezească drumul. În această situaţie ar trebui să se afle: miniştrii Apărării, ministrii Justiţiei.

Situaţia este bazată pe presupuneri toxice.

Trebuie să ne hotărâm ce vrem pentru că avem tot timpul ba frica de democraţie, ba pe cea de totalitarism, astfel încât nu ştim niciodată ce să punem la Servicii pentru a ne asigura că nu mai există structurile vechii Securităţi.

Foştilor şefi ai serviciilor de informaţii le este interzis să folosească informaţii obţinute în activitate.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite