Avionul TAROM care s-a prăbuşit pe 28 decembrie 1989, trimis de Ion Iliescu la Belgrad. „L-a doborât o rachetă. Nu s-a mai auzit de nicio anchetă ulterioară“

Avionul TAROM care s-a prăbuşit pe 28 decembrie 1989, trimis de Ion Iliescu la Belgrad. „L-a doborât o rachetă. Nu s-a mai auzit de nicio anchetă ulterioară“

Avionul Antonov TAROM care s-a prăbuşit lângă Bucureşti FOTO Facebook/ Arthur Merlin

Pe 28 decembrie 1989, un avion TAROM care decolase de la Bucureşti cu destinaţia Belgrad s-a prăbuşit într-o pădure din Dâmboviţa. Ancheta n-a elucidat până acum cauzele tragediei în care au murit şapte oameni, dar martorii spun că aeronava a fost doborâtă de o rachetă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Pe 28 decembrie 1989, un avion Antonov din dotarea TAROM s-a prăbuşit într-un zgomot asurzitor în pădurea Mălinoasa, în apropierea comunei Vişina din judeţul Dâmboviţa, la 50 de kilometri de Bucureşti.

În aeronava AN-24 YR-BMJ se aflau şapte oameni, care decolaseră cu 15 minute înainte de pe Aeroportul Internaţional Otopeni cu destinaţia Belgrad. Cursa charter fusese autorizată chiar de către Ion Iliescu, în numele nou instalatei conduceri a FSN, iar avionul avea misiunea să aducă din fosta Iugoslavie sânge necesar pentru transfuziile oamenilor răniţi în timpul Revoluţiei.   

Jurnalist încărcat cu multe casete video

Toţi cei şapte oameni aflaţi la bord şi-au pierdut viaţa. În afara celor şase membri ai echipajului, în avion se mai afla şi Ian Henry Parry, un jurnalist galez de 24 de ani trimis în România de „Sunday Times“ pentru a fotografia evenimentele din decembrie 1989. Fotoreporterul aflase cu o zi înainte despre posibilitatea existenţei unei curse aeriene către Belgrad, de unde intenţiona să ia un alt avion către Londra. Perry a făcut demersuri şi intervenţii susţinute pentru a urca în avionul TAROM, în condiţiile în care aproape toate zborurile au fost anulate în acele zile tensionate.

Numeroase mărturii privitoare la Ian Parry arată că acesta transporta mai multe casete video filmate chiar de el în timpul Revoluţiei, precum şi alte casete video realizate de alţi corespondenţi străini prezenţi la Bucureşti. Parry s-ar fi întâlnit cu colegii de breaslă cu o seară înainte, iar aceştia l-au însărcinat să le transporte preţioasele documente video către redacţiile din occident.


Jurnalistul Ian Parry FOTO Wikipedia
 

Ancheta îngropată, accidentul ţinut secret

Fosta Miliţie comunistă a început imediat o anchetă privind prăbuşirea avionului. La 29 de ani de la groaznicul accident, un verdict oficial privind cauzele dezastrului nu există. De altfel, ancheta a fost îngropată, iar evenimentul cumplit a fost ţinut ascuns de mass-media, fiind unul dintre secretele cel mai bine păstrate din zilele tulburi ale Revoluţiei din ’89.

În faţa întrebărilor puse de străinii care au sesizat dispariţia fotoreporterului, proaspăt instalatele autorităţi române au pus producerea accidentului pe seama condiţiilor meteo. Mulţi ani mai târziu, în 2006, un alt verdict neoficial arăta că s-ar fi depus gheaţă pe aripile avionului, iar câteva luni mai târziu s-a vehiculat de la nivel oficial ideea că avionul lovise un obiect în aer.

Localnicii din Vişina au însă o altă variantă, pe care o susţin chiar şi după 29 de ani: avionul a fost lovit de o rachetă lansată de la Unitatea Militară Boteni, aflată la doar 12 kilometri distanţă. „Eram student atunci, aveam 19 ani. Ştiu că s-a prăbuşit la marginea localităţii, în pădure. A fost doborât de o rachetă plecată de la unitatea Boteni. L-a dezintegrat. A venit plin de fum deasupra localităţii. Îmi amintesc când venea spre sol. Nu m-am dus unde s-a prăbuşit. A fost lume multă şi a venit Miliţia acolo. Erau apele destul de tulburi în perioada aceea în ţară. S-au ridicat rămăşiţele de către Poliţie. Toţi au murit. Nu s-a realizat nimic, nicio anchetă, s-a muşamalizat totul”, a declarat, pentru „Adevărul“, Aurelian Istrate, actualul primar al comunei Vişina.

Prima persoană care a ajuns la avionul prăbuşit

Aeronava a fost văzută în derivă de mulţi localnici, dar primul care a ajuns la epavă a fost pădurarul Marin Nuţă. „Am văzut un avion cu o flacără mare, s-a învârtit pe deasupra satului Răscăieţi, a luat-o spre Vişina şi s-a prăbuşit în pădure, în parcela 1. M-am dus acolo şi era prăpăd. Era carne de om prin salcâmi. După vreo jumătate de oră a venit Poliţia şi nu mai dădea voie nimănui să se apropie. A venit şi un elicopter, care a survolat zona. Şi acum se poate observa locul prăbuşirii, la vreo 400 metri în pădure. Sunt două gropi acolo. A venit la un moment dat şi fratele acelui ziarist mort să afle mai multe. A mai venit şi un arheolog şi a găsit multe bunuri acolo, astă vară“, spune acum Marin Nuţă.

Pădurarul, în vârstă acum de 72 de ani, îşi aduce aminte că avionul a fost rupt în două de explozia puternică. „Se crede că l-a prăbuşit o rachetă de la Boteni. Era interzisă în acele zile înălţarea avioanelor. Nu s-a auzit de nicio anchetă ulterioară. Avionul s-a rupt în două. Fiecare bucată a creat un crater în pământ adânc de câţiva metri. Gropile sunt la mică distanţă. Acolo mai este acum doar o cruce, cu numele tuturor celor care au murit“, mai spune pădurarul care avea atunci 43 de ani.

 

Familia jurnalistului cere redeschiderea anchetei

Jurnalistul Ian Parry (foto) a lucrat la freelancer la ziare britanice de renume, precum: „The Mail on Sunday“, „The Times“ sau „The Sunday Times“. Una dintre primele sale misiuni majore a fost acoperirea Revoluţiei din România, o provocare pe care şi-a asumat-o.

Deşi ancheta accidentului aviatic în care şi-a pierdut viaţa alături de ceilalţi şase români de la bord n-a fost închisă până astăzi, toţi martorii importanţi spun că avionul a fost lovit de o rachetă. Din echipaj făceau parte Ioan Chifor (38 ani) - pilot-comandant, Valter Jurcovan (31 de ani) - copilot, Mihai Moldoveanu (35 ani) - instructor de zbor, Elena Marghidan (35 ani) - însoţitoare de bord, Petre Bănică (41 ani) - însoţitor de bord şi Gelu Cristea (33 ani) - mecanic de bord. Rudele membrilor echipajului care şi-au pierdut viaţa au vorbit în 1995 într-o intervenţie publică, spunând că avionul a fost doborât pentru că la bord se afla un spion cu 14 casete video filmate la Revoluţie, referindu-se, cel mai probabil, la jurnalistul britanic.

Presa din Regat spune că au existat semne de întrebare dacă accidentul care la ucis pe Ian Parry a fost un accident sau dacă avionul a fost doborât sub ordine guvernamentale. De altfel, la 25 de ani de la tragicul eveniment, un documentar video pe tema accidentului a fost lansat în Marea Britanie de cotidianul Wales Online, iar fostul procuror militar Dan Voinea apare în filmare spunând că este convins că avionul a fost lovit de o rachetă. Charles Parry, fratele jurnalistului mort, a făcut nenumărate demersuri pentru resuscitarea anchetei, spunând: „vrem doar să ştim ce s-a întâmplat acolo. În acest moment, nu urmărim să fie pedepsit nimeni dintre cei implicaţi“.

citeste totul despre: