Piesele care se pot strica la o maşină lăsată vara în soare. Cum putem rămâne fără frână în timpul deplasării

Piesele care se pot strica la o maşină lăsată vara în soare. Cum
putem rămâne fără frână în timpul deplasării

Foto: lenprechlapov.sk

Odată cu venirea caniculei este indicat să ne parcăm maşina la umbră. Chiar dacă avem impresia că un autoturism este fabricat să reziste la razele soarelui, de fapt există mai multe elemente care se pot strica din cauza căldurii excesive.

Când temperaturile ating constant 32-35 de grade în timpul zilei, anumite componente ale maşinii pot avea de suferit iar finalmente se vor strica sau defecta. Mulţi şoferi au impresia că îşi pot lăsa maşina în soare cu zilele pentru că nimic rău nu se poate întâmpla, decât poate o încălzire excesivă a aerului din habitaclu. 

Nimic nu este mai departe de adevăr, în realitate soarele fiind una dintre principalele cauze ale defecţiunilor de la maşini.

Frânele

Unul dintre cele mai mari pericole pe care le aduce expunerea prelungită a maşinii la căldura soarelui este cedarea frânei. Acest lucru se poate întâmpla într-un mod la care puţini şoferi se gândesc.

”Furtunurile de frână sunt extrem de vulnerabile la căldură, mai ales dacă sunt şi puţin mai vechi. Chiar dacă se găsesc sub maşină şi sunt cumva protejate de soare, la nivelul solului temperatura în timpul verii poate ajunge şi la 100 de grade Celsius, iar la un moment dat aceste furtune vor crăpa. Dacă se întâmpla asta, şoferul va constata în timpul deplasării că a rămas fără frână. Este bine să verificăm constant aceste furtune, dar şi să ferim maşina de expunerea prelungită la soare”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Suspensiile

Suspensiile nu reacţionează prea bine la căldura prelungită, mai exact amortizoarele, în special cele pe ulei. ”Sunt anumite elemente, cum ar fi garniturile care etanşeizează camerele amortizorului, care crapă în timp de la căldură şi se dilată, iar uleiul hidraulic se va scurge”, precizează Florin Marin Bogdan.

Zgomotele din habitaclu

Dacă nu suntem atenţi unde parcăm maşina, iar aceasta va fi expusă constant la temperaturi ce pot depăşi la nivelul solului şi 70 de grade, vom constata cu surprindere că în habitaclu se vor auzi tot soiul de zgomote ciudate, chiar dacă autovehiculul este nou.

”Expunerea prelungită la căldură face ca elementele din plastic, cum ar fi clemele, dar şi bordul, feţele de la uşi şi alte asemenea accesorii să îmbătrânească mult mai repede, iar la un moment dat vor începe să scârţâie sau să scoată tot felul de zgomote. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul pieselor care sunt unse cu vaselină  sau ulei, pentru că toată această căldură va face ca acestea să îşi piardă lubrefierea”, explică Florin Marin Bogdan.

Planşa de bord

Una dintre cele mai expuse componente ale maşinii la căldura soarelui este bordul. Dacă nu suntem atenţi unde parcăm maşina, astfel încât aceasta să nu fie expusă direct la razele soarelui, vom avea surpriza să constatăm că planşa de bord se va crăpa în mai multe locuri, mai ales dacă este şi de culoare neagră. Soluţia este să ne parcăm maşina la umbră, iar dacă acest lucru nu ste posibil, să folosim o folie protectoare aplicată pe parbriz.

Volanul

Deşi pare greu de crezut, volanul poate avea serios de suferit dacă este supus constant la căldura solară. ”Şoferii cred în mod greşit că volanul se uzează de la frecarea cu mâinile. În realitate, acesta se deteriorează de la căldura solară. Ce contribuie la acest lucru este transpiraţia de pe mâini, care conţine săruri şi alte substanţe chimice, şi care atacă materialul din care este confecţionat volanul, producând în timp mici fisuri, fenomenul fiind accentuat de soare. Dacă volanul este îmbrăcat în piele, aceasta se va deteriora mult mai repede dacă este expusă în mod prelungit la soare”, susţine Florin Marin Bogdan.

Geamurile

Chiar şi geamurile maşinii vor da semne de oboseală, iar finalmente se vor mătui dacă sunt expuse la soare o perioadă lungă de timp. ”Parbrizul are un strat protector invizibil. Dacă ne facem un obicei din a lăsa maşina în soare, acest strat va dispărea în timp, iar sticla se va mătui, devenind totodată şi vulnerabilă la praf, pietre şi insecte. Fiecare parbriz este realizat din două straturi de sticlă securizată. Acestea sunt lipite cu o folie transparentă, ce are şi rol de protecţie împotriva razelor ultraviolete. Dacă parbrizul este expus la o căldură excesivă, această folie îşi va pierde transparenţa şi va începe să se desprindă”, punctează Florin Marin Bogdan.

Electronică

Firele electrice sunt vulnerabile la căldură, iar dacă maşina este expusă constant la soare, vom constata cu surprindere că unele dintre acestea vor ceda în timp. Putem avea astfel surpriza extrem de neplăcută ca luminile de bord, sistemul electric de la geamuri sau aerul condiţionat să nu mai funcţioneze.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: