Tehnologia Text-to-Speech şi platforma Livresq, mijloace de digitalizare a învăţământului în România

Tehnologia Text-to-Speech şi platforma Livresq, mijloace de digitalizare a învăţământului în România

Evoluţia tehnologiei şi ritmul cu care sunt implementate inovaţiile de acest tip în diferite domenii de activitate au fost accelerate de evenimentele din ultimul an, demonstrând, încă o dată, faptul că digitalizarea este un vector de transformare, iar educaţia este unul dintre domeniile în care impactul acesteia este semnificativ, cu atât mai mult cu cât sistemul educaţional se află la baza dezvoltării societăţii.

Astăzi, se vorbeşte tot mai mult despre integrarea şi utilizarea noilor metode de predare, avatarurile de învăţare digitală (e-learning avatars) fiind una dintre acestea. Implementate recent şi în România prin intermediul platformei Livresq dezvoltate de producătorul local de software-uri educationale Ascendia, avatarurile de învăţare digitală utilizează tehnologie Microsoft şi îi ghidează pe elevi prin cursurile concepute chiar de către profesorii lor, aducând o componentă inedită în activitatea acestora.  

Livresq este, de fapt, o unealtă de creare de conţinut educaţional, care permite construirea de cursuri în format digital (fără să fie nevoie de cunoştinţe de programare, de grafică sau de procese de testare). În acestea pot fi integraţi asistenţi educaţionali (avataruri de învăţare digitală) cărora tehnologia Text-to-Speech (TTS) din platforma Microsoft Azure le generează automat vocea (transformă textul din aceste cursuri în voce).

Un astfel de avatar va fi întotdeauna generat în funcţie de cursul în care urmează să fie integrat şi poate îndeplini multiple roluri, precum: generarea de întrebări şi de feedback; oferirea unor indicaţii, evidenţierea elementelor/informaţiilor relevante; generarea de rezumate la finalul fiecărui capitol din cursul respectiv de e-learning sau poate fi o unealtă de navigare în cadrul acelui curs etc.

“Metodele de predare şi învăţare evoluează constant, înglobând cu rapiditate inovaţiile tehnologice. Digitalizarea sistemului de învăţământ din România a fost accelerată de pandemie şi, în acest context, încercăm să punem la dispoziţia actorilor din acest sector unelte inovatoare care să faciliteze asimilarea informaţiei într-un mod cât mai eficient. Serviciile din categoriile text-to-speech, utilizate de platforma Livresq, sunt disponibile în Microsoft Azure sub forma unor interfeţe de programare care pot fi integrate în diferite aplicaţii cu uşurinţă, partea de Machine Learning (dificilă şi consumatoare de resurse de calcul), fiind gestionată integral de platforma Azure. Astfel, profesorii pot crea cursuri pe care să le pună apoi la dispoziţia elevilor lor şi pe care aceştia să le poată accesa de oriunde”, susţine Lucian Ungureanu, Cloud Business Group Lead, Microsoft România.

Prin intermediul Livresq - şi implicit datorită avatarurilor de învăţare digitală - profesorii pot contura pentru elevii lor o experienţă comparabilă cu cea din clasă, chiar dacă procesul de învăţare, în sine, se desfăşoară online. Mai mult, platforma dispune de cea mai mare bibliotecă publică cu resurse digitale din ţară, care include peste 8.900 de lecţii interactive create (în total), din care 2.800 sunt publice şi oferite gratuit de cei care le-au construit, aceste resurse fiind aşadar accesibile pentru toţi elevii care au nevoie de materiale educaţionale.

În plus, platforma are şi o funcţie de raportare a rezultatelor, tot ce face un cursant într-o lecţie Livresq fiind transmis mai departe către platforma de învăţare (LMS). Funcţia de raportare facilitează accesarea de către profesori a unor informaţii utile, privind rezultatele şi viabilitatea cursurilor respective – de exemplu, câte persoane au accesat un curs anume şi ce punctaje a obţinut fiecare sau care dintre cursuri au fost accesate şi care nu ş.a.m.d.

Alex Mălureanu, cofondator şi CMO Ascendia: “Am pus şi punem în continuare la dispoziţia profesorilor şi formarea de care au nevoie pentru a dezvolta aceste lecţii în format digital. În acest moment avem 17.600 de profesori din România şi Republica Moldova care creează lecţii interactive, ceea ce ni se pare foarte important, în contextul în care acum câţiva ani nici nu puteai motiva existenţa unei platforme educaţionale pentru a învăţa. Livresq este o unealtă cu ajutorul căreia poti crea interactivităţi relevante, poţi să ai personaje care ghidează cursantul/elevul respectiv prin tot conţinutul. Ţinând cont de toate acestea, accentul nu pică doar pe interactivitate, ci pe rezultatele ei”.

Deşi este concepută pentru a fi utilizată îndeosebi în educaţie, platforma Livresq poate fi folosită şi de companii care îşi pot crea cursuri specifice, în funcţie de nevoile lor, pe care să le pună apoi la dispoziţia angajaţilor. Aproximativ 100 de companii din România şi din afara ei folosesc deja Livresq, iar lor li se adaugă diferite ONG-uri şi instituţii publice, printre entităţile cu care colaborează Ascendia pentru Livresq numărându-se şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării.  

Microsoft şi Ascendia îşi propun să contribuie împreună la eliminarea decalajului cu care se confruntă comunităţile din România, şi să faciliteze tranformarea digitală în educaţie, sprijinind astfel creşterea economică, inovaţia şi pregătirea profesională a elevilor şi a studenţilor, precum şi perfecţionarea actualilor angajaţi, contribuind implicit şi la dezvoltarea societăţii şi a economiei.

Articol susţinut de Microsoft

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările