Raeţchi, dezvăluiri din raportul MAI: Jandarmeria a făcut poliţie politică între OUG 13 şi protestul din 10 august. A vrut să scoată o tentativă de lovitură de stat

Ovidiu Raeţchi: îl demite Guvernul pe Raed Arafat?

Ovidiu Raeţchi vicepreşedintele Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor, a vorbit la Adevărul Live despre interesele fostului preşedinte al Comisiei, Dorel Căprar, care recent a fost ridicat de DNA fiind acuzat de mită, despre modul în care Jandarmeria s-a folosit de postările de pe Facebook ale cetăţenilor pentru a justifica violenţele din 10 august, precum şi planul de modernizare al Armatei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Adevărul: Până să trecem la subiectul propriu-zis aş vrea să discutăm despre fostul preşedinte al Comisiei pentru apărare, Dorel Căprar, implicat într-un dosar de corupţie, l-am văzut ridicat de DNA. Cum se comporta domnul Dorel Căprar în Comisia pentru apărare? Noi din exterior am văzut că era mai de grabă un bodyguard al lui Liviu Dragnea. Scotea jurnaliştii afară din sala de şedinţe şi multe altele.

Ovidiu Raeţchi: Cred că l-aţi văzut pe domnul Căprar în acţiune la audierile din 10 august. Chiar recomand presei să caute acele imagini în care domnul Căprar după un sfert de oră, când lucrurile deveneau complicate pentru Carmen Dan care nu se aştepta ca presa să fie acolo, care crezuse că e o audiere ascunsă de Opoziţie, la care să fie prezenţi doar cei din PSD astfel încât să comunice „hei am făcutaudierea, ce mai vreţi de la noi”. Dar presa era acolo, după care după un sfert de oră domnul Căprar a insistat că urmează să fie discutate elemente secrete şi a cerut presei să plece. Cu alte cuvinte, domnul Căprar, ca preşedinte al Comisiei de Apărare o controla pe doamna Carmen Dan ca ministru de Interne, iar doamna Carmen Dan era cea care ar fi trebuit să ştie despre afacerile domnului Căprar din filială, din teritoriu.

Aici se vede caracatiţa întinsă la cel mai înalt nivel al statului.

Exact. Vedeţi sistemul funcţionând perfect. Şi apropo de asta, chiar mă gândeam, ieri a picat în sfârşit, după o luptă de un an şi jumătate la Camera Deputaţilor, proiectul de lege iniţiat de domnul Căprar prin care era distrus practic sistemul ORNISS, care are implicaţii importante pentru siguranţa naţională.

În ce sens era distrus?

Ce cerea domnul Căprar împreună cu iniţiatorii era următorul lucru. În cazul în care ORNISS refuză accesul la nişte informaţii clasificate, el este obligat, în răspunsul pe care îl dă persoane care a solicitat, să spună că de ce a refuzat. Ori refuzul nu vine de la ORNISS. ORNISS e doar un mecanism de transmisie către diferite structuri de siguranţă naţională. Cu alte cuvinte, întreabă la SRI, întreabă la DNA, SIE, şamd - „Aveţi informaţii că persoana respectivă ar putea să pună în pericol secretele cu care intră în contact?”. Şi structurile spun „da, avem informaţii, există o problemă”. Dar sunt obligate să nu spună care e informaţia şi care e problema tocmai pentru că sunt anchete în curs. Ori ceea ce voia domnul Căprar era ca structurile să dea un răspuns motivat. Cu alte cuvinte, dacă cineva era suspectat că e spion, pentru a afla dacă e suspectat sau nu el nu trebuia decât să facă o cerere ORNISS. Şi dacă era refuzat trebuia să i se spună „nu vă putem da certificarea ORNISS pentru că vă bănuim că sunteţi spion”.

Sau dacă ai un dosar penal şi nu eşti sigur dacă te urmăresc procurorii, sau dacă ai făcut nişte fapte penale şi vrei să fii sigur că te urmăresc procurorii, faci o cerere ORNISS şi apoi afli.

Practic, într-un sistem legislativ, se dădea ocazia unor oameni care se simţeau cu musca pe căciulă să verifice dacă faptele lor sunt cunoscute sau nu. Ăsta e domnul Căprar care a condus în zona legislativă elementele de siguraranţă naţională, apărare şi minister de Interne timp de trei ani în Camera Deputaţilor, şi care a fost vehiculat în cel puţin două rânduri ca ministru al Apărării.

Şi care face parte din Comisia de control SIE.

Şi care în momentul de faţă face parte în Continuare în Comisia pentru apărare şi are acces la informaţii speciale.

Cum de l-a schimbat PSD de la fruntea Comisiei pentru apărare?

Cred că a fost un reglaj politic în sensul în care domnul Căprar a făcut parte din oameni 100% loiali ai lui Dragnea, lucru pe care l-aţi putut verifica în acea celebră luptă cu ziariştii. Dintre cei trei bodyguarzi care au lovit fizic în Camera Deputaţilor jurnalişti se afla şi domnul Căprar. Deci era asociat integral cu domnul Dragnea. Poate că în PSD se ştiau şi de problemele din vestul ţării, şi atunci a fost dat la o parte pentru că se aşteptau cumva să ajungă aici.

„Carmen Dan este vinovatul moral pentru 10 august”

Aţi fost unul dintre parlamentarii care au insistat pentru desecretizarea raportului 10 august. S-a schimbat Guvernul, a venit domnul Marcel Vela la minister. Colegul dvs a mai desecretizat ce era de desecretizat. PSD spune că nu a făcut mare lucru domnul Vela, că a desecretizat şi guvernul Dăncilă, însă au mai rămas câteva documente secrete acolo. Ce se mai ascunde acolo în acest dosar?

E foarte important să desecretizăm 10 august dosarul, ca să putem merge mai departe cu o anchetă reală. Dosarul 10 august nu ascunde nimic. Noi l-am văzut la Comisia de apărare, am avut acces la el, ne-a fost trimis de doamna Carmen Dan. Dar dosarul nu a fost făcut de o structură independentă. A fost făcut de doamna Carmen Dan şi subordonaţii ei. Cu alte cuvinte avem de a face cu 200 de pagini în care mesajul care trebuie să ni se dea de doamna Carmen Dan e că totul a fost în regulă, internvenţia a fost foarte bună, şi nu e nimic de găsit în dosar. Şi am încercat să spun lucrul ăsta, desigur nu trebuia să intru în detalii pentru că era secretizat, am încercat să spun asta public. Miza nu e să-l desecretizăm ca să aflăm nişte lucruri spectaculoase, miza este să-l desecretizăm ca să mergem mai departe cu cercetarea adevărului. Ce cred că din dosarul 10 august întocmit de ministerul Interne vom afla relevant este prima sută de pagini, care este de fapt o analiză pe surse deschise făcută de Jandarmerie, prin care încearcă să arate de ce a fost necesară intervenţia, făcând, practic, aşa cum a spus un coleg de-al meu, domnul Prişcă, o analiză despre ceea ce vorbesc oamenii pe Facebook pe o întindere de o sută de pagini cu citate. Ăsta este nivelul. E vorba de formatori de opinie, e vorba de protestatari, e vorba de oameni cu păreri negative despre Guvern, dar fără a face parte dintr-un grup conspirat care încerca să dărâme statul de drept. Nici pe departe. Erau oameni care criticau guvernul, care în dosarul 10 august sunt monitorizaţi de o structură a jandarmeriei, care în loc să-şi vadă de treabă, încerca să găsească justificări pentru o intervenţie violentă. Cu alte cuvinte, dacă dvs scriaţi pe Facebook că „nu se mai poate, trebuie să facem ceva”, Jandarmeria venea şi făcea o analiză semantică. Ei, şi eu îmi doresc să putem publica integral dosarul tocmai să putem analiza această analiză pe surse deschise şi să vedem dacă e în regulă ca repet, Jandarmeria, care are o cu totul altă treabă, să facă analiză semantică pe ceea ce vorbesc oamenii pe Facebook şi să scoată din asta o tentativă de lovitură de stat, care, să fim serioşi, nu a existat pe 10 august. Singurul motiv pentru care a fost pus în mişcare tot acest proces de urmărire a populaţiei e pentru a justifica o intervenţie violentă.

Acest dosar se află la Parchet în acest moment?

Da

În integralitatea sa.

Da, şi tocmai de asta nu putem să vorbim mai mult decât ne-am dori, pentru că e cercetarea în curs. Pe de altă parte, pentru această parte de analiză pe surse deschise, secretizarea din partea procurorilor nu se justifică. Cercetarea nu se face pe partea asta de analiză, cercetarea se face pe intervenţia violentă atât din partea jandarmilor, cum susţinem noi, cât şi din partea cetăţenilor, cum susţin cei de la Jandarmerie.

Ca persoană care aţi citit acest dosar credeţi că doamna Carmen Dan va fi trasă la răspundere sau a avut grijă să-şi delege puterea către alţii din Jandarmerie sau minister?

Cred că moral e evident că e vinovată. Nu ştiu dacă juridic se va putea stabili vinovăţia. Pe mine mă interesează juridic şi cred că vom putea stabili vinovăţia pentru acest proces de poliţie politică cu care cred că populaţia din România a fost confruntată între momentul protestelor pentru OUG 13 şi momentul 10 august. Amintiţi-vă intervenţia doamnei Carmen Dan după protestele OUG 13, când a ieşit şi a spus „Numiţii Turcescu Robert, Ovidiu Vanghelie, au instigat pe Facebook”. Aşa e şi raportul 10 august. Sunt citate din postările oamenilor pe Facebook. Unele, într-adevăr mai exasperate, dar altele exprimă doar o critică politică pe care avem dreptul să o facem în democraţie.

Guvernul României continuă să aloce 2% din PIB pentru armată, pactul naţional de fapt propus de preşedintele Klaus Iohannis încă de acum cinci ani. Cum stăm la acest capitol al modernizării forţelor armate?

Elementul foarte pozitiv, care s-a întâmplat chiar ieri, este închiderea procesului de trecere dinspre tehnologia MIG către tehnologia F-16. România a făcut pasul şi nu doar cumpărând nişte avioane, că de asta procedura a fost atât de lungă, ci şi pregătind piloţii, lucru care este foarte scump şi greu. Acest lucru s-a întâmplat ieri, când Parlamentul a aprobat achiziţionarea a încă 5 aparate second-hand F-16, acum avem 17 în total. Avem o escadrilă completă care îşi poate asuma partea de poliţie aeriană fără a mai cere masiv sprijinul aliaţilor pe teritoriul nostru, dar sigur că mai e nevoie.

Ţinta noastră reală pentru următorii 10 ani este F-35, avioane de ultima generaţie şi practic F-16 second hand ne-a ajutat să pregătim piloţii şi să trecem către F-35. Un hangar pentru F-35 este extrem de scump, noi l-am făcut deja prin F-16, parţial, astfel încât costurile vor fi mult mai mici. Avem o oportunitate diplomatică extraordinară pentru noi în contextul tensiunilor dintre SUA şi Turcia în contextul vânzărilor F-35. Turcia, după cum ştiţi, s-a orientat către acea variantă rusească antiaeriană F-400, ceea ce a dus la blocarea procesului de vânzare F-35 către Turcia, drept pentru care există oportunitatea ca România să spună suntem aici, suntem interesaţi deja am adoptat ideea că vrem să trecem către F-35 în următorii 10 ani, dar în contextul acestei crize diplomatice putem să grăbim cumva lucrurile obţinând avantaje pentru industria de apărare. Miza este aceea de a aduce capabilităţi pentru crearea de locuri de muncă pentru români şi care să păstreze o parte din banii mulţi din retehnologizare pentru a fi folosiţi în ţară. E o oportunitate foarte bună să spunem americanilor - care oferă polonezilor 32 de aparate F-35, dându-le posibilitatea de a fabrica o serie de componente în ţară - că şi noi suntem, ca şi polonezii, cei mai importanţi piloni aici, că putem să formăm un continuu F-35 pe flancul estic şi că putem să gestionăm aceste capabilităţi de modernizare. E posibil să intrăm şi noi în programul F-35 de la anul, americanii şi-au dat acordul, deci există dorinţa să împartă această tehnologie cu noi, pentru că  nu o împart cu oricine, dacă e capturată e o mare problemă pentru ei, deci e un mare semn de încredere într-un aliat

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: