DJ-ii din Germania fac lobby pentru includerea muzicii tehno în patrimoniul UNESCO: „A devenit refugiul celor marginalizaţi”

DJ-ii din Germania fac lobby pentru includerea muzicii tehno în patrimoniul UNESCO: „A devenit refugiul celor marginalizaţi”

Berlin FOTO SHUTTERSTOCK

Fondatorul festivalului „Love Parade”, Dj-ul Matthias Roeingh, cunoscut şi ca Dr Motte, şi ONG-ul său „Rave the Planet”, face lobby pe lângă autorităţile germane pentru a susţine includerea muzicii techno din Berlin în patrimoniul cultural UNESCO, relatează The Guardian.

Ştiri pe aceeaşi temă

Berlinezii au adoptat genul muzical, apărut la Detroit la mijlocul anilor 1980, ca simbol al reunificării Germaniei. Ritmurile techo au început să se audă în buncărele şi fabricile abandonate din Est, fiind luate cu asalt de nemţii de ambele părţi ale Zidului.
 
Berlinul „liber, sălbatic şi creativ” este ameninţat de pandemie şi de schimbările urbane, spune Alan Oldham, un DJ-ul din Detroit care a popularizat genul în Germania şi care acum trăieşte la Berlin.
 
„Protecţia Unesco va face mult pentru păstrarea acelui spirit. Cluburi legendare precum Tresor şi Berghain ar fi protejate ca monumente culturale. În doar şapte ani de când locuiesc aici permanent s-au închis foarte multe. În alte ţări ar fi un ciclu natural dar Berlinul este diferit pentru că aici cluburile şi mediile creative sunt moneda oraşului”, a spus el.
 
Statutul Unesco ar oferi acces la fonduri publice şi ar proteja spaţiile cluburilor de replanificările urbane.
Protecţia Unesco ar contribui la fundamentarea „culturii techo şi de club ca o forţă socială legitimă cu valoare istorică ce merită sprijin guvernamental, întrucât e mai mult decât muzică hedonistică de club şi droguri”, mai spune Oldham.
 
Dimitri Hegemann, fondatorul Tresor sau al grotei de la subsolul unui magazin din Berlinul de Est, este un alt susţinător al campaniei Dj-ilor techno.
 
„După căderea Zidului Berlinului, techo a adus transformarea oraşului. Copiii din est şi vest îl îndrăgeau şi au fost conectaţi de ascultarea lui. Era un prilej de a încerca ceva nou aşa a fost jazzul lui Miles Davis la Paris după al Doilea Război Mondial.
 
În anii 1989, 1990, veneau la Tresor cei din ţările estice şi nu vorbeau deloc engleză. Acea generaţie nouă a techno-ului din Detroit, a Rezistenţei Underground  şi alţii nu aveau la dispoziţie cuvintele. Nu existau mesaje stupide, doar muzică pe care se putea dansa”.
 
Deşi sceptic la început în privinţa succesului la Unesco, dj-ul berlinez şi producătorul muzical Peter Kirn a fost în cele din urmă convins: „Mi-am dat seama că e la fel în privinţa oricărui gen tradiţional - apare mereu acea încleştare dintre un gen folcloric şi unul experimental. Tensiunea dintre ele le împinge să evolueze”.
 
Artişti americani de culoare precum Oldham şi Juan Atkin au fost atraşi de Berlin în detrimentul SUA datorită sprijinului mai mare acordat artelor inclusiv în termeni de finanţare şi a protecţiei sociale mai dezvoltate. În plus, Berlin este centrul muzicii electronice, aici avându-şi sediul cei mai performanţi producători de software şi aparatură pentru DJ, şi anume Ableton şi Native Instruments.
 
„Techno a devenit refugiul celor marginalizaţi, iar Berlinul reprezintă o atracţie naturală pentru că este mai tolerant văzut prin prisma celor care vin aici din locuri mai puţin tolerante.
 
Berlinul se află pe această linie de falie între Vestul şi Estul Europei. Şi chiar dacă focusul a fost în mare parte asupra a ce semnifica ea în ani 90, când a căzut zidul, acesta e mult mai puţin asupra realităţii de azi - Georgia, Polonia, Rusia - toate se află în criză. Aşadar oamenii din aceste ţări se îndreaptă către Berlin ca un centru pentru un soi de reacţie socială radicală”, spune Kirn.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările