Ce-i paşte pe jurnaliştii Sky News care au regizat traficul de arme din România. Filmul înscenării

Ce-i paşte pe jurnaliştii Sky News care au regizat traficul de arme din România. Filmul înscenării

Jurnaliştii de la Sky News, surprinşi de camerele video ale hotelului în timp ce stăteau de vorbă cu intermediarul Aurelian Szanto (stânga)

Jurnaliştii Sky News acuzaţi că au inventat un reportaj despre traficul de arme din România au încălcat nu numai deontologia profesională, dar şi legislaţia românească. Este motivul pentru care procurorii DIICOT, care instrumentează cazul, iau în calcul punerea sub acuzare a jurnaliştilor britanici pentru infracţiuni contra securităţii naţionale prin comunicarea de informaţii false.

Ştiri pe aceeaşi temă

UPDATE Ministrul Justiţiei, Raluca Prună, a declarat că statul român ar trebui să acţioneze în instanţă, la Londra, postul Sky News, pentru denigrarea României, dacă informaţiile prezentate în reportajul realizat de jurnalistul Stuart Ramsay se dovedesc a fi false.

„În măsura în care cele prezentate nu corespund realităţii, statul român este obligat să acţioneze şi în acest sens s-au făcut nişte prime demersuri”, a spus Prună, vineri, în cadrul unei conferinţe privind lansarea noii strategii anticorupţie 2016 - 2020.

UPDATE Atilla Csaba Pantics, Levente Pantics şi Mihai Aurelian Szanto au fost reţinut, joi searaă, pentru constituire a unui grup infracţional organizat, nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor şi comunicarea de informaţii false.

Jurnalistul britanic Stuart Ramsay şi echipa sa de la Sky News ar putea răspunde în faţa legii pentru trucarea reportajului despre traficul de arme din România. Procurorii DIICOT, care instrumentează cazul, ar putea extinde ancheta la echipa de filmare. 

Astfel, jurnaliştii care au acţionat după principiul „să nu lăsăm adevărul să strice o ştire atât de bună” ar putea fi cercetaţi pentru infracţiuni contra securităţii naţionale prin comunicarea de informaţii false. O altă acuzaţie care ar putea fi adusă britanicilor ar fi de răspândire de informaţii false prin crearea şi mediatizarea reportajului difuzat. Pentru asta, procurorii ar putea cere autorităţilor britanice, printr-o comisie rogatorie, audierea jurnaliştilor Sky News.

Între timp, ancheta a continuat în ţară. După ce miercuri procurorii DIICOT i-au audiat pe protagoniştii aşa-zisului reportaj difuzat de postul Sky News, joi dimineaţă trei dintre aceştia au fost chemaţi din nou la audieri. Fraţii Levente şi Csaba Pantics, precum şi intermediarul Aurelian Szanto, cel care a ajutat echipa britanică de televiziune să vină în România, au fost din nou supuşi interogatoriului. 

După-amiază anchetatorii le-au adus oficial la cunoştinţă că sunt urmăriţi penal pentru complicitate la comunicarea de informaţii false, constituire de grup infracţional şi nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor. 

Doar Hunyadi Csaba Zsolt, proprietarul jeepului Suzuki Samurai, folosit de ”traficanţi” pentru a se deplasa cu armele de ”război” pe coclaurile din Jeica (Bistriţa-Năsăud) – unde s-a filmat reportajul, a fost lăsat să se întoarcă acasă fără a fi pus sub acuzare.

Reportaj trucat

Scandalul reportajului trucat de jurnaliştii de la Sky News a ajuns şi la Guvern. Prim-ministrul Dacian Cioloş a spus că a cerut ca autorităţile române să ia poziţie faţă de acuzaţiile aduse de ziariştii britanici întrucât este vorba de o denigrare a României.

„Domnul ambasador de la Londra a şi spus public iniţiativele pe care le-a avut (...) Eu am transmis că vreau să luăm poziţie pentru că cred că e inadmisibil să existe astfel de atitudini din partea unei prese care este liberă. Nu poţi să denigrezi o ţară fără să ai dovezi atunci când vii cu anumite afirmaţii”, a declarat, joi, la Sibiu, Dacian Cioloş.

Filmul reportajului „senzaţional” regizat de Sky News

Pentru a face „senzaţionalul” reportaj despre cum sunt traficate arme de război în România, jurnaliştii Sky News au apelat la un intermediar, Aurelian Szanto, un român de etnie maghiară stabilit de 7 ani în Marea Britanie , care să găsească persoane din România deţinătoare de arme.

Ulterior, Aurelian Szanto a luat legătura cu fraţii Levente şi Csaba Pantics, din Târgu Mureş, respectiv Bistriţa, propunându-le să participe, contracost, la realizarea reportajului Sky News.
La 29 iulie jurnaliştii Sky News au ajuns Târgu Mureş, ghidaţi de Aurelian Szanto. Camerele de luat vederi i-au surprins pe britanici în faţa hotelului în care au fost cazaţi în timp ce s-au întâlnit cu Szanto.

La 31 iulie, jurnaliştii britanici au închiriat o maşină, cu care s-au deplasat la Bistriţa, împreună cu ghidul Aurelian Szanto. În acest timp, Levente şi Csaba Pantics l-au contactat pe Hunyadi Csaba Zsolt, de la care au împrumutat un jeep Suzuki Samurai, pentru a transporta armele la locul în care urma să fie filmat reportajul.

Cei doi fraţi s-au întâlnit la Bistriţa cu Aurelian Szanto şi echipa lui Stuart Ramsay şi au acceptat să joace rolul „traficanţilor de arme”, cu replici dictate de Stuart Ramsay, pentru 500 de euro fiecare. Szanto a fost plătit cu 1.000 de euro. Ulterior, cu toţii s-au deplasat în zona satului Jeica (Bistriţa-Năsăud), unde au realizat „reportajul”.

Szanto a mai spus, ulterior, în faţa anchetatorilor că, în timpul regizării reportajului, consilierul în armament al lui Stuart Ramsay i-a spus că vrea ca şi el să fie în filmare. „Mi s-a spus: «Dumneata nu mai stai în spatele camerei astăzi, te vrem în faţa camerei, îţi vor da cagulă, geacă şi şapcă, pentru a fi în mijlocul acţiunii». Acest lucru l-a spus domnul Craig, care este consilierul personal în armament al domnului Stuart”, a precizat Szanto.

Patru dintre armele prezentate în materialul jurnaliştilor britanici îi aparţin lui Szanto, fiind deţinute legal. Alte două arme sunt proprietatea lui Pantic Csaba, fiind deţinute şi acestea în mod legal. Toate armele au fost găsite în timpul percheziţiilor şi duse la sediul DIICOT.

Agenţia NCA: Noi am oferit comentarii generale

Agenţia Naţională britanică pentru combaterea Infracţionalităţii a comunicat, pentru Mediafax, că un ofiţer al instituţiei a făcut, pentru Sky News, comentarii generale despre traficul ilegal de arme din estul Europei, răspunzând unei întrebări despre Ucraina. „Sky News i-a arătat o filmare unui agent NCA, iar noi am oferit comentarii generale despre traficul ilegal cu arme la nivel european din perspectiva autorităţilor britanice”, a precizat un reprezentant al Biroului de presă al NCA. Ziariştii britanici au susţinut în aşa zisul reportaj că după ce s-au întalnit cu „traficanţii de arme români” au arătat filmările lor la o întâlnire cu ofiţeri ai Agenţiei Naţională împotriva Crimelor (NCA). Aceştia ar fi confirmat că tipurile de arme, zona unde a avut loc întâlnirea cu traficanţii şi preţurile discutate corespund informaţiilor lor.

A curs cu reclamaţii din România la „CNA”-ul din Marea Britanie

Instituţia care reglementează audiovizualul în Marea Britanie, Ofcom, a primit nu mai puţin de 12 reclamaţii referitoare la ancheta Sky News privind presupusul trafic de arme din România. Reprezentanţii Ofcom au transmis însă că înainte de a demara o anchetă în acest caz, intenţionează să verifice în amănunt reclamaţiile venite din România. „Regulamentul nostru cere ca programele de ştiri să fie corecte. Am primit 12 reclamaţii referitoare la materialul Sky News, pe care le analizăm cu atenţie înainte de a decide dacă să demarăm o investigaţie”, se arată într-un răspuns oficial al Ofcom, instituţia omoloagă Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) în Marea Britanie.

Potrivit sursei citate, reclamaţiile vor fi analizate în cel mult zece zile. Printre cei care s-au adresat Ofcom s-a numărat inclusiv ambasadorul român în Marea Britanie, Dan Mihalache, acuzând „caracterul imprecis, incomplet şi incorect al informaţiilor prezentate în reportajul menţionat”.

În ciuda faptului că românii care au fost audiaţi în aceste zile de procurorii DIICOT au declarat în faţa anchetatorilor că materialul este o făcătură, postul de televiziune şi-a apărat de la bun început jurnalistul, precizând că ancheta este una temeinică. „Este falsă informaţii potrivit căreia Stuart a plătit pentru această poveste. Stuart Ramsay şi echipa sa au prezentat un raport solid privind traficul cu arme din România, iar Sky News susţine deplin această poveste”, au arătat, într-un răspuns remis ziarului „Adevărul”, oficialii instituţiei media din Marea Britanie.

Tupeul lui Stuart Ramsay

Stuart Ramsay a comunicat mult pe contul său de Twitter în perioada imediat următoare difuzării controversatului reportaj. Primul său mesaj este de pe 7 august, când le-a răspuns celor care îi contestau veridicitatea materialului spunând că sunt „proşti” cei care nu înţeleg jurnalismul. Ulterior, Ramsay a deschis un şir lung de postări pe Twitter, cu replici acide pentru cei care contestau materialul jurnalisticfăcut în România. „Ha! Calmaţi-vă toată lumea! Povestea este adevărată. Nimeni nu a fost plătit. Nimeni nu a regizat. Armele erau reale. Au loc arestări. Guvernul este pus în dificultate”, a scris Ramsay pe Twitter.

La scurt timp după acest mesaj, Ramsay a precizat, pe acelaşi cont de socializare, că toată povestea este adevărată şi „pur şi simplu nu vă convine! AK-urile şi puştile cu lunetă sunt – err – militare, de vânzare. Noroc”. Explicaţiile sale nu s-au oprit însă aici. „Nimeni nu a fost plătit. Armele sunt reale. Povestea este corectă. Sfârşit. România, nu a fost vorba despre tine. Au fost arme”, a adăugat el două ore mai târziu. Ulterior, jurnalistul a mai scris că este plictisit de situaţia creată. „România, nu mai provoca discordie, este ridicol. Este foarte plictisitor. Am răspuns la toate întrebările – arestează bandele?”, susţinând, în continuare, că armele din reportaj sunt adevărate deşi s-a dovedit că erau de vânătoare.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările