VIDEO Spike, la Adevărul Live: „Nu m-am regăsit niciodată în industria muzicală din România“

Spike ne introduce în „Lumea lui Paul“ 

Raperul Spike (30 de ani) a fost prezent în platoul Adevărul Live pentru a da detalii despre noul săul album, „Lumea lui Paul“, pentru a povesti despre experienţa de regizor şi pentru a-şi da cu părerea despre industria muzicală actuală.

Ştiri pe aceeaşi temă

Spike şi-a lansat recent un nou album, denumit „Lumea lui Paul“, o colaborare între Okapi Sound şi Universal Music România, după o pauză de şase ani.

Albumul conţine 15 piese, scrise în stilul caracteristic artistului. Disponibil atât în format fizic (CD) cât şi în format digital, albumul se găseşte în toate magazinele de specialitate, în librăriile Cărtureşti şi prin GetMusic.ro, pentru download, noul album Spike este disponibil prin iTunes şi Google Play.

Albumul a beneficiat şi de un videoclip pentru piesa „Încerc“, melodie care aduce o satiră industriei muzicale autohtone, aşa cum este ea percepută în „Lumea lui Paul“.

De la ultimul său album („Rămânem Prieteni“), Spike s-a axat şi pe a doua sa pasiune, anume regia. Printre videoclipurile regizate de Spike se numără „Turbofin“, „Tare Frate“, „Deja vu“ (Grasu XXL), „Cucubau“ (Guess Who), „Lumea mea“ (Spike şi Guess Who), „Pic Pic“ (Voltaj) şi multe altele.

Cele mai importante declaraţii.

„Adevărul“: Recent ai lansat un nou album, „Lumea lui Paul“. Ce aduce nou acest material? 

Spike: Nu aduce absolut nimic nou. Este nebunia mea curată pusă în versuri după foarte mult timp. 

„Nu fac muzică pentru că trăiesc din ea, am făcut un album pentru că aşa am vrut“

Acesta este primul album după o pauză de şase ani. De ce a durat atât de mult? 

Nu voiam să mai fac un album, credeam că nu mai funcţionează noţiunea de album. Şi nu mai funcţionează. Am vrut să testăm, să vedem dacă mai merge sau nu, şi răspunsul e nu. E o tranziţie în muzică la nivel global. Nu fac muzică pentru că trăiesc din ea, am făcut un album pentru că aşa am vrut. 

De ce te-ai oprit din a mai face muzică?

Nu mai vedeam nicio direcţie în muzica românească, mai ales în hip-hop-ul românesc. Hip-hop-ul românesc e un pic dubios.

Spike, în studioul Adevărul Live FOTO Eduard Enea

Ce teme regăsim pe album? 

Eu am încercat să-l fac cât se poate de actual, să fie relevant în momentul de faţă, dar l-am făcut prin ochii şi prin nebunia mea. Am vrut să fie un document în timp, să rămână, să-mi amintesc mai târziu cum era perioada asta. 

Videoclipurile din România, „un business prost şi kitch“

Videoclipul piesei „Încerc“ satirizează muzica actuală. De ce?

În primul rând, frustrarea. Nu neg asta. M-am apucat să fac şi clipuri şi atunci credeam că nu se fac clipuri, credeam că oamenii nu ştiu, nu au idei, mă gândeam că poate au amorţit toţi. E doar un business prost şi kitsch, în care se bagă foarte puţini bani. Lucrând în domeniul ăsta, după ce vezi cum funcţionează, cum decurge şi ce aşteptări ai tu de la un proiect în funcţie de posibilităţi, îţi dai seama că nimeni nu trage, e o letargie, o tristeţe. Sunt doar câteva cazuri bune, în care au fost OK şi artiştii, şi casele de producţie. Şi am vrut să fac un clip care să cuprindă toată nebunia asta într-un mod frumos şi cred că am reuşit. 

Maximilian, Spike, Guess Who şi Grasu XXL, la filmările clipului „Încerc“ FOTO Okapi Sound/Facebook

Cum crezi că percep fanii revenirea ta în muzică? 

Sper să le placă, nu m-am gândit la asta. Am scos două materiale până acum şi după fiecare m-am gândit că nu trebuie să-l scot pe următorul, pentru că nu am unde. Apoi mi-am zis: „Băi, dacă stau să mă gândesc la lume, la gen, la nişă, la cum funcţionează, atunci nu o să mai scot nimic niciodată“. Dar e o pasiune pe care o fac, în primul rând, pentru mine, pentru cei cărora le place, pentru cei care vor să asculte. Dacă nu le place, asta e, există varietăţi (n.r. - râde)

Crezi că mai rentează în momentul actual să mai scoţi un album fizic? 

Fizic, nu. E frumos să ai un album fizic, să-l vezi, să-l simţi. L-am făcut personal şi design-ul albumului am vrut să fie cap-coadă nebunia mea, să fie palpabil, aşa cum am trăit eu experienţa albumelor cumpărate când eram mic. În momentul de faţă, cred că ar trebui direcţionat către online, unde îi e locul, la urma urmei. 

În această clipă, dat fiind trendul actual, vei miza mai mult pe partea de online? 

Noi am scos albumul online, îl puteai asculta online în secunda doi după lansare şi apoi puteai să-l cumperi. E mult mai logic să distribui muzica online pe un portal de muzică şi să se promoveze ideea asta. Dar dacă se poate fizic, de ce nu. Noi am scos fizic pentru că am avut posibilitatea. 

Problemele industriei muzicale actuale

De unde a luat naştere pasiunea pentru rap? 

Wow! De la 13-14 ani, de la televizor, era curentul, era perioada, s-a simţit. Toată lumea care face rap în România îşi aduce aminte de perioada aia. Era un curent nou, exprimarea liberă, nu se ţinea cont de înjurături, era vorba de libertate, de ceva nou, deschis, dar uşor, uşor s-a nişat până când aproape a dispărut. Şi din cauza internetulului, şi din cauza pirateriei, dar mi se pare că de acolo a pornit. Ştim Polivalenta, ştim trupele, am fost, am văzut concertele. Încercăm să menţinem, cât putem. Acum sunt probleme pentru că nu se mai fabrică şi nu se mai distribuie CD-uri, totul e haotic, pe radio nu intri aşa uşor. Nu poţi arăta cu degetul către nimeni, aşa a fost evoluţia. Pirateria e foarte mare la noi, ca în orice ţară slab dezvoltată. Ne descurcăm cum putem. 

„Lumea lui Paul“ intră pe radio?

Nu, în niciun caz, nici nu m-am gândit şi nici nu aş vrea, pentru că le strică ideea de bază. Nu e pentru radio albumul ăsta, e strict pentru mine şi pentru fani. 

Te mai regăseşti în peisajul muzical actual, după pauza pe care ai avut-o? 

Nu m-am regăsit niciodată în industria muzicală. Cum zicea prietenul meu Laur, Guess Who, nu m-am născut la locul potrivit. Mă resimt. 

Spike FOTO Eduard Enea

Pe lângă rolul de cântăreţ abordezi şi rolul de regizor. De ce ai ales şi această cale?

M-am apucat să fac chestia asta pentru că, la un moment dat, în drumul meu printre casele de discuri, m-am lovit de problema asta: hai să facem un clip. Nu pot spune că nu am avut nişte videoclipuri bune până atunci, dar simţeam că nu e ce îmi doresc eu şi am zis că pot, ştiam, aveam o idee, mă pasiona şi voiam să încerc, să descopăr. Am făcut pentru mine câteva, am făcut şi pentru alţi artişti. Nu sunt chiar regizor, mai am ceva de demonstrat. 

„Până acum nu voia nimeni să fie Lady Gaga sau Madonna“

Fiind prins între două lumi, underground şi mainstream, aş vrea să ştiu părerea ta despre ce înseamnă, de fapt, să fii un artist comercial. 

E un produs, cu o echipă în spate, cu o imagine, nişte oameni care se ocupă de el. Cineva câştigă de pe urma lui, dar nu văd mainstream la noi, dorinţa o simţi în fiecare artist, dar unii nu înţeleg muzica la acel nivel, iar alţii se duc prea departe, dar nu au posibilitatea de a materializa ce vor ei. Ne uităm la alţii şi încercăm să copiem. Până acum nu voia nimeni să fie Lady Gaga sau Madonna. 

Pentru tine cât de mult a contat ajutorul oferit de Universal Music? 

A fost bine, nu am simţit vreo diferenţă foarte mare. Universal a susţinut proiectul, a fost o mână de ajutor. Am refuzat promovarea, am vrut să vedem care este cursul natural al albumului, ăsta a fost planul. 

Dar cum vezi viitorul muzicii din România în general? 

Sper să se globalizeze rapid, să trecem mai repede de perioada asta de tranziţie. În România nu se investeşte la capitolul muzică. Românii au cultura mâncatului de pe azi pe mâine, crezi că se gândesc la muzică? Cumpără copiii, fetele, domnişoarele, în rest, oamenii din ţara asta nu ascultă decât ce se aude la radio. 

Ce planuri de viitor ai? 

Plănuiesc să fac multe turnee, organizate de mine. (n.r. - râde). Se discută un tuneru în toamnă pentru album, în zece oraşe, şi cam atât. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: