Cum a ajuns „Frumuşiţa” cea mai urâtă gară din România. De ce vrea CFR să scape de monumentul istoric

Cum a ajuns „Frumuşiţa” cea mai urâtă gară din România. De ce vrea CFR să scape de monumentul istoric

sursa: C.Mazilu

Abandonată şi vandalizată ani la rând, gara din comuna Frumuşiţa, edificiu-monument istoric, este astăzi o ruină şi prezintă un pericol pentru puţinii călători care mai ajung în zonă. CFR a solicitat declasarea clădirii şi intenţionează să scape de ea.

Ştiri pe aceeaşi temă

Gara din Frumuşiţa are o istorie zbuciumată. Aflată la lini ferată Galaţi-Bârlad (una dintre cele mai vechi din ţară)  fost construită în 1895 şi a fost grav avariată de bombardamentele aviaţiei americane, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. 

A fost a fost modernizată 50 de ani mai târziu, fiind considerată la acea vreme o bijuterie arhitecturală. În anul 1992 a fost inclusă în lista clădirilor de patrimoniu şi a monumentelor istorice din România.

Cu timpul, numărul călătorilor de pe linia ferată Galaţi-Bârlad a scăzut, iar clădirea a fost lăsată să se degradeze. De aproape două decenii, a fost lăsată la cheremul hoţilor şi vandalilor. Grinzile metalice, duşumelele şi tâmplăria au fost furate, acoperişul şi geamurile nu mai există, iar pereţii stau să cadă. Nemaifiind întreţinută şi păzită de foarte mulţi ani, imobilul a ajuns o „fantomă”, care riscă să se prăbuşească.  

În nenumărate rânduri, Direcţia Judeţeană de Cultură a înştiinţat Regionala CFR Galaţi că trebuie să repare de urgenţă acoperişul şi să conserve clădirea, însă în zadar. S-au limitat doar să pună în jurul clădirii un gard din plasă pentru ca localnicii să nu se apropie de clădire.  

Epopeea declasării monumentului istoric

Din cauza scăderii drastice a traficului de călători şi mărfă, linia de cale ferată Galaţi-Bârlad a fost încadrată prin Hotărârea Guvernului României nr.27/2004, în categoria liniilor de cale ferată „neinteroperabile”, de interes local. Aşa se face că, din anul 2010, linia a fost închiriată către SC Transferoviar Cluj Napoca, care a preluat obligaţiile privind întreţinerea şi exploatarea liniei. 

„Pentru eficientizarea costurilor de întreţinere şi exploatare a liniei, atât până la data închirierii, cât şi după închiriere, majoritatea staţiilor de cale ferată au fost desfiinţate, respectiv transformate din puncte de încrucişare în puncte de oprire în linie curentă, fără vânzare de bilete, cum este şi cazul staţiei Frumuşiţa. Ca urmare a acestei situaţii, clădirea de călători- Gara Frumuşiţa nu a mai fost şi nu mai este utilizată în activitatea de exploatare feroviară şi din acest motiv a suferit degradări majore”, explică reprezentanţii Cpmpaniei de Căi Ferate- CFR. 

Prin urmare, CFR  a solicitat declasarea imobilului aflat într-o stare deplorabilă, dar şi a anexelor prin ştergerea acestora de pe lista clădirilor monumentelor istorice. Clădirea nu a fost declasată deoarece Comisia Naţională a monumentelor istorice şi Curtea de Apel Galaţi au respins demersul Regionalei CFR Galaţi.

„Întrucât clădirea nu a mai prezentat interes şi în consecinţă nu au mai putut fi justificate cheltuieli de întreţinere pentru o clădire care nu mai este utilizată, în anul 2010, Sucursala Regională CF Galaţi a solicitat Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Naţional Galaţi declanşarea procedurii de declasare a monumentului istoric cu denumirea de <Ansamblul Gării Frumuşiţa> înscris în LMI ediţia 2004 la poz.186, ansamblu care cuprindea magazie cereale, magazia de mărfuri şi staţia de călători gară. 

sursa: C.Mazilu 

Deşi, în baza constatărilor, concluziilor şi recomandărilor formulate în documentaţiile de declasare întocmite de specialiştii autorizaţi de Ministerul Culturii şi recomandaţi de Direcţia Judeţeană pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional Galaţi, întregul <Ansamblul Gării de la Frumuşiţa> ar fi trebuit declasat, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional - Direcţia Patrimoniu Cultural a aprobat declasarea numai a magaziei cereale şi a magaziei de mărfuri, fiind respinsă declasarea staţiei de călători gară”, precizează reprezentanţii CFR

Mai mult, CFR susţine că, în calitate de proprietar al clădirii, nu a solicitat niciodată clasarea ca monument istoric şi nici nu a avut cunoştinţă de declanşarea procedurii de clasare, pentru a o contesta.

În perioada 2011-2017, monumentul istoric a continuat să se degradeze, în condiţiile în care clădirea nu a mai fost necesară activităţii feroviare. „Clădirea a rămas un bun izolat în linie curentă, în câmp deschis care nu se mai învecinează cu alte proprietăţi din Comuna Frumuşiţa şi nu se află într-o zonă de interes public, turistic, de cercetare”, explică reprezentanţii CFR.

În luna noiembrie 2017, Sucursala Regională CF Galaţi s-a adresat autorităţilor publice locale (Primăriei Comunei Frumuşiţa, Consiliului Judeţean Galaţi, Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi), dacă acestea sunt interesate să preia în folosintă clădirea (prin vânzare-cumpărare, închiriere, concesiune, expropriere etc.) sau să asigure sprijin financiar care să acopere integral costurile studiilor şi documentaţiilor tehnice şi a lucrărilor de intervenţie asupra monumentului istoric, în condiţiile prevăzute de Legea nr.422/2001, privind monumentele istorice, cu modificările ulterioare.

„Prin aceeaşi adresă, Sucursala Regională CF Galaţi a solicitat ca, dacă nu există nici un interes din partea autorităţilor locale, nici în a prelua în folosinţă bunul imobil, nici în a finanţa costurile documentaţiilor tehnice şi a lucrărilor de intervenţie, Direcţia Judeţeană pentru Cultură Galaţi să iniţieze procedura de declasare a monumentului istoric.

sursa: C.Mazilu 

Deoarece nicio autoritate locală nu şi-a exprimat interesul preluării monumentului istoric sau al finanţării lucrărilor de protejare şi punere în valoare. CFR a declanşat o nouă procedură de declasare. Şi de data aceasta, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale a decis nedeclasarea monumentului istoric şi obligării Sucursalei Regionale CF Galaţi de a păstra şi întreţine clădirea.

În luna mai 2022, Sucursala Regională CF Galaţi s-a adresat din nou autorităţilor publice locale (Primăriei Comunei Frumuşiţa, Consiliului Judeţean Galaţi, Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi), dacă acestea sunt interesate să preia în folosintă clădirea.

sursa: C.Mazilu 

Dacă că răspunsul autorităţilor va fi negativ, Sucursala CFR Galaţi  susţine că va relua procedura de declasare.

Coducerea Direcţiei Judeţene de Cultură cunoaşte intenţia CFR şi susţine că nu este de acord cu declasarea clădirii. 

„Săptămâna trecută am avut o întâlnire cu cei de la CFR pe subiectul gara Frumuşiţa. A fost şi un proces în instanţă în care ei au cerut declasarea. Curtea de Apel nu le-a dat câştig de cauză. Acum vor să ceară din nou declasarea. Clădirea este monument istoric, noi ne vom opune declasării şi le vom sugera să stabilească o valoare de inventar şi să o cedeze”, spune Cătălin Negoiţă, directorul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi.

Cât despre o posibilă reabilitare a Gării-Frumuşiţa-monument istoric, aceasta nu se întrevede prea curând, din păcate. „Serviciile oferite publicului călător în haltele şi punctele de oprire de pe secţia de circulatie Galaţi -Târgu Bujor intră în sarcina operatorului privat, care a închiriat secţia de circulaţie, prin urmare SRCF Galaţi nu are cuprinsă în vreun proiect, renovarea clădirilor din haltele de pe secţia de circulaţie Galaţi - Bărlad, implicit a monumentului istoric - Gara Frumuşiţa”, a ţinut să menţioneze CFR. 

Vă recomandăm să citiţi şi:

Podul suspendat de la Brăila: În ce stadiu sunt lucrările la cel mai mare pod din România VIDEO

Podul suspendat peste Dunăre, la răsărit. Imagini superbe realizate de un fotograf profesionist FOTO

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările