Cel mai greu examen al carierei de profesor: testul tabletei. Cum fac faţă dascălii tehnologiei şi pandemiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şcolirea profesorilor pentru folosirea tabletei  FOTO Casa Corpului Didactic Iaşi
Şcolirea profesorilor pentru folosirea tabletei  FOTO Casa Corpului Didactic Iaşi

În prag de an şcolar, profesorii iau lecţii pentru a învăţa să folosească tabletele. La Iaşi, mulţi au început deja instruirea pentru educaţia online, iar startul a fost dificil, după cum recunosc cursanţii.

Pandemia şi tehnologia, conjugate, dau de furcă profesorilor din România, care sunt nevoiţi să ia, în această perioadă, locul elevilor în clase. 

Aşezaţi în bănci, cu un specialist în faţa lor, 30 de cadre didactice din judeţul Iaşi au încercat să înţeleagă „teoria tabletei”. După cum singuri recunosc, se pregătesc pentru cel mai greu examen al carierei de profesor: predarea de la distanţă prin intermediul unui dispozitiv electronic conectat la Internet. 

În judeţul Iaşi, mulţi profesori au început deja instruirea pentru educaţia online, iar startul a fost dificil, mai ales pentru cadrele didactice care nu erau familiarizate cu digitalizarea. Dar nu se tem să recunoască faptul că timpurile i-au prins nepregătiţi şi nici nu se dau în lături să înveţe. 

La primul curs organizat la Şcoală Profesională de Industrie Alimentară din comuna Ţibana, judeţul Iaşi, emoţionaţi sau chiar speriaţi de-a dreptul, cu caietul şi pixul în mână, 30 de dascăli s-au aşezat în bănci şi au încercat, cu greu (după cum chiar ei recunosc), să-i dea de cap platformei educaţionale pe care o vor folosi din toamnă, dacă şcoala se va face online. 

Consilier principal: fiul

Anişoara Hârcă, educatoare de 40 de ani, este de părere că fără puţină pregătire înainte nu ar putea ţine cursurile online din toamnă. „Cred că nu m-aş descurca fără acest curs. Nu am crezut că o să fie vreodată nevoie de aşa ceva la grădiniţă”, spune educatoarea.

Chiar şi cu lecţiile primite la acest curs, Anişoara Hârcă spune că nu este tocmai încrezătoare în aptitudinile sale digitale. Se bazează foarte mult pe un consultant mai puţin obişnuit, pe fiul ei, cel cu care a şi venit la primul curs şi pe care contează să o ajute să descâlcească iţele complicate ale internetului şi comunicării digitate şi când începe grădiniţa.

Temerea cea mai mare a altor cadre didactice este că aşa, prin intermediul tablei, elevii, mai ales cei mici, nu vor înţelege ce vrea învăţătorul să le explice. „Pe tabletă, un copil de clasa întâi sau pregătitoare nu va reuşi niciodată să înţeleagă ce vreau să îi explic eu”, spune Costică Olaru, învăţător de 41 de ani. 

Momentul surprins de reporterul „Adevărul” s-a produs însă chiar la prima oră de curs în care profesorii au devenit elevi, mai urmează şi altele, aşa că este posibil ca pesimismul să se mai diminueze pe parcurs.  

Profesorii din rural, ţinta numărul 1

Chiar dacă majoritatea cadrelor didactice sunt în concediu, Casa Corpului Didactic „Spiru Haret” Iaşi continuă seria cursurilor de formare, pregătind profesorii din judeţ în vederea începerii noului an şcolar. După finalizarea cursului cu 30 profesori din prima serie de la Şcoala Profesională de Industrie Alimentară Ţibana din perioada 15-30 iulie, se vor desfăşura alte două grupe cu câte 30 profesori fiecare, aparţinând şcolilor din Ţibana, Domniţa, dar şi din alte şcoli din judeţ.

Şi reprezentanţii ISJ Iaşi amintesc de importanţa pregătirii cadrelor didactice pentru anul şcolar 2020-2021, an care va fi atipic. 

„Perspectiva învăţării online atunci când contextul epidemiologic impune nu trebuie să aducă nelinişte în rândul elevilor şi al profesorilor. Cadrele didactice s-au acomodat deja cu noile ipostaze, iar comunicarea online a devenit, cu siguranţă, mai facilă. Faţă de luna martie, numărul profesorilor care au fost formaţi pentru instruirea în mediul online a crescut, însă avem nevoie de abilitarea tuturor dascălilor din sistemul de învăţământ ieşean”, spune Genoveva Farcaş, inspectorul şcolar general al ISJ Iaşi. 

Ca amănunt interesant, dacă de această dată cursul a fost faţă în faţă, de data viitoare, la următorul curs, profesorii vor trebui sa se descurce singuri pentru că acesta se va desfăşura online.

Şcoala începe peste două săptămâni

Începerea unui nou an şcolar se apropie cu paşi repezi. La nivel naţional sunt luate în calcul mai multe scenarii. Regulile care ar urma să fie aplicate sunt, în continuare, în stadiul de propuneri.  De exemplu, la nivelul judeţului Iaşi, potrivit spuselor primarului Mihai Chirica, toţi elevii vor fi la şcoală, dar nu în acelaşi timp. Fiecare clasă va fi împărţită, la rândul ei, în două sau trei grupe, având contact educativ cu acelaşi profesor. S-ar putea învăţa în două schimburi: dimineaţa şi după-amiaza. 

„Fiecare grupă de grădiniţă va trebui să fie împărţită în două sau trei subgrupe, în funcţie de numărul de copii din întreaga clasă, asigurându-se pentru fiecare subgrupă un orar, astfel încât să poată trece prin tot ciclul educativ utilizând acelaşi educator”, a explicat primarul Mihai Chirica.

Aceeaşi reţetă a divizării claselor în două sau trei grupe ar putea fi aplicată şi în cazul învăţământului primar, gimnazial şi liceal.

Vă mai recomandăm şi:

Două surori gemene, Alara şi Dilara Miţaru, au dispărut de acasă. Familia a dat alarma la o oră după plecarea lor

EXCLUSIV Interviu cu interpreta hitului mondial „Jerusalema“: „Am plâns când am realizat ce impact are“

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite