FOTO Gara din Satu Mare, o construcţie renascentistă, construită de arhitectul maghiar Pfaff Ferenc

FOTO Gara din Satu Mare, o construcţie renascentistă, construită de arhitectul maghiar Pfaff Ferenc

Prima gară din Satu Mare s-a construit în 1870 dar a fost înlocuită în 1899 cu o altă clădire   FOTO mişcarea.net

În anul 1870 s-a construit la Satu Mare prima Gară, însă, din cauza dimensiunilor necorespunzătoare, edificiul a fost înlocuit în 1899 cu actuala clădire. Clădirea ocupă un loc aparte în istoria ţării noastre, mai ales datorită personalităţilor ce i-au călcat peronul. Scriitorii Liviu Rebreanu, Ion Minulescu şi Victor Eftimiu au avut parte de o primire triumfală la gară.

Gara a fost construită iniţial în 1870 şi reconstruită din nou în 1899 din cauza dimensiunilor necorespunzătoare. Gara municipiului Satu Mare a reprezentat, de la inaugurarea sa în anul 1870, un loc aparte în istoria ţării noastre, în special datorită personalităţilor ce i-au călcat peronul.

Clădirea lungă de 120 m păstrează caracteristicile arhitecturale ale gărilor construite în timpul monarhiei- Felician Pop, scriitor.

În aprilie 1923, în zilele de 19, 20 şi 23, Satu Mare este gazda scriitorilor Liviu Rebreanu, Ion Minulescu, Victor Eftimiu, E. Speranţia, Alfred Moşoiu, A. Cazabanşi Mircea Rădulescu. Scriitorii au avut parte de o primire triumfală la gară după care, în sala Hotelului Dacia s-a organizat un mare banchet.

Prima cale ferată

Prima dintre căile ferate ale gării, dată în folosinţă în anul 1870, asigura legătura dintre oraşul Satu Mare şi centrul de atunci al comitatului, Careiul. Abia un an mai târziu a fost inaugurată linia ferată spre Sighetu Marmaţiei, iar în 1884 s-a stabilit legătura feroviară cu oraşul Baia Mare. Lucrările la gara au avut loc în paralel cu realizarea căilor ferate,  în anul 1870. Aceasta, cu o arhitectură extrem de modernă pentru standardele acelei vremi, urma un plan tipic edificiilor de acest gen din oraşele Transilvaniei vestice.

Diana Iagăr, editor al Muzeului Judeţean Satu Mare, scrie în “Amprentele Trecutului” că gara, construită din cărămidă, caracterizată de simetrie planimetrică, poartă amprentele stilului neo-clasic. Corpurile de clădire structurate pe două niveluri, dintre care cel aflat în plan central găzduieşte intrarea principală, alternează cu porţiuni de un singur nivel.

“În extremele superioare ale corpurilor mai înalte sunt aşezate medalioane în relief, reprezentând figuri umane. Ornamentele se reduc la cornişe, sub formă de arcade la nivelul ferestrelor, şi reprezentând motivul funiei sub acoperişul porţiunilor cu etaj”, scrie Diana Iagăr.

Gara din Satu Mare a fost construită de arhitectul maghiar Pfaff Ferenc, care a construit o sumedenie de gări în imperiul austro-ungar, (Gara Centrală din Zagreb, Croaţia) dintre care câteva şi în România (Arad, Carei, Cluj, Satu Mare). Majoritatea le-a făcut într-un stil eclectic renascentist, numai la Arad a folosit mai mult elemente neo-romanice.

Un monument architectural uitat

Ceea ce a fost cândva una dintre principalele porţi de intrare în oraş, Gara din Satu Mare a ajuns la un nivel ridicat de degradare şi ar avea urgentă nevoie de reabilitare. Pe lângă faptul că este învechită, are pereţii scorojiţi atât în exterior, dar mai ales în interior, cu bucăţi de tavan căzute şi alte porţiuni care stau să cadă, transformându-se într-un real pericol pentru călători.

În urmă cu câţiva ani, Gara Satu Mare s-a aflat printre primele monumente din ţară care trebuiau să fie reabilitate şi modernizate. În toţi aceşti ani, prin sertarele Companiei Naţionale de Căi Ferate se plimbau şi încă se mai plimbă studii de fezabilitate şi proiecte de asistenţă tehnică. Au trecut aproape 30 de ani de la ultima reabilitare a imobilului gării din Satu Mare. În tot acest interval, proasta întreţinere au afectat serios atât aspectul cât şi structura clădirii. 

Clădirea face parte din proiectul intitulat „Asistenţă tehnică pentru reabilitarea a cinci gări”. Acesta a fost realizat prin programul Phare 2004 şi prevede reabilitarea gărilor din Satu Mare, Baia Mare, Miercurea Ciuc, Târgovişte şi Târgu Jiu. Dacă proiectul era implementat, la ora actuală trebuiau să fie executate lucrări de modernizare a spaţiilor destinate călătorilor dar şi renovări exterioare sau înlocuiri ale instalaţiilor electrice, a termoventilaţiei, instalaţiilor sanitare şi a tâmplărie.

Ultimele renovări la staţia CF Satu Mare au fost efectuate în anul 1985. Tot atunci a fost renovat exteriorul clădirii şi peroanele de pe liniile I, II şi III. Au trecut 28 de ani, timp în  care nu a fost realizată nicio investiţie , chiar dacă clădirea este una de patrimoniu, iar starea de degradare este evidentă. 

Starea deplorabilă a liniilor de cale ferată din judeţul Satu Mare a dus şi la reducerea considerabilă a vitezei de circulaţie a trenurilor. S-a ajuns astfel ca în prezent, faţă de acum zece ani, trenurile pentru persoane să aibă o medie a vitezei de cel mult 42 km/oră, faţă de 60-80 km/oră, iar cele pentru marfă doar 25 km/oră, jumătate din media vitezei cu care se circula în urmă cu zece ani.

Vă recomandăm şi

 
 
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: