Cum a crescut brusc apetitul românilor pentru croaziere pe Dunăre. Costul închirierii navelor în zona Galaţi-Brăila

Cum a crescut brusc apetitul românilor pentru croaziere pe Dunăre. Costul închirierii navelor în zona Galaţi-Brăila

Nava Ovidiu în marş FOTO Costel Crângan

Cea mai închiriată este, de departe, nava „Ovidiu”, care aparţine CJ Brăila şi care în 2019 a făcut deja încasări cât în precedenţii doi ani la un loc. Operatorii fluviali nu ştiu ce motive stau la baza creşterii cererii, însă se bucură că nu au investit degeaba în modernizarea navelor. Cele mai frecvente contracte sunt pentru petreceri private.

Considerată până acum mai degrabă un eşec (având în vedere mai ales costurile ridicate), modernizarea navei „Ovidiu” de către Consiliul Judeţean Brăila începe să-şi arate roadele. Potrivit conducerii amintitei instituţii, în 2019 nava a reuşit să aducă din închirieri mai mulţi bani decât a adus în ultimii doi ani la un loc şi, dacă lucrurile merg la fel în continuare, încasările din acest an ar putea egala toate veniturile din cei şase ani de când a fost modernizată.

Ambarcaţiunea de agrement „Ovidiu” a aparţinut timp de circa un deceniu Liceului de Marină din Brăila (desfiinţat între timp), iar în 2004 a ajuns, printr-un transfer destul de bizar ordonat de Ministerul Educaţiei (ministru era Alexandru Athanasiu), în patrimoniul Universităţii Bucureşti. După doar un an, vasul era preluat de CJ Brăila, iar de atunci şi până în 2012 a zăcut şi a ruginit la ancoră.

În 2012, au fost demarate lucrări de modernizare ce au costat circa 200.000 de euro, iar din 2013 nava (care are o capacitate totală de 50 de locuri şi o zonă de terasă-promenadă) este la dispoziţia persoanelor fizice sau juridice care vor să o închirieze. Arată bine, funcţionează şi nici nu costă chiar foarte mult: 744 de lei pe ora de marş şi 161 de lei ora de staţionare.

Am aflat că în acest an nava „Ovidiu” a fost deja închiriată de 25 de ori (prima oară de-abia în luna aprilie), de clienţi din Brăila, Galaţi, Buzău, Ialomiţa şi Vrancea, şi că, deşi cheltuielile curente sunt încă departe de a fi amortizate (doar lefurile echipajului, paza şi taxele de acostare înghit circa 22.000 de lei lunar), măcar există semne că treburile se mişcă.

Petrecerile private ţin steagul sus

Puţine dintre curse au fost doar pentru simple plimbări în grup pe Dunăre, însă faţă de anul trecut, când astfel de solicitări au fost zero, este un pas de luat în seamă. Practic, oamenii au început să simtă gustul minicroazerelor, după ce autorităţile din Galaţi şi Brăila au oferit curse gratuite cu ocazia Zilei Dunării, atât în 2018, cât şi în 2019.

De altfel, o cursă de şase ore cu „Ovidiu” (pe un traseu Brăila-Galaţi-Cotul Pisicii şi retur, cu două ore de staţionare la superba plajă naturală de la Cotul Pisicii) ar costa în jurul a 3.200 de lei, adică un preţ mediu de 64 de lei de persoană.

Însă tot petrecerile organizate ţin steagul sus pentru „Ovidiu”. Astfel, pentru o nuntă restrânsă (să nu uitîm, capacitatea este de 50 de persoane), la cheu, costul de închiriere pentru 10 ore ar fi 1.610 lei. Dacă organizatorii preferă o atmosferă mai intimă, pot plăti şi două ore de marş, cu ancore într-o zonă liniştită, caz în care costul de închiriere ar ajunge pe la 3.100 de lei.

Şi ceilalţi operatori simt o schimbare

Nu doar în privinţa navei Consiliului Judeţean a apărut creşterea de comenzi. Şi ceilalţi operatori care deţin nave de agremet spun că se simte o schimbare de atitudine faţă de plimbările pe fluviu, după ce, ani de-a rândul, oamenii au căutat alte forme de distracţie.

O alternativă este şalupa „Zorile”, care aparţine Administraţiei Zonei Libere (AZL) Brăila. Acesta are o capacitate ceva mai mică, de doar 11 locuri, însă reprezintă o variantă ieftină pentru plimbările pe Dunăre. 

Şalupa Zorile FOTO Costel Crângan

AZL percepe un tarif de 157 de lei pentru ora de marş şi 20 de lei pentru ora de staţionare, iar cei interesaţi trebuie să ştie că şalupa are şi o pagină de Facebook, unde potenţialii clienţi pot afla şi itinerariile care se fac pe apă.

Practic, o excursie de 5 ore în mirifica arie protejată din Insula Mică a Brăilei costă cu „Zorile” undeva la 650-750 de lei, adică aproximativ 60 de lei de persoană la capacitatea maximă. Şi încă un amănunt istoric interesant: cu „Zorile” s-au plimbat cândva, printre alţii, Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ana Pauker sau Ion Gheorghe Maurer.

O altă variantă este nava de pasageri „Lacu Sărat”. Are o capacitate de 90 de locuri, pentru care Serviciul de Transport Local de Călători şi Administrare Portuară (STLCAP) Brăila, din subordinea Primăriei Brăila şi percepe un tarif pentru ora de marş de 868,8 lei şi 273,7 lei pentru ora de staţionare.

Nava Lacu Sărat FOTO Costel Crângan

Nu prea are muşterii, însă va deveni foarte activă în curând. „De Zilele Brăilei (N.R.: 15-18 august) vom pune, sigur, în practică o serie de curse, prin care vom oferi brăilenilor, posibilitatea, contra unui bilet de 12 lei de persoană, fără reduceri pentru copii sau pensionari, cu condiţia să fie minim 30 de persoane, o plimbare de o oră, pe Dunăre. Oferta va fi valabilă începând cu zilele oraşului şi va dura tot sezonul de vară”, a precizat Mihai Ruşinoiu, directorul STLCAP.

Cea mai spectaculoasă, dar şi cea mai scumpă, variantă este nava istorică „Borcea”. Are 105 ani, a fost inaugurată de însuşi regele Carol I şi se află acum în administrarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Brăila. Cu o capacitate de 200 de locuri şi un tarif de închiriere de aproape 2.000 de lei pentru ora de marş şi ora de staţionare, iese pe Dunăre destul de rar. Dar iese.

Nava Borcea FOTO Costel Crângan

Următoarea cursă este pe 18 august, atunci când spectaculosul vas (este prima navă de pasageri proiectată şi construită în România şi una dintre puţinele ambarcaţiuni cu zbaturi încă funcţionale în Europa) a fost închiriat de Clubul Pensionarilor din Galaţi.

În portul Galaţi sunt disponibile trei nave cu care se pot face plimbări pe Dunăre, în curse private: Kaptan M, Vega River şi Tudor Vladimirescu. Detalii despre acestea găsiţi aici.

VĂ MAI RECOMANDĂM ŞI:

FOTO Povestea iahtului regal al României, nava construită pentru a-i sfida pe bogaţii lumii. Cum a fost vândut ca fier vechi, la un preţ ridicol

FOTO România lucrului prost făcut: jumătate de milion de euro pentru o navă care putrezeşte la mal 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: