Cum pot fi exploatate de privaţi spaţiile comune din blocuri, conform noii legi a asociaţiilor de proprietari

Cum pot fi exploatate de privaţi spaţiile comune din blocuri, conform noii legi a asociaţiilor de proprietari

Imagine de arhivă

Săptămâna viitoare urmează să intre în vigoare noua lege a asociaţiilor de proprietari, lege ce va aduce mai multe modificări activităţii şi modului de organizare a acestora. Unul dintre aspectele pe care noua lege le va reglementa priveşte modul în care spaţiile comune ale blocului pot intra în folosinţă privată.

Ştiri pe aceeaşi temă

Concret, din 28 septembrie, data de la care Legea nr. 196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor devine funcţională, se schimbă şi condiţiile prin care un spaţiu comun poate fi atribuit unui proprietar. 

Cum pot fi atribuite părţile comune 

Mai exact, părţile comune vor putea fi atribuite proprietarilor de locuinţe din acel bloc doar dacă drepturile altor deţinători de apartamente nu sunt afectate. Astfel, porivit legii, se pot da în folosinţa exclusivă a unei persoane doar acele spaţii comune care nu ar împiedica alţi proprietari să folosească instalaţii comune sau nu le restricţionează accesul pe proprietatea personală, respectiv în apartamentul personal. 

Acest lucru înseamnă că nu vor putea fi atribuite spaţii care fac parte din căile de acces în bloc, spaţiile de la intrarea în lift sau holuri aflate în faţa apartamentului altui proprietar. Spaţiile pe care le vor putea solicita proprietarii de apartamente de la bloc vor fi spaţiile din faţa apartamentului personal, cele situate la subsol sau, acolo unde este cazul, pe terasa blocului.

Acordul tuturor proprietarilor din clădire, necesar

În plus, darea spaţiilor comune în folosinţa exclusivă a unui deţinător de apartament din bloc se va face doar cu acordul tuturor proprietarilor din clădire, fiind necesară încheierea unui contract între asociaţia de proprietari şi cel care primeşte acel spaţiu. Contractul nu va avea valabilitate nelimitată, ci va expira după cel mult 12 luni de la semnare şi va putea fi reînnoit, dar numai cu acordul ambelor părţi.

În ceea ce priveşte veniturile obţinute din atribuirea părţilor comune în folosinţă exclusivă,  legea arată că ele aparţin asociaţiei de proprietari şi „alimentează numai fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari şi nu se plătesc proprietarilor”. În plus, actul normativ prevede că lista acestor venituri, precum şi cheltuielile aferente lor sunt prezentate semestrial, într-un raport afişat la avizierul asociaţiei, şi se evidenţiază în registrul unic de venituri şi cheltuieli al asociaţiei de proprietari.

citeste totul despre: