De ce n-a folosit Poliţia sistemul de localizare GSM: este destinat doar „cauzelor penale“ şi numai cu mandat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Alba, Florin Roman, a precizat, marţi, că în cazul operaţiunii de salvare declanşată în urma accidentul aviatic care a avut loc luni în Munţii Apuseni au existat „probleme foarte mari de comunicare” şi că din cauza legislaţiei, victimele nu au putut fi găsite mai repede. Pe de altă parte, Poliţia Română a precizat că sistemul de urmărire din dotare nu poate fi folosit decât cu acordul magistraţilor.

UPDATE Ministrul de Interne, Radu Stroe, a declarat, marţi seară, că îşi reproşează că s-a întâmplat în timpul mandatului său tragedia aviatică de la Cluj. „Îmi pare rău că s-a întâmplat în timpul mandatului meu tragedia”, a spus Stroe. De asemenea, el a spus că problema a fost „la localizare”.

PROBLEME DE COMUNICARE 

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Alba, Florin Roman, a declarat marţi că a făcut, împreună cu salvamontiştii, o analiză a operaţiunii de salvare a victimelor accidentului aviatic din Apuseni. Potrivit acestuia, în operaţiune au existat mari probleme de comunicare, motiv pentru care durata căutărilor a fost prelungită cu aproape trei ore faţă decât ar fi fost normal.

„În urma analizei am ajuns la trei concluzii. În primul rând au existat probleme foarte mari de comunicare din partea ISU (Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă – n.r.), echipajele din Alba, Cluj şi Bihor plecând fiecare pe trasee diferite. Practic au plecat pe trei piste greşite. Cei de la Alba au fost întorşi din drum de trei ori, de fiecare dată greşit. Astfel, localizarea a fost făcută cu o abatere destul de mare. În al doilea rând, salvamontiştii cu care am stat de vorbă mi-au explicat că în 20 de ani de experienţă, niciodată nu au identificat persoanele căutate prin telefon, ci este folosită o procedură standard. Se face un triunghi între trei piloni de telefonie mobilă pentru a se delimita aria de căutare, însă acum s-au folosit doar de doi stâlpi, iar marja de eroare a crescut foarte mult”, a declarat pentru adevarul.ro vicepreşedintele CJ Alba.

Acesta a mai adăugat că o altă problemă a operaţiunii a fost faptul că primarul comunei pe raza căreia s-a produs accidentul a fost anunţat foarte târziu.

„Dacă primarul ar fi fost anunţat din timp, ar fi întrunit comitetul local pentru situaţii de urgenţă şi ar fi adunat pădurarii şi localnicii care ar fi putut ajunge mult mai uşor la locul accidentului. Însă edilul a fost ultimul informat, abia după două ore”, a mai precizat Florin Roman.

Vicepreşedintele CJ Alba a tras concluzia că vina trebuie pusă în primul rând asupra legislaţiei care obligă echipajele de intervenţie să urmeze anumite proceduri.

UPDATE Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat astăzi că premierul nu trebuie să se ocupe personal de coordonarea acţiunilor prin care se instituie comisii care află adevărul în cazul accidentelor aviatice, el explicând astfel desemnarea lui Gabriel Oprea pentru acest lucru.

Întrebat de ce premierul Victor Ponta nu s-a ocupat personal de coordonarea culegerii de informaţii privind modul în care instituţiile au acţionat în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni şi l-a desemnat pe vicepremierul Gabriel Oprea pentru acest lucru, Dragnea a răspuns: „Pentru că nu prim-ministrul trebuie să se ocupe personal de acest lucru”.

„Nu premierul coordonează acţiuni prin care se instituie comisii care trebuie să afle adevărul în astfel de situaţii. Dacă punem prim-ministrul să se ocupe de orice situaţie, înseamnă că nu mai poate conduce Guvernul. De aia sunt vicepremieri, miniştri pe domenii de activitate”, a precizat Dragnea.

Acesta a mai spus că prim-ministrul a decis să se facă o anchetă şi a subliniat faptul că aceasta se va realiza în foarte scurt timp.

UPDATE Sistemul de supraveghere prin radiolocaţie a detectat aeronava implicată în accidentul din Munţii Apuseni până la dispariţia acesteia de pe sistemul radar, iar după acest moment echipamentul de supraveghere nu a mai recepţionat niciun semnal, precizează Ministerul Apărării Naţionale într-un comunicat de presă.

„Sistemul de supraveghere prin radiolocaţie a detectat aeronava implicată în accidentul de pe data de 20 ianuarie, până la dispariţia acesteia de pe sistemul radar. De la momentul dispariţiei, echipamentul de supraveghere nu a mai recepţionat niciun semnal”, se mai arată în comunicat.

UPDATE Poliţia Română a emis marţi un comunicat de presă prin care a precizat că nu a folosit sistemul de localizare a terminalelor GSM în timpul operaţiunii de salvare a echipajului din avionul prăbuşit în Munţii Apuseni pe motiv că aparatura de acest gen poate fi folosită doar pentru localizarea infractorilor, pe baza unor autorizaţii emise de judecători.

„Sistemul de localizare a terminalelor GSM poate fi folosit doar în baza autorizării magistraţilor, în instrumentarea cauzelor penale, pentru localizarea terminalelor GSM folosite de principalii suspecţi de comiterea unor infracţiuni grave”, se arată în comunicatul Poliţiei.

Potrivit sursei citate, sistemul a fost achiziţionat în 2013, în urma unui proiect finanţat din fonduri europene prin mecanismul OLAF Hercules2 de Asistenţă Tehnică, în vederea întăririi capacităţii de luptă a unităţilor de poliţie împotriva criminalităţii economico-financiare.

Reprezentanţii IGPR precizează că sistemul acesta poate fi folosit doar pentru lcoalizarea persoanelor urmărite în temeiul legii, precum şi a celor dispărute în condiţii suspecte, „care fac obiectul unor cauze penale”.

Poliţia Română mai precizează că la acţiunea din Munţii Apuseni au participat 100 de poliţişti şi 21 de autospeciale.

Precizările Poliţiei Române vin în contextul controverselor legate de localizarea victimelor accidentului aviatic produs luni în Munţii Apuseni.

UPDATE Trupul studentei care a murit în urma accidentului aviatic a fost ridicat astăzi de reprezentanţi ai Armatei. Aceştia au pornit spre Bucureşti, potrivit şefului Serviciului de Medicină Legală (SML) Alba, doctorul Gheorghe Vieru.

De asemenea, acesta a precizat că trupul pilotului ar putea fi ridicat în cursul zilei de miercuri.

UPDATE: Adrian Iovan ar fi cerut amânarea zborului de ieri, după ce ar fi fost identificate unele probleme, la inspecţia tehnică a aeronavei, însă medicii au dorit să plece spre Oradea, pentru că transplantul era urgent, pilotul spunând: „Măcar să trecem de zona muntoasă”, susţin surse medicale, citate de Mediafax.

UPDATE Medicul Radu Zamfir a ajuns, marţi după-amiază, la Spital Fundeni, unde a dat primele declaraţii de după tragedie. Acesta a precizat că din cauza ceţii au pierdut altitudine, au pierdut şi un motor, după care s-au prăbuşit.

În privinţa lui Adrian Iovan, medicul Zamfir a precizat că pilotul era ocupat să menţină avionul într-o manieră în care să supravieţuiască toţi, astfel că nu le-a putut comunica ce se întâmplă, iar ei nu au avut timp să se panicheze.

„Domnul Iovan iniţial era prins între fiarele avionului. Am încercat să îl descarcerez, însă nu am reuşit. Ulterior a devenit inconştient şi.... El nu a avut timp să ne spună că pierdem altitudine pentru că mai ocupat să nu ne prăbuşim. Datorită lui suntem în viaţă, să nu uităm asta”, a explicat medicul.

UPDATE: Elicopterele IAR 330 M echipate cu chit MEDEVAC de la Câmpia Turzii şi Gearmata care au fost pregătite să intervină ieri în Apuseni nu au putut desfăşura misiunea din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, ceaţă densă şi condiţii de grivaj, informează Ministerul Apărării Naţionale (MApN).

Potrivit unui comunicat de presă emis de MApN, Ministerul „a urmat procedurile conform legislaţiei şi regulamentelor în vigoare”.

„Astfel, s-a dispus pregătirea elicopterelor IAR 330 M echipate cu chit MEDEVAC de la Câmpia Turzii şi Gearmata pentru plecarea în misiune. Din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, ceaţă densă şi condiţii de givraj, conform cărţii tehnice, elicopterele nu au putut desfăşura misiunea. Executarea unei misiuni în condiţii meteo nefavorabile pune în pericol securitatea personalului şi a aeronavei”, precizează MApN.

Conform sursei citate, având în vedere că „zona de cercetare se desfăşura pe o rază destul de mare”, ministrul Apărării Naţionale a dispus ca un detaşament din cadrul Batalionului 317 Cercetare de la Cluj să se alăture forţelor de căutare-salvare ale celorlaltor instituţii implicate.

Totodată, ministrul Apărării Naţionale a dispus pregătirea aeronavei de tip C-27 J Spartan echipată MEDEVAC pentru a transporta victimele accidentului de la Cluj la Bucureşti.

MApN, prin Centrul Naţional Militar de Comandă-Nucleu (structura care asigură funcţiile de Centru Operativ în situaţii de urgenţă), a colaborat şi colaborează permanent cu toate centrele operative ale instituţiilor publice centrale şi locale care acţionează în astfel de situaţii, se mai arată în comunicat.

UPDATE Comandatul Institutului Medico-Militar, colonelul Dragoş Cuzino şi-a exprimat condoleanţele faţă de moartea studentei sale Aurelia Ion.

„Îmi exprim regretul şi tristeţea profundă faţă de pierderea survenită. E o pierdere imensă a noastră, a medicinii militare în primul rând, şi mă gândesc aici şi la colegii şi camarazii din Armată şi din Ministerul Apărării, până la conducerea Ministerului Apărării. Totodată vreau să vă spun că medicina a pierdut o studentă eminentă, o studentă care şi-a dorit încă din copilărie să înveţe şi să practice profesia de medic şi, mai târziu, să îmbrace haina militară. Şi ca o dovadă a faptului că a fost o studentă strălucită, o studentă devotată, care învăţa, iată se afla, împreună cu unii dintre cei mai buni medici din România, în acest echipaj medical şi a fost implicată în tragedia în urma cărei şi-a pierdut viaţa”, colonelul doctor Dragoş Cuzino.

UPDATE Medicul Radu Zamfir va fi preluat de pe Aeroportul Otopeni de o ambulanţă şi dus la Institutul Clinic Fundeni.

UPDATE Aurelia Ion, tânăra moartă în urma accidentului aviatic de luni avea 23 de ani, era ofiţer-student în anul V la Institutul Medico-Militar din Bucureşti şi făcea un stagiu de pregătire la Spitalul Fundeni, potrivit Ministerul Apărării Naţionale (MApN).

UPDATE Potrivit oficialilor de la Spitalul Fundeni, medicul Radu Zamfir va ajunge astăzi în Capitală.

Între timp, echipa de anchetă formată din procurori şi poliţişti culege probe de la locul accidentului.

Avionul nu are cutie neagră

Coordonatorul echIpei, prim-procurorul Augustin Lazăr, şeful Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, a declarat pentru Adevărul că avionul nu are cutie neagră.

“O echipă de cercetare formată din procurori şi ofiţeri criminalişti din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Alba şi al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Cluj, precum şi din inspectori ai Centrului de Investigaţii a Aviaţiei Civile şi ai Institutului Criminalistic al Poliţiei Române, se ocupă de anchetă. Locul accidentului este situat într-o zonă greu accesibilă, într-o pădure de brazi tineri, iar condiţiile meteo îngreunează munca anchetatorilor. Colectarea probelor a început încă de azi-noapte, în jurul orei 3, şi încă continuă. Ce vă pot preciza este că avionul nu are cutie neagră, am înţeles că tipul ăsta de avioane nu are cutii negre, iar despre concluzii putem discuta abia după examinarea tuturor probelor ridicate de la locul accidentului”, a declarat, pe Adevărul, prim-procurorul Augustin Lazăr, şeful Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia.

UPDATE Şeful Poliţiei Române, Petre Tobă, a declarat, marţi, că la locul accidentului din Munţii Apuseni sunt reprezentanţi ai Serviciului Criminalistic, care folosesc un autolaborator şi specialişti în materie de accidente aviatice, toate probele ridicate urmând a fi „valorificate cât mai repede”.

Chestorul şef Petre Tobă a spus că Inspectoratul General al Poliţiei Române a pus la dispoziţia procurorilor care conduc ancheta în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni toate resursele instituţiei, respectiv echipe de criminalişti specialişti în accidente aviatice şi tehnica necesară.

Preşedintele Romatsa, Aleodor Frâncu, a declarat astăzi că pilotul Adrian Iovan nu a avut nicio teamă privind condiţiile meteorologice atunci când a decolat de pe Aeroportul Băneasa, Frâncu spunând că la Sibiu a fost „un fenomen meteo deosebit”.

„Iovan îşi căuta să aibă repere la sol, ultima informare de la el a fost atunci când avea 2.100 de metri altitudine, la 7-8 mile distanţă de graniţa judeţelor Cluj şi Alba. Condiţiile meteo l-au adus pe Iovan în situaţia de a încerca să decolze. Când a decolat, el nu a avut nicio teamă în privinţa condiţiilor meteorologice, s-a întamplat un fenomen deosebit în acea zonă meteo, la Sibiu, cu condiţii de givraj şi el a simţit şi a căutat reper la sol, căuta teren de aterizare”, a precizat Frâncu.

De asemenea, astăzi a fost făcută publică ultima convorbire a pilotului Adrian Iovan cu turnul de control din Sibiu.

UPDATE La cererea şefului Poliţiei Române, Petre Tobă, o echipă de specialişti din cadrul Institutului Naţional de Criminalistică s-a dus la locul accidentului aviatic produs în Munţii Apuseni, la limita judeţelor Cluj şi Alba. Echipa a plecat pentru a sprijini cercetarea locului faptei.

Echipa este formată din experţi în accidente aviatice.

UPDATE Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat, marţi, că se vor face două anchete cu privire la accidentul aviatic de luni, una privind avionul, care prezenta riscuri de zbor, şi o alta referitoare la intervenţie, care a fost întârziată.

„Premierul a luat o decizie foarte bună, corectă, să se efectueze o anchetă extrem de amănunţită, complexă, să se vadă întâi cum de s-a ajuns în situaţia asta, de ce s-a ajuns în situaţia în care nu s-a putut asigura un avion care să aibă riscuri foarte mici şi de ce un avion atât de vechi, pentru că am înţeles că pilotul Iovan, Dumnezeu să-l ierte, a anunţat în mai multe rânduri că există un risc permanent cu acest avion”, a spus Dragnea, referindu-se la o primă anchetă.

Acesta a precizat că se va face şi o anchetă privind intervenţia.

„De asemenea, facem o anchetă care să stabilească dacă s-ar fi putut ca acolo echipele de intervenţie, de salvatori, să ajungă mai repede. E o anchetă pe care toată lumea o aşteaptă şi o aşteptăm cu foarte mult interes”, a mai spus vicepremierul.

El a arătat că nu doreşte să se pronunţe „la cald” asupra eventualilor vinovaţi, arătând că aşteaptă rezultatele anchetelor. 

„Aştept rezultatele anchetei pentru că, cel puţin la prima vedere, mi se pare că a durat foarte mult până când s-a ajuns la ei. Se va face o anchetă foarte serioasă, pentru că într-adevăr timpul a fost foarte mare. Poate, cine ştie, dacă s-ar fi ajuns mai devreme poate ar fi fost salvaţi acei oameni”, a arătat Dragnea.

Vicepremierul a zis că are informaţii cu privire la accident atât de la televizor, cât şi de la instituţii ale statului.

UPDATE „În această dimineaţă am vorbit cu şefa clinicii de la terapie intensivă de la Cluj. Valentin Calu este în viaţă, însă are o fractură de corp vertebral, este în stare de şoc, au fost nenumărate ore pe care le-a trăit acolo în stare de aşteptare. Prima evaluare medicală a fost la internarea lor în UPU Cluj, apoi a mai fost făcută una. Nu se pune problema transportului lor astăzi acasă. Ei trebuie urmăriţi 24 de ore. Deci până mâine la aceeaşi oră nu se pune problema ca ei să vină acasă”, a declarat doctorul Dana Safta, directorul medical de la Elias.

Medicii de la UPU Cluj, care au preluat cele cinci victime ale accidentului aviatic din Munţii Apuseni, au prezentat marţi dimineaţă un prim raport al stării de sănătate a acestora: au fost făcute toate intervenţiile chirurgicale necesare şi toţi sunt în stare stabilă acum.

UPDATE Ponta i-a cerut lui Oprea să îi spună cum a acţionat fiecare instituţie la accidentul din Cluj

Premierul Victor Ponta l-a desemnat, marţi dimineaţă, pe vicepremierul Gabriel Oprea să îi prezinte o informare, până la şedinţa de miercuri a Guvernului, despre modul în care a acţionat fiecare instituţie în parte în cazul operaţiunilor de luni, după producerea accidentului aviatic din judeţul Cluj. Toate aceste informaţii vor fi transmise prim-ministrului, pentru ca, în cursul şedinţei de guvern de miercuri, să fie analizată activitatea fiecărei instituţii implicate şi să fie luate măsurile care se impun, precizează Guvernul.

UPDATE: Locul producerii accidentului aviatic din Munţii Apuseni a fost stabilit pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, informaţia fiind pusă la dispoziţia instituţiilor ce au participat la operaţiunea de căutare şi salvare, informează STS. 

„Localizarea locului evenimentului în Sistemul 112, s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta şi a fost pusă la dispoziţia instituţiilor care au participat la operaţiunea de căutare şi salvare“, se arată într-un comunicat transmis de Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS).

„Deocamdată nu am ce reproşa, nu am văzut elementele", a spus Stroe, răspunzând întrebărilor jurnaliştilor privind operaţiunile de intervenţie în cazul aeronavei prăbuşite.

Întrebat de ce nu a fost trimisă în misiune aeronava SMURD, el a spus că aceasta este "pentru salvare de oameni, nu pentru alte activităţi".

În ceea ce priveşte dificultăţile de localizare a avionului, Stroe a spus că răspunsul poate fi găsit la STS: "Răspunsul îl găsiţi la STS, în speţă la STS Cluj. Bineînţeles că era şi mai bine dacă se putea face o localizare la metru sau la suta de metri".

Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă va prezenta, marţi, ministrului de Interne Radu Stroe un raport detaliat cu privire la intervenţia care a avut loc luni, după accidentul aviatic produs în Munţii Apuseni, au declarat pentru MEDIAFAX oficiali ai IGSU.

Potrivit surselor citate, raportul amănunţit va ajunge marţi pe masa ministrului Afacerilor Interne, Radu Stroe.

Ancheta în cazul accidentului aviatic este coordonată de procurorii Parchetului Curţii de Apel şi susţinută de reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor, expertizele criminalistice fiind realizate de criminaliştii Poliţiei Române, au mai spus sursele citate.

Imagini de la accidentul aviatic din Apuseni

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

AUDIO Ultima discuţie dintre Adrian Iovan şi turnul de control din Sibiu înainte de a se prăbuşi în Munţii Apuseni

Chiar înainte de a ateriza forţat, pilotul Adrian Iovan a comunicat cu cei de la turnul de control din Sibiu. Înregistrarea audio poate fi ascultată mai jos. Înregistrarea a fost făcută publică de site-ul publika.md, iar în ea se poate auzi convorbirea dintre pilotul Adrian Iovan, decedat în catastrofa aviatică din Munţii Apuseni şi turnul de control din Sibiu.

 Supravieţuitorii sunt în stare stabilă. Unul dintre ei vine azi în Capitală

Medicii de la Spitalul de urgenţă din Cluj-Napoca prezintă primele informaţii după preluarea celor cinci victime - cadre medicale ale accidentului aviatic care a avut loc luni după-amiază, în Munţii Apuseni, judeţul Cluj: pacienţii au fost operaţi şi sunt în stare stabilă. Medicii de la Spitalul Elias susţin că nu e nevoie să-i transporte deocamdată în Capitală, dar doctorul Zamfir, una dintre victime a anunţat că vine în Bucureşti la ora 15.00.


FOTO EXCLUSIV Tragedia aviatică din Apuseni: Adrian Iovan şi o rezidentă au murit. Medicii din Cluj: ceilalţi cinci răniţi sunt internaţi la Terapie Intensivă

Pilotul Adrian Iovan, aflat la bordul aparatului de zbor care a aterizat forţat, luni, în Munţii Apuseni, a murit. La câteva minute, rezidenta din acelaşi avion a murit. Avionul, care efectua o cursă medicală de la Bucureşti la Oradea, a forţat aterizarea într-o pădure de la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor. La bord se aflau patru doctori, o rezidentă şi doi piloţi, care urmau să aducă în Bucureşti mai multe organe pentru transplant. 

Mărturii din avionul groazei. Unul dintre medicii supravieţuitori: „Ne-am prăbuşit, sunt întins pe pământ, abia respir” 

Medicul Valentin Calu, rănit în accidentul aviatic din Munţii Apuseni în care pilotul Adrian Iovan a murit, a sunat-o imediat după prăbuşire pe directoarea medicală a Spitalului Elias, Dana Safta, şi i-a transmis starea în care se află.

Cine a fost Adrian Iovan, pilotul care a murit în tragedia aviatică din Apuseni

Pilotul Adrian Iovan, în vărstă de 54 de ani, cel care a murit luni seară în urma unui accident de avion din Munţii Apuseni, avea la activ zeci de ani de zbor, fiind unul dintre cei mai experimentaţi piloţi din România. Adrian Iovan hotărâse cu mai mulţi ani în urmă să efectueze curse private pentru a-şi suplini veniturile.

Cum a găsit un pădurar epava avionului înaintea autorităţilor

Epava avionului prăbuşit în Munţii Apuseni la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor a fost gasită la altitudinea de 1.600 de metri, după mai bine de cinci ore, de către un pădurar, pe numele său Todea Avrămuţ. Acesta, după ce a identificat locul dezastrului înaintea autorităţilor, a direcţionat şi echipajele de urgenţă pentru a acorda primul ajutor răniţilor.

Reportaj din Apuseni: filmul tragediei aviatice, în care sute de săteni au încercat să-l salveze pe pilotul Adrian Iovan şi pe ceilalţi răniţi

Un avion a căzut în Munţii Apuseni şi doi oameni au murit, pilotul Adrian Iovan şi o rezidentă. Salvamontişti din mai multe judeţe, echipaje de ambulanţă şi SMURD, pompieri, dar şi sute de localnici au căutat cele şapte persoane aflate la bordul aparatului de zbor prăbuşit în pădure, printre brazi.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite