În ultimele săptămâni, diseminarea acestor mesaje a devenit tot mai frecventă pe măsură ce se anunţă demararea procedurilor de vaccinare a populaţiei împotriva Covid-19 în SUA şi toate ţările Uniunii Europene. Este de aşteptat ca intensitatea lor să crească în viitor, odată cu realizarea de către grupurile care promovează asemenea mesaje a faptului că rămân fără principalul obiect al muncii din ultimul an.

Vezi şi CHECK MEDIA. VICTIMIZAREA: ARMA PROPAGANDEI RUSE 

Mesajele propagandistice îndreptate împotriva eforturilor autorităţilor comportă, adesea, o componentă nihilistă foarte puternică, menită să demotiveze cetăţenii şi să îi lipsească de speranţa că lucrurile se pot schimba în bine, nu doar privind pandemia, adesea negată oricum, ci cu privire la pretinsele realităţi apocaliptice pe care le construiesc aceste narative. Este şi cazul materialului cu titlul ”Spre grotă”, în care citim următoarele: ”Afară de îndeplinirea deznodământului reîntoarcerii în grotă a omenirii, voi citi, ruşinat, lucrările de istorie a dreptului românesc, de istorie a dreptului internaţional penal, de istorie în general, de filosofie, de psihologie şi de psihiatrie care vor avea ca obiect epoca în care oamenii şi-au părăsit demnitatea şi libertatea de dragul unei iluzorii - şi, la o adică, inutile - prelungiri, cu orice preţ, a vieţii lor, ajunse de nimic.”. Această poziţie, precum că prelungirea vieţii nu ar avea sens din moment ce viaţa ”a ajuns de nimic” rezonează cu spusele arhiepiscopului Teodosie al Tomisului, cu ocazia pregătirilor pentru pelerinajul de la peştera Sfântului Andrei, când a dat de înţeles că dacă vor exista victime printre enoriaşii veniţi în pelerinaj, aceştia ”vor merge la Dumnezeu”. La prima vedere, putem califica aceste afirmaţii ca nişte mostre de teribilism aproape pueril, însă dacă ne gândim la influenţa (enormă) pe care oameni precum Teodosie o au asupra credincioşilor ortodocşi, dar şi la reach-ul materialului la care ne referim în aceste rânduri, ajungem la concluzia că asemenea mesaje au un rol foarte puternic în demotivarea cetăţenilor, generarea şi stimularea atitudinilor defetiste şi pregătesc terenul pentru o mişcare în masă de refuzare a campaniei de vaccinare care va începe în curând în România şi celelalte ţări din UE. Aceste mesaje sunt perfect coroborate cu instigarea populaţiei la respingerea modelului democratic de organizare a statului şi societăţii, tipic anti-occidental în esenţă. În special, materialul amintit le propune românilor în mod deschis să renunţe la democraţie: ”Societatea românească, astfel cum este pentru moment organizată în stat, nu mai poate continua, iar pretenţia ipocrită, imundă a civilizării democratice de tip occidental trebuie aruncată la pubelă.”  Aceste îndemnuri reprezintă o etapă indispensabilă pe traseul demontării ordinii democratice occidentale şi înlocuirea ei cu altceva, cu un regim politic mai asemănător statului rus în care se păstrează aparenţele unor instituţii democratice precum pluripartidism, alegeri, parlament, dar puterea reală e concentrată în mâinile unui cerc foarte îngust de apropiaţi ai preşedintelui Putin, care, de asemenea, concentrează sub controlul lor cea mai mare parte a economiei ţării, depozitându-şi profiturile în afara ţării şi condamnându-şi propriul popor la subdezvoltare.

Vezi şi CHECK MEDIA. VACCINUL, TINTA PROPAGANDEI

 

Un material care are legătură directă cu isteria anti-vaccin stârnită din zona conspiraţioniştilor, inclusiv a grupurilor fundamentalist-ortodoxiste, îşi bazează mesajul manipulator pe ruperea din context a spuselor unei specialiste în imunizare, dr. Kelly Moore, citată de CNN. Titlul articolului în română este: ”„Nu vă alarmaţi” dacă oamenii încep să moară după ce au luat vaccinul”. În acelaşi timp, citatul la care se referă titlul este: ”We would not at all be surprised to see, coincidentally, vaccination happening and then having someone pass away a short time after they receive a vaccine, not because it has anything to do with the vaccination but just because that's the place where people at the end of their lives reside. (…) One of the things we want to make sure people understand is that they should not be unnecessarily alarmed if there are reports, once we start vaccinating, of someone or multiple people dying within a day or two of their vaccination who are residents of a long-term care facility. That would be something we would expect, as a normal occurrence, because people die frequently in nursing homes.” – ”Nu am fi surprinşi să vedem, în acelaşi timp, vaccinarea având loc şi apoi să avem pe cineva decedând la scurt timp după ce a primit vaccinul, nu pentru că are ceva de a face cu vaccinarea, ci pentru că este un loc în care locuiesc oameni aflaţi aproape de sfârşitul vieţii (…) Unul dintre lucrurile pe care vrem să fim siguri că le înţeleg oamenii este că nu ar trebui să fie alarmaţi în mod nejustificat dacă, o dată ce începem vaccinarea, vor exista raportări ale unor cazuri individuale sau multiple de deces la o zi sau două după vaccinare, rezidenţi ai unei instituţii de îngrijire pe termen lung. Asta ar fi ceva de aşteptat, ca un fenomen normal, pentru că oamenii mor frecvent în aziluri”. Astfel, observăm că dr. Moore se referea doar la aziluri dotate cu facilităţi de îngrijire medicală pe termen lung, ale căror rezidenţi, oameni cu vârste înaintate, vor fi şi ei vaccinaţi. Discuţia din articolul original de pe CNN se referă la gradul în care organismele în vârstă şi afectate de alte boli ar fi receptive la vaccinul anti-Covid-19. Iar mesajul pe care îl transmite dr. Moore este ca, dacă au loc cazuri de deces ale persoanelor în vârstă care primesc vaccinul la o zi sau două după ce se vaccinează, populaţia să nu se alarmeze în mod nejustificat ci să înţeleagă că la vârste înaintate, în aziluri, persoanele pot deceda din cauze care nu au legătură cu vaccinul, însă după vaccinare. Însă articolul în română la care ne referim nu spune clar că este vorba despre aziluri pentru bătrâni, ci le numeşte ”case de îngrijire”, dând de înţeles că persoanele pot deceda din cauza vaccinului, adică exact ceea ce nu spune articolul-sursă în limba engleză. Avem aici o mostră tipică de manipulare pentru generarea unei atitudini de frică şi isterie în faţa vaccinului anti-Covid-19 şi a acţiunilor de vaccinare. Dintr-un articol original explicativ, informativ, în care un medic specialist în imunizare încearcă să ofere cititorului o perspectivă de înţelegere mai bună a realităţii – oamenii în vârstă pot muri din cauze independente procesului de vaccinare chiar dacă s-au vaccinat – autorii textului românesc iau doar ceea ce le convine pentru a insinua că vaccinul omoară oameni în vârstă.

Unul dintre eroii din ultimele zile a rezistenţei radicalizaţilor religioşi în faţa măsurilor de izolare şi limitare a contactelor sociale, oferit ca exemplu şi pentru credincioşii din România, este un mitropolit ortodox cipriot care, în pofida măsurilor impuse de guvernul Ciprului, a decis să ţină liturghia în prezenţa enoriaşilor. În materialul la care ne referim putem citi justificarea mitropolitului de Morfou, Cipru, pentru acţiunea sa. Întâlnim şi fraze de genul ”Şi nu se poate ca anafura, care se dă în locul Sfintelor Daruri, să fie purtatoare de boală. Păi dacă ne gândim ca anafura (n.tr. care se dă în locul Sfintelor Daruri) transmite boala, atunci şi Sfintele Daruri pot transmite. Să nu fie! Şi deoarece noi cunoaştem foarte bine, din experienţa sfinţilor noştri, că oriunde există credinţă – chiar şi puţină –, şi duh smerit, şi pocăinţă, devine lucrătoare minunea, şi se învingea firea naturală, şi aşa omul poate, fără frică şi fără patimă – dar cu frica de Dumnezeu! -, să se împărtăşească.” Este de înţeles că pentru oamenii care îşi conduc viaţa după dogmele creştine acest punct de vedere poate fi corect, însă societatea nu este compusă doar din creştini ortodocşi practicanţi, iar regulile se aplică tuturor cetăţenilor, pentru că suntem cu toţii în pericol de infectare cu Covid-19. Exemplele atâtor feţe bisericeşti căzute victime virusului, din România dar şi din alte ţări (să amintim doar de Serbia şi Muntenegru, unde au decedat în urma infectării cu Covid-19 chiar conducătorii bisericilor ortodoxe), sunt concludente în acest sens şi ar trebui să fie luate în seamă de toţi credincioşii. Problema acestor tipuri de mesaje e că promovează o frondă iraţională, oarbă, care face rău întregii societăţi, nu doar credincioşilor ortodocşi. Şi aceste exemple negative de comportament ale unor preoţi dau apă la moara conspiraţioniştilor şi contribuie la erodarea societăţilor noastre, la afectarea lor şi mai mare în urma crizei pandemice, prin stimularea tensiunilor şi animozităţii sociale. Şi ce e cel mai interesant e că Biserica Ortodoxă din Rusia nu îndrăzneşte să sfideze într-un asemenea mod autorităţile statului rus şi eforturile sale de a gestiona situaţia sanitară. Vaccinul Sputnik-V, anunţat de Rusia şi folosit deja în campania de vaccinare din această ţară, nu este contestat de exponenţi de frunte ai Bisericii Ortodoxe Ruse. Cu alte cuvinte, Rusia nu admite în propriul teritoriu ceea ce stimulează în ţări din Europa Centrală şi de Est, dar şi în alte ţări din UE.

În continuarea subiectului înalţilor prelaţi ai Bisericii Ortodoxe care instigă populaţia la respingerea vaccinului anti-Covid-19, ne întoarcem la arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, care sfidează propunerea Secretariatului de Stat pentru Culte de a implica preoţii în campania de a convinge oamenii să se vaccineze. ”Noi nu ne apucăm să facem campanie pentru vaccinare, că nu acesta este rolul nostru. Noi nu facem propagandă politică şi nu suntem un vehicul de transmitere a acestui mesaj”, a declarat ÎPS Teodosie, care a susţinut şi că nu va recomanda vaccinarea până nu va şti ce conţine vaccinul, în urma unor testări ”independente”, făcute de oameni ”cu frica lui Dumnezeu”. Prin propagarea unui asemenea gen de mesaj, Teodosie, de fapt, se plasează într-o zonă foarte politică, este vorba despre o propagandă conspiraţionistă care urmăreşte crearea şi menţinerea unor stări de incertitudine şi insecuritate, lipsindu-i pe oameni de speranţa că această criză s-ar putea termina în curând în urma campaniei masive de vaccinare. Stimularea în continuare a slăbiciunii societăţilor noastre, atât din România cât şi din alte ţări europene, prin promovarea anti-vaccinismului, prelungeşte criza şi va avea ca rezultat final mult mai multe eforturi de depus pentru a reveni la o pantă ascendentă a economiei în perioada post-criză. De profitat, în acest caz, are acea ţară care începe să-şi vaccineze populaţia şi nu admite pe teritoriul ei asemenea propagandă distructivă, este vorba de Rusia. Nu afirmăm că arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, lucrează în mod conştient pentru Rusia, însă prin acţiunile sale el favorizează realizarea interesului rusesc de a slăbi societăţile Europei, în special pe cele din Europa Centrală şi de Est.

Autor: Dan NICU