FOTO Tramvaiul electric – fala Brăilei de acum 115 ani. Autorităţile locale plănuiesc să investească masiv în revigorarea acestui mijloc de transport

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tramvaiele electrice circulă în Brăila din 1900   FOTO arhiva
Tramvaiele electrice circulă în Brăila din 1900   FOTO arhiva

Brăila a fost unul dintre primele oraşe de pe teritoriul actual al României care au introdus în circulaţie tramvaiul electric. Primul a fost Bucureştiul, în 1894. A urmat Timişoara, în 1899, Iaşul, în martie 1900, iar Brăila s-a alăturat acestei tendinţe revoluţionare pentru acea vreme în iunie 1900.

Oraşul de la Dunăre era, în acele vremuri, unul înfloritor, cu o economie în plină expansiune, astfel că se afla printre primele din ţară în adoptarea unor măsuri care să ducă la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a cetăţenilor. La Brăila, în 1888, inginerul Anghel Saligny a folosit pentru prima dată în lume betonul armat, la construirea silozurilor din port. O altă facilitate modernă de care brăilenii au beneficiat înaintea locatarilor din multe alte mari oraşe româneşti a fost iluminatul electric, introdus aici în 1904.

Contractul pentru construirea primelor linii de tramvai a fost semnat de Primăria Brăila, în 1898, cu societatea "Helios Electricitats-Aktien Gesell-Schaft", din Kohln, Germania. După numai doi ani, a fost dată în folosinţă prima linie, ce se întindea pe circa 10 kilometri, făcând legătura între centrul oraşului şi staţiunea Lacu Sărat, care în acele vremuri atrăgea turişti din toată lumea. Traseul era următorul: Piaţa "Sfinţii Arhangheli" - Bariera Călăraşilor - Parcul Monument - Staţiunea Lacu Sărat.

Documentele păstrate în Arhivele Statului arată cum se străduiau autorităţile locale brăilene să introducă oraşul în rândul citadelelor civilizate din lumea occidentală. Caietul de sarcini referitor la construirea şi exploatarea liniilor de tramvai impunea reguli stricte, atât pentru concesionar cât şi pentru pasageri.

Articolul 14 al respectivului caiet de sarcini suna în felul următor: "Un tablou indicând orele la care trăsurile trebuiesc să circule în oraş va fi dresat prin îngrijirea Primăriei, după înţelegerea cu concesionarul. Aceste ore de circulaţiune vor fi obligatorii pentru concesionar".

Art. 19: "Pe toate liniile de tramvaie unde Primăria o va cere, concesionarul va trebui să cureţe zăpada de pe toate căile sale, precum şi pe o lăţime de 0 m 50 la dreapta şi la stânga fiecărei căi. Zăpezile nu vor putea fi aruncate pe părţile caei, ele vor trebui încărcate şi transportate imediat afară din oraş sau în locurile care se desemnează de Primărie". Călătorii aveau, de asemenea, de respectat reguli stricte. Art. 50: "Persoanele cu pachete cari prin volumul sau conţinutul lor ar putea jena pe ceilalţi voiajori nu vor fi admise în tramvaie. Persoanele ale căror veştiminte vor fi murdare astfel ca să murdărească sau să incomodeze pe ceilalţi voiajori nu vor fi adminse în tramvaie. În interiorul trăsurilor este oprit a se fuma şi de a se cânta. Câinii nu vor fi admişi în tramvaie".

Pe 19 iunie 1900, a circulat primul tramvai în Brăila, de la Piaţa "Sf. Arhangheli" până la Staţiunea Lacu Sărat. Capacitatea vagoanelor folosite atunci era de 24 persoane, cu o construcţie care prezenta platforme deschise si scări pe ambele parţi, dotate cu două motoare de câte 12,5 CP.

Prezentul nu este demn de trecut

În prezent, liniile de tramvai din municipiul Brăila se întind pe 54 de kilometri, însă tramvaiul, ca mijloc de transport public, nu mai e de mult ceea ce a fost odată. Gradul de confort asigurat călătorilor nu se mai ridică la standardele de odinioară şi, pe cale de consecinţă, interesul publicului a ajuns la cel mai scăzut nivel.

"Din cele 30 de tramvaie pe care le avem în depou, nu scoatem pe traseu decât 12 - maxim 14, pentru că nu avem suficienţi călători, iar ca să circuli cu vagoanele goale nu este eficient din punct de vedere economic", recunoaşte Cornel Săndulescu , directorul societăţii de transport public local „Braicar” SA.

image

Toate tramvaiele care circulă acum prin Brăila au zeci de ani vechime, fiind aduse la mâna a doua de prin Germania sau Austria, în cadrul unor achiziţii sau bartere făcute de municipalitate. Gradul de uzură destul de accentuat în cazul unora dintre vagoane, precum şi curăţenia precară din interior sunt aspecte ce fac din călătoria cu aceste mijloace de transport o experienţă nu tocmai plăcută.

Viitorul sună bine în promisiunle autorităţilor brăilene

Autorităţile locale promit că, după ce toată reţeaua de linii va fi modernizată, se vor achiziţiona tramvaie noi şi performante, astfel încât interesul publicului pentru acest mijloc de transport să crească. Deocamdată, doar 11 kilometri din cele 54 km de şine au acum un sistem modern de amortizare care reduce la maximum nivelul de zgomot şi vibraţii. De acest aspect au beneficiat două artere rutiere importante din Brăila, Calea Călăraşilor şi bulevardul Dorobanţilor, care au trecut, în ultimii trei ani, printr-un amplu proces de reabilitare, atât în ceea ce priveşte carosabilul auto cât şi calea de rulare a tramvaielor.

tramvai5

Primarul Aurel Simionescu promite că, în exerciţiul financiar 2015 – 2020, una dintre investiţiile prioritare pentru care autorităţile din Brăila vor încerca să atragă fonduri europene se va axa pe modernizarea tuturor liniilor de tramvai din oraş şi pe achiziţionarea de tramvaie noi şi performante care să contribuie, prin funcţionare lor nepoluantă, la îmbunătăţirea factorilor de mediu din Brăila şi la sporirea gradului de confort a călătorilor care folosesc transportul în comun.

GALERIE FOTO Vechile tramvaie, din nou pe şine cu ocazia sărbătorii unui cartier timişorean

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite