Britten Sinfonia, la Sala Radio

Britten Sinfonia, la Sala Radio

Britten Sinfonia

Astăzi, de la ora 15.00, formaţia Britten Sinfonia, dirijată de Andrew Gourlay, evoluează pe scena Sălii Radio. În program sunt lucrări de  Charlotte Bray, Ulpiu Vlad şi John Woolrich.

Text de Cristina Sârbu

Compozitoarea Charlotte Bray (n. 1982) a primit comenzi de la instituţii şi ansambluri muzicale de mare prestigiu, printre ele Opera Regală Covent Garden, Britten Sinfonia, Orchestra Filarmonică din Londra, Orchestra Simfonică din Londra, Orchestra Simfonică BBC…  În mai 2018 are loc prima audiţie a lucrării Reflections în Time, comandă a orchestrei de cameră London Sinfonietta cu ocazia sărbătoririi a 50 de ani de existenţă. Muzica vorbeşte despre relaţia extraordinară dintre mamă şi copilul nou-născut, evocând mai ales primele momente în care noua fiinţă vorbeşte celei care a adus-o pe lume într-un limbaj intim, tandru, delicat… Partitura este dedicată fiicelor compozitoarei, gemenele Isabela şi Florence. Lucrarea are două părţi. Prima jumătate este mai animată, mai plină de energie decât cea de a doua, în care muzica se linişteşte parcă, evocând amintiri.

Ulpiu Vlad (1945). Cuvântul compozitorului: „Lucrarea Prin lumina florilor, pentru orchestră de cameră, face parte din seria opusurilor mele cu accent pe latura expresivităţii. Se poate sesiza cu uşurinţă continuarea unei tradiţii melodice relevante ce imprimă coloritului său sonor bucuria frumosului. Cred într-o muzică asemănătoare cu natura, în sens de creaţie divină, în care legi general valabile acţionează într-o infinită nuanţare, atât la nivelul operei, cât şi la nivelul celor mai fine componente, conturând sufletul operei, energia să modelatoare. Practic melodia este prezentă în toate categoriile sintactice existente în operă, precum şi în combinaţiile acestora, fapt ce nuanţează coloritul sonor în direcţiile complexităţii şi esenţializării şi marchează curgerea firească a muzicii, crearea energiei superioare, a cărei singură exigenţă este calitatea punerii ei în zonă audibilă. Privilegiul de a lucra cu energie superioară – de a crea sisteme de generare, cumulare şi transmitere a ei –  este în noi, important este să-l descoperim, să-l activăm, urmărind elocvenţa procesului componistic în raport direct cu cel interpretativ”.

John Woolrich (n. 1954) se consideră un autodidact în arta compoziţiei. „Am încercat să scriu muzică modernă dar lucrările mele nu au fost prea interesante. Atunci am încercat să îmi găsesc o voce proprie, o tehnică proprie. Le-am găsit când am împlinit 28 de ani. Atunci când faci orice fel de artă, trebuie să dezvolţi paralele cu alte domenii. Poţi găsi surse de inspiraţie în geologie, în film, în literatură”.

Primul concert pentru vioară (2008) este dedicat  Carolinei Widmann. Este scris într-o singura parte şi a fost prezentat în prima audiţie la festivalul de la Aldeburgh. Este o pagină muzicală luxuriantă, plină de fantezie, de forţă dar şi de lirism. Compozitorul neagă orice legătură cu tiparul obişnuit de concert instrumental. Doreşte doar să arate cum consideră el că ar trebui să se comporte un instrument pus în faţa unei orchestre. Partitura este o succesiune de fragmente muzicale compacte legate între ele de instrumental solist pe care compozitorul îl aseamănă unei  poezii care se opune mulţimii. Iar lucrarea este prezentată ca  „muzică pură ce începe cu muzică şi se sfârşeşte cu muzică”.

In muzica lui Mark-Anthony Turnage  (n. 1960 se amestecă original modernismul cu tradiţia. Titlurile sale, vii şi incitante, şi absorbţia totală a elementelor de jazz intr-un stil ce s-ar putea numi generic clasic contemporan fac creaţia lui Turnage deosebit de interesantă mai ales pentru tineri.

La începutul anilor 2000, Turnage devine compozitor asociat al Orchestrei simfonice BBC. Sir Simon Rattle programează în primele sale concerte pe care le conduce în calitate de sef al celebrei Filarmonici Berlieze partitura „Blood on the floor” (Sânge pe podea). Concertul pentru trompetăFrom the Wreckage” (Din dărâmături) a fost prezentat în 2005 în concertele BBC Proms, după ce avusese prima audiţie absolută la Helsinki.

În ultimii ani, compozitorul a colaborat strâns cu Orchestra simfonică din Chicago şi cu dirijorii ei  Esa-Pekka Salonen şi Bernard Haitink, cu Orchestra Filarmonica din New York şi cu orchestra simfonica din Cleveland. Lucrările sale se bucură de un mare succes de public şi multe dintre partiturile sale au fost distinse cu nomializari şi premii.

În anii 1970, Colin Matthews (n.1946) a fost asistentul compozitorului Benjamin Britten. Creaţia să cuprinde muzică pentru pian, lucrări corale, cvartete de coarde, muzică simfonică şi de cameră. Lucrarea Spiralling pentru un ansamblu cameral de dimensiuni reduse, a fost scrisă în 2014 pentru orchestra pan-europeană fără dirijor „Spira Mirabilis” care a prezentat-o în primă audiţie mondială în luna octombrie a anului 2014 în cadrul Săptămânii Britten din Aldeburg (lucrarea este comandă a festivalului). „Am scris această partitură în şase luni – declara compozitorul înainte de prima audiţie a piesei. A fost o muncă intensă, epuizantă. Îmi este foarte greu să explic această lucrare. Cred că, cu ajutorul acestei orchestre, am încercat să mă descopăr pe mine însumi. Un instrumentist din ansamblu mi-a spus: e o lucrare foarte întunecată, oare aşa ne vedeţi pe noi, cei din Spira?” şi am răspuns: „nu, în niciun caz!” Ceea ce am găsit în Spira şi am vrut să exprim în această piesă sunt energia şi intensitatea cu care  se cântă. Am lucrat peste 12 ore – cam de trei ori timpul ce se acordă de obicei pentru repetarea unei piese ce urmează să fie cântată în concert. A fost o experienţă extraordinară!”

  MUZICA SECOLULUI XXI

Joi 19 septembrie    ora 15.00                    

Sala Radio 

BRITTEN SINFONIA

ANDREW GOURLAY dirijor

Charlotte Bray – „Reflecţii în timp”
Ulpiu Vlad –  „Prin lumina florilor”
John Woolrich – Concert pentru vioară

    Solist: VIKRAM SEDONA laureat al Concursului Internaţional „George Enescu” 2018        
Mark-Anthony Turnage – Refugee (primă audiţie)

            ALLAN CLAYTON tenor
Colin Matthews – „Spiralling”

 

                                                                                                                        

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: