Vacanţa-croazieră, între lux şi chilipir

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 5.000 de români vor alege în această vară să-şi petreacă vacanţa pe vase de croazieră, spun agenţiile. Ei se orientează către biletele mai ieftine. Pachetele turistice pe vase de croazieră nu mai sunt un lux din 2009, de când au început să se ieftinească. Destinaţia preferată a românilor: Marea Mediterană.

O vacanţă pe un vas de croazieră. Pentru unii români pare doar un vis, alţii, care au prins oferte greu de imaginat în 2009 şi 2010, au aflat deja că pachetele turistice de acest gen nu mai sunt un lux. Anul acesta, un sejur pe un vas pe Mediterană porneşte de la 500 de euro de persoană, spun agenţiile specializate. Pachetul include pensiune completă, activităţi la bord, spectacole şi accesul la evenimentele de pe vas.

La această sumă se adaugă însă aproximativ 400-500 de euro pentru biletul de avion până la locul de plecare a vasului, cazarea la hotel pentru o noapte - de obicei agenţiile recomandă turistului să ajungă cu o zi mai devreme -, dar şi costul transferului de la aeroport la hotel şi de la hotel la vasul de croazieră. O vacanţă pe care nu şi-o permite oricine, dar care în 2009 şi în 2010 a fost chiar mai ieftină.

Cu 20% mai mulţi turişti

„2009 a fost marele an al ofertelor pe vasele de croazieră întrucât cei mai mulţi turişti veneau dinspre Occident, acolo unde s-a simţit cel mai mult criza", spune Traian Bădulescu, consultant în turism. Acesta susţine că acum doi ani au existat şi reduceri last-minute de 70% la pachetele turistice de croazieră, astfel încât şi le-au putut permite chiar şi românii cu venituri medii. Bădulescu spune că anul acesta nu vor mai fi reduceri aşa mari, iar numărul turiştilor români care îşi vor permite aceste pachete va rămâne aproape la acelaşi nivel ca anul trecut. Agenţiile de turism, mai ales cele specializate, îl contrazic însă.
 
Ioan Băşea, director general Croaziere.net, susţine că anul acesta se vor vinde cu cel puţin 20% mai multe pachete turistice pentru croaziere. „Pentru vara 2011, prin Croaziere.net vom vinde cel puţin 2.000 de pachete turistice. Până acum, avem deja rezervate 500, mai mult decât anul trecut la aceeaşi dată", spune Băşea. „Early-booking rămâne sfânt, de bază la noi în industrie. Reducerile ajung până la 40% din tariful de catalog", mai spune el. Şi Cristina Bârsan, director de vânzări la Perfect Tour, spune că numărul turiştilor care aleg să-şi petreacă vacanţa pe un vas de croazieră a crescut considerabil în ultima perioadă: cu peste 50% în 2010, raportat la 2009.

Topul destinaţiilor

„Destinaţiile preferate ale românilor amatori de croaziere au continuat să fie, în 2010, Marea Mediterană şi Europa de Nord, dar deja turiştii îndrăznesc din ce în ce mai mult să aleagă şi alte destinaţii gen Caraibe, Alaska, Golful Arabic, Asia, Panama", spune Ioan Băşea de la Croaziere.net. Şi reprezentanţii Perfect Tour mizează tot pe croazierele din aceste zone. „Pachetele noastre includ croaziere pe Mediterană, Europa de Nord, Caraibe, Alaska şi croaziere trans-atlantice", spun ei. Croaziere.net a vândut până în prezent pachete turistice de la 700 la 5.000 de euro. Românii se uită însă şi la pachete de peste 7.000 de euro. Preţul corespunde cu serviciile pe care turistul le primeşte la bord.

Servicii după buzunar

Un pachet mai ieftin înseamnă cazare într-o cabină fără hublou, pe puntea centrală, explică Traian Bădulescu. Pe vas există însă şi apartamente de lux şi penthouse-uri, accesibile doar celor cu venituri mari. Serviciile incluse într-un pachet de bază sunt câteva mese pe zi şi accesul la activităţi. Băuturile răcoritoare şi cele alcoolice nu sunt acoperite de costul pachetului turistic, explică Ioan Băşea. „Dintre produsele promovate de Perfect Tour, turiştii vor putea alege între croaziere ale unor linii foarte cunoscute: Costa Cruises, MSC Cruises, linii de croazieră care oferă sistem all-inclusive, altele destinate familiilor cu copii, ca de exemplu Disney Cruises, sau croaziere de lux cu servicii de înaltă clasă şi cu valet personal pentru fiecare cabină", spune şi Cristina Bârsan de la Perfect Tour. Specialiştii le recomandă turiştilor să apeleze la agenţii acreditate de instituţiile de profil pentru a-şi rezerva o vacanţă pe un vas de croazieră. „Astfel se elimină riscul de a nimeri pe un vas cu un program care nu se potriveşte profilului turistului", explică Traian Bădulescu.

Preţ mai bun

Specialiştii în turism avertizează că şi în cazul pachetelor pentru vacanţele pe vasele de croazieră este important ca rezervarea să fie făcută cât mai devreme pentru a prinde preţuri chiar cu 40% mai mici. „Turiştii care se întorc dintr-o croazieră ar trebui să se apuce s-o planifice pe următoarea", spune Ioan Băşea de la Croaziere.net.

"Piaţa este foarte ciudată. E destul de atipică pentru că anul trecut şi în 2009, ani de criză, au fost multe oferte last-minute, iar pe vase au ajuns şi turişti cu venituri sub medie."
Ioan Băşea
director Croaziere.net

Turistul român: manager care călătoreşte mult

Vacanţele pe vase de croaziere au intrat pe piaţa din România în anul 1999. De atunci, profilul turistului s-a tot modificat, iar specialiştii spun că este încă în schimbare. Anul trecut s-au vândut pachete de la câteva sute de euro la aproape 50.000 de euro. „Un cuplu a cumpărat trei bilete pe vase de croazieră, fiecare peste 47.000 de euro", spune Ioan Băşea de la Croaziere.net.

La fel, dacă în SUA şi în Europa Occidentală publicul-ţintă al croazierelor e reprezentat de seniori, la noi, acestea sunt căutate şi de tineri, dar şi de bătrâni. Cel mai bătrân turist a fost anul trecut un bărbat de 87 de ani. „Piaţa este foarte ciudată. E destul de atipică pentru că anul trecut şi în 2009, ani de criză, au fost multe oferte last-minute, iar pe vase au ajuns şi turişti cu venituri sub medie", spune Băşea.

Portretul clasic

Există însă şi un tipar conturat deja al turistului: 30-60 de ani, notar, medic, proprietar sau manager de afaceri medii şi mari. Şi agenţia Perfect Tour a conturat un profil al clientului român de croaziere. „Tiparul cel mai întâlnit este cel al turistului matur, cu vârsta cuprinsă între 35 şi 45 de ani, familist (însoţit de familie), care călătoreşte de cel puţin trei ori pe an", spune Cristina Bârsan. „Există croaziere speciale pentru seniori sau altele pentru familişti. Tipul de vas trebuie ales cu grijă", spune şi Traian Bădulescu. Acesta susţine că fiecare tip de turist trebuie să aleagă un pachet potrivit pentru a se simţi bine.

Ce trebuie să ştii când pleci pe vas

Croazierele sunt produsul turistic care oferă satisfacţie de 85%, potrivit datelor Organizaţiei Mondiale pentru Turism. O variantă bună pentru familişti, dar şi pentru cuplurile tinere, vasele de croazieră oferă o serie de avantaje, dar şi dezavantaje faţă se pachetele turistice standard. 

AVANTAJE

Mai multe ţări odată.

Mulţi turişti caută pachete prin care să poată călători în mai multe ţări în timpul unui singur sejur. Spre deosebire de călătoriile cu avionul sau cu autocarul, confortul în cazul unei croaziere este mult mai mare. Turiştii nu trebuie să-şi facă griji de calitatea fiecărui hotel, din fiecare loc pe care îl vizitează - se trezesc mereu în cabina personală pe care şi-au închiriat-o odată cu achitarea biletului turistic pentru croazieră. Şi grija bagajelor dispare în acest caz. Ele nu mai trebuie despachetate şi împachetate de mai multe ori şi nu trebuie cărate şi coborâte din avion sau autocar când ajungeţi la altă destinaţie.

În general, vasul navighează noaptea, iar dimineaţa acostează în porturi internaţionale, în zone şi ţări diferite, oferind turiştilor posibilitatea de a coborî la ţărm şi de a se plimba. Operatorii de croazieră organizează şi excursii opţionale pe uscat. 

Intimitate pentru cupluri. Pentru cei care doresc să petreacă o vacanţă romantică, pe vasul de croazieră se pot simţi foarte bine. Ei se trezesc în fiecare dimineaţă în alt loc, iar de multe ori pot petrece momente pe plaje pustii. Turiştii nu trebuie să înfrunte aglomeraţia marilor oraşe turistice.

Servicii la bord. Turiştii au la dispoziţie la bord servicii ca într-un hotel plutitor: piscine, spa, restaurant, casinou şi chiar centre pentru shopping. În plus, în fiecare seară se organizează programe speciale de divertisment, adică spectacole, dans, cabaret sau plimbări pe punte.

DEZAVANTAJE

Program fix. În cazul turiştilor obişnuiţi să nu depindă de un program fix, croaziera ar putea fi o problemă. Aceştia nu au la dispoziţie toate activităţile din marile oraşe şi în fiecare port în care acostează vasul trebuie să profite de plimbări şi distracţii doar câteva ore. Ei trebuie să se întoarcă pe vas la o oră stabilită.

Riscul vasului nepotrivit. În ultima perioadă, vasele de croazieră s-au specializat pe anumite activităţi sau pe categorii de clienţi. Opt zile pentru un cuplu tânăr pe un vas de croazieră pentru vârstnici ar putea transforma vacanţa într-un adevărat eşec.

Ofertele lansate de agenţii:

- Croazieră Mediterană - 5 nopţi Plecare din: Veneţia, Italia  
Traseu: Corfu (Grecia), Dubrovnik (Croaţia), Gozo (Malta), Napoli (Italia) Preţ: 389 de euro (cabină interioară), 549 de euro (cabină exterioară), 699 de euro (cabină cu balcon)

- Croazieră Caraibe - 7 nopţi Plecare din:  Fort Lauderdale, Florida
Traseu: Fort Lauderdale (Florida), Nassau (Bahamas), Charlote Amalie (St. Thomas) Preţ: 877  de euro (cabină interioară), 1.020 de euro (cabină exterioară), 1.127 de euro (cabină cu balcon)

- Croazieră Europa de Nord - 7 nopţi Plecare din: Oslo, Norvegia
Traseu: Amsterdam (Olanda), Kristiansand (Norvegia), Oslo (Norvegia)  Oostende (Belgia), Le Havre (Franţa), Dieppe (Franţa)  Preţ: 2.050 de euro (cabină B), 2.300 de euro (cabină A)

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite