DGASPC-urile, obligate să elaboreze planurile de restructurare a centrelor rezidenţiale cu capacitate de peste 50 de locuri. Legea a fost promulgată
0Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, miercuri legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2021 pentru modificarea unor acte normative, precum şi reglementarea unor măsuri în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, transmite Administraţia Prezidenţială.
Actul normativ promulgat de către şeful statului are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2021 care stabileşte unele măsuri în domeniul protecţiei drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, în sensul instituirii obligaţiei direcţiilor generale şi judeţene de asistenţă socială şi protecţia copilului, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, de a elabora planurile de restructurare a centrelor rezidenţiale cu capacitate mai mare de 50 de locuri, ţinând cont de nevoile individuale ale beneficiarilor, corelate cu standardele specifice de calitate în vigoare.
„OUG nr.114/2021 prevede eliminarea dispoziţiilor referitoare la obligativitatea obţinerii avizului Autorităţii Naţionale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii, atât la înfiinţarea unui centru de zi sau rezidenţial pentru persoane adulte cu handicap, cât şi ca urmare a înfiinţării unui serviciu social destinat persoanelor cu dizabilităţi prin reorganizarea unui serviciu cu capacitate mai mică de 50 de locuri. Reglementarea existentă la art.51 din Legea nr.448/2006, modificată prin OUG nr.69/2018, cu privire la înfiinţarea centrelor de zi şi a centrelor rezidenţiale publice sau private pentru persoane adulte cu handicap prevede obţinerea avizului ANDPDCA anterior obţinerii licenţei de funcţionare. Procedura obţinerii avizului ANDPDCA este o reglementare unică în sistemul construcţiei instituţionale a serviciilor sociale în România, iar aplicarea prevederilor legale în perioada 2018-2021 a demonstrat faptul că aceasta a dublat în fond procedura licenţierii serviciilor sociale, prevăzută de Legea nr.292/2011 a asistenţei sociale şi Legea nr.197/2012 a calităţii serviciilor sociale”. arată raportul de adoptare al comisiei sesizate de fond. Conform sursei citate, în mod similar, reglementarea existentă la art.II din OUG nr.69/2018, cu privire la înfiinţarea centrelor de zi şi a centrelor rezidenţiale publice sau private pentru persoane adulte cu handicap cu capacitate mai mică de 50 de locuri, ca urmare a reorganizării acestor servicii, prevede obţinerea avizului ANDPDCA anterior obţinerii licenţei de funcţionare.
Procedura de reorganizare reglementată prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi nr. 877/2019 nu a contribuit substanţial la înfiinţarea unui număr mai mare de servicii, fiind vorba despre servicii existente, însă a tergiversat procedura de licenţiere,obligatorie pentru toate serviciile sociale, dovedindu-se a fi o procedură birocratică.
„Realizarea reorganizării fără avizul ANDPDCA va conduce la simplificarea procedurilor de înfiinţare a centrelor rezidenţiale şi de zi, publice sau private. Considerăm că eliminarea avizului ANDPDCA la înfiinţarea oricărui serviciu social, fie ca serviciu nou, fie în urma reorganizării unuia existent, contribuie la debirocratizarea sistemului de servicii sociale destinate persoanelor cu dizabilităţi şi este necesară pentru existenţa unei reglementări unitare privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale destinate acestor persoane, care să faciliteze accesul pe piaţa serviciilor sociale a unui număr cât mai mare de furnizori publici şi, mai ales, privaţi, capabili să acorde servicii sociale de calitate, în beneficiul acestei categorii de populaţie”, mai motivează sursa citată.
Conform Deciziilor preşedintelui ANPD nr. 877/2018 , respectiv 878/2018, reorganizarea vizează centrele rezidenţiale pentru persoanele adulte cu handicap publice sau private, cu capacitate mai mică sau egală cu 50 de locuri, aflate în coordonarea metodologică a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi, 5 iar restructurarea care implică elaborarea planurilor de restructurare, vizează centrele rezidenţiale pentru persoanele adulte cu handicap cu o capacitate mai mare de 50 de locuri.
Restructurarea implică elaborarea unor planuri de restructurare care propun soluţii pentru a asigura transferul persoanelor cu handicap în alternative de tip familial sau rezidenţial înfiinţate/dezvoltate în cadrul comunităţii şi vizează centrele rezidenţiale pentru persoanele adulte cu handicap cu o capacitate mai mare de 50 de locuri.
Constrângerile legislative introduse prin OUG nr. 69/2018, aprobată prin Legea nr. 92/2021, au prevăzut un termen extrem de scurt şi nerealist (aprox.5 luni, până la 31 decembrie 2018) pentru ca cele aproximativ 100 de centre rezidenţiale cu capacitate peste 100 de beneficiari să se restructureze astfel încât să nu depăşească capacitatea de 50 de locuri. Sancţiunea neimplementării planurilor de restructurare în intervalul de 5 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României a OUG nr.69/2018 şi până la 31 decembrie 2018, a reprezentat-o diminuarea anuală a finanţării de la bugetul de stat a centrelor rezidenţiale respective cu 25%, începând cu data de 1 ianuarie 2019.
În condiţiile în care finanţarea de la bugetul de stat a serviciilor rezidenţiale publice este asigurată în mod curent doar în proporţie de până la 90% din necesar, finanţarea aferentă anului 2021 pentru centrele cu peste 50 de beneficiari a fost de aproximativ 45% de la bugetul de stat, diferenţa fiind acoperită din bugetul consiliilor judeţene, cu afectarea calităţii serviciilor acordate beneficiarilor. Deşi procesul de elaborare a planurilor de restructurare s-a desfăşurat extrem de anevoios în perioada anterioară anului 2021, din cele 80 de centre de capacitate mare pentru care nu erau elaborate aceste planuri la începutul anului 2021, ca urmare a implicării consiliilor judeţene pe raza cărora funcţionează acestea, la data de 31 octombrie 2021 au rămas, potrivit evidenţelor ANDPDCA, doar un număr de 2 direcţii generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene care nu au identificat soluţii de reducere a capacităţii pentru două din centrele cu capacitate mare de pe raza lor teritorială şi care nu deţin planuri de restructurare şi 3 direcţii generale care lucrează la finalizarea planurilor pentru 3 centre rezidenţiale cu capacitate mare, toate celelalte aflându-se în procedura de implementare a planurilor aprobate.
„Având în vedere dificultăţile cu care se confruntă în prezent direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului care au în subordine aceste centre, pe de-o parte datorită sancţiunilor financiare impuse de OUG nr.69/2018, iar pe de altă parte datorită alocărilor reduse de resurse materiale şi financiare de la nivel judeţean pentru implementarea planurilor de restructurare (majoritatea consiliilor judeţene confruntându-se la rândul lor cu grave probleme financiare), ANDPDCA a considerat în mod realist că este necesară prelungirea perioadei de implementare a acţiunilor cuprinse în planurile de restructurare, până la 31 decembrie 2023, cu scopul de a asigura tranziţia persoanelor cu handicap 6 beneficiare de servicii sociale în instituţii rezidenţiale de tip vechi, în alternativele de tip familial sau rezidenţial nou-înfiinţate”, mai indică sursa menţionată.
Prin urmare, termenul de 31 decembrie 2023 este realist şi din perspectiva programelor care se derulează în prezent şi a căror finalizare va fi în perioada 2022-2023, dar şi din perspectiva primelor rezultate aşteptate ale Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, a cărui implementare va începe de la începutul anului 2022.
Astfel, termenul propus prin OUG nr. 114/2021 privind finalizarea tuturor planurilor de restructurare (inclusiv pentru cele cinci centre menţionate anterior) este de 31 decembrie 2021, dată la care toate planurile trebuie să fie avizate de ANDPDCA, iar cel de finalizare a implementării acestor planuri va fi de 31 decembrie 2023.