„Răscoală“ faţă de susţinerea examenelor de BAC şi Evaluare Naţională în timpul pandemiei

„Răscoală“ faţă de susţinerea examenelor de BAC şi Evaluare Naţională în timpul pandemiei

Cei mai mulţi elevi îşi doresc să susţină examenele naţionale

Dezbateri aprinse pe marginea organizării sau nu a examenelor naţionale. În timp ce elevii şi, alături de ei, voci importante din Educaţie vor susţinerea Evaluării Naţionale şi a Bacalaureatului, de partea cealaltă se invocă frica de COVID-19.

Ştiri pe aceeaşi temă

Deşi ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a declarat că decizia a fost deja luată şi că se va organiza şi susţine Bacalaureatul începând cu 22 iunie, existând metodologie chiar şi pentru elevii aflaţi în izolare, nu puţine sunt vocile care se opun şi continuă să comenteze, pe motiv că există risc mare de contaminare cu noul coronavirus. 
 
Sindicaliştii afiliaţi Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar Iaşi, de exemplu, vor ca atât Bacalaureatul, cât şi Evaluarea Naţională să fie echivalate în acest an şcolar cu media anilor de studii. „Există numeroase mesaje de îngrijorare profundă din partea părinţilor, elevilor şi cadrelor didactice cu privire la acest aspect. În acest context, dorim să o cităm pe doamna ministru al Educaţiei, Monica Anisie, care a declarat, din nou, pe 2 mai 2020, la un post naţional de televiziune, că sănătatea elevilor şi a profesorilor este cea mai importantă! Această axiomă nu se potriveşte însă cu intenţia declarată în aceeaşi intervenţie televizată, de a organiza totuşi examenele în lunile iunie şi iulie”, argumentează sindicaliştii. 
 
„Punctul nostru de vedere este că echivalarea cu media anilor de studii a celor două examene este, în acest moment, unica opţiune fezabilă de a ieşi din această dilemă”, mai arată aceştia. 
 

Examenele, singurele metode de evaluare obiectivă

Elevii însă, mai ales cei din şcolile bune, vor să susţină examenele naţionale. „Consider că organizarea examenului de Bacalaureat este singura metodă de evaluare obiectivă a elevilor în momentul de faţă. Spun asta pentru că sunt şcoli unde notele de la clasă şi mediile sunt mult umflate de profesorii care vor ca şcoala lor să dea bine şi şcoli unde notele sunt mici, pentru că profesorii vor să bage spaima în elevi ca aceştia să înveţe pentru Bac. În aceste condiţii, nota mea de 10 nu corespunde cu un 10 obţinut mai ştiu eu pe unde şi elevii din liceele bune, exigente, sunt dezavantajaţi”, argumentează Ioana, 19 ani, elevă în clasa a XII-a în Bucureşti. 
 
Şi Daniel Funeriu, fost ministru al Educaţiei, este şi el unul dintre susţinătorii examenului. „Este imperativ să se organizeze Bacalaureatul. Veţi vedea în zilele care urmează o avalanşă de solicitări ca Bacalaureatul să fie acordat anul acesta pe baza mediilor de la clasă. Sunt vocile mafioţilor din Educaţie, care vor să folosească această portiţă pentru a da moca Bacalaureatul unui număr mare de elevi, inclusiv celor picaţi în generaţiile trecute, astfel încât universităţile slabe, rămase în pană de studenţi după Bacalaureatul cinstit din 2011, să aibă din nou clienţi”, afirmă acesta într-o postare pe Facebook. 
 
Este imperativ să se organizeze şi examenul de Evaluare Naţională, adaugă fostul ministru. „În sistemul actual de admitere la liceu, nu putem lăsa mediile de la clasă, despre care se ştie că sunt umflate artificial, să denatureze ierarhia intrării la liceu. Atenţionez că, dacă Legea 1 era aplicată, nu aveam azi această problemă. Sper ca ministerul împreună cu preşedintele să-i pună la punct pe salahorii educaţionali care, asemenea unui balaur cu 20 de capete, nu pierd nicio ocazie pentru a se înfrupta din firavul trup al Educaţiei din România”, arată fostul demnitar. 
 

Revenirea la cursuri între 2 şi 12 iunie e benefică

„Eu aş prefera să susţinem examenele acum, chiar dacă nu într-o singură sesiune, adică în iunie, ci în două. Aşa pot să dea examenul şi cei care au nevoie de mai mult timp de pregătire, şi aici îi pun şi pe cei care nu au acces la internet, şi pe cei care preferă mai mult timp pentru pregătire”, spune, la rândul ei, Andreea Varga, elevă în clasa a XII-a, la Colegiul „Mihai Eminescu” din Satu Mare, cunoscută ca fiind cea care a înfruntat sistemul, susţinând anul trecut protestul #foaiagoală. 
 
Potrivit tinerei, revenirea la cursuri între 2 şi 12 iunie a elevilor din clasele terminale este benefică mai ales pentru cei care nu se pot pregăti online. „Poate asta ar fi o soluţie: să-i cheme la şcoală pe cei care nu au internet, pentru că ceilalţi suntem destul de maturi încât să punem mâna şi să lucrăm de acasă”, subliniază eleva.
 
Un alt argument pe care elevii cu rezultate bune la învăţătură îl au pentru susţinerea Bacalaureatului este acela că şi-au depus deja dosarele la universităţi din afară, iar pentru a fi admişi au nevoie de media obţinută în urma examenului. „Îmi doresc să studiez arta dramatică şi teatrul. Vreau să-mi susţin examenele şi să dau la facultate în Anglia”, a declarat Andreea Varga. 
 
La rândul ei, Ioana spune că se pregăteşte de circa doi ani pentru a da admitere la arhitectură la universităţi din străinătate şi ar fi nedrept să rateze un an de studiu după ce s-a străduit atât. 

„Adesea, şi dascălii au opinii generate de frică”

O altă voce importantă care susţine examenul de maturitate este cea a prof.dr. Radu Gologan, unul dintre cei care, de ani buni, antrenează olimpicii la matematică. Acesta este de părere că trebuie găsită o soluţie astfel încât sănătatea elevilor şi a profesorilor să fie garantată în timpul examenelor, dar că luarea în calcul a notelor de peste ani „ar fi un precedent periculos”.
 
Într-o scrisoare adresată ministrului Educaţiei, Monica Anisie, Gologan mărturiseşte că urmăreşte cu atenţie şi îngrijorare felul în care o parte din opinia publică, în majoritate părinţi, văd situaţia examenelor naţionale. „Adesea, şi dascălii au opinii asemănătoare, în special generate de frică. După părerea mea, bagatelizarea acestor examene prin folosirea criteriilor legate de rezultatele din anii de şcoală ar fi un precedent periculos, cu consecinţe grave în următorii ani pentru economia şi stabilitatea României. E greu de găsit o soluţie, dar cred că o prezentare corectă şi susţinută a felului sigur medical şi garantat epidemiologic al desfăşurării lor ar putea să dea o siguranţă părinţilor şi dascălilor. Ştiu că elevii sunt, atunci când provin din şcoli decente, doritori să îşi măsoare forţele.”
 
Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi, admite că foarte multor părinţi le este teamă să-şi trimită copiii la examene pentru că se pot îmbolnăvi de COVID-19, dar că organizaţia pe care o conduce este de părere că soluţia corectă este cea de organizare şi de susţinere a examenelor naţionale. Cu luarea tuturor măsurilor de siguranţă sanitară, fireşte!


Calendarul înscrierilor la şcoală, aşteptat cu nerăbdare

Nu doar părinţii care au elevi la grădiniţă şi la şcoală urmăresc cu sufletul la gură anunţurile care se precipită în zona educaţiei, ci şi cei ai căror odrasle urmează să fie înrolate în sistem. Aceasta pentru că ministerul ar fi trebuit să definitiveze calendarul înscrierilor şi procedura aferentă acestei activităţi, dar nu a făcut-o încă.
 
„Avem o noutate: la clasa pregătitoare. De fapt, noutatea este atât la grădiniţă, cât şi la clasa pregătitoare că înscrierea se va face online, iar pentru clasa pregătitoare am revizuit calendarul şi am anunţat deja că evaluarea psiho-somatică a copiilor va fi înlocuită cu o declaraţie pe propria răspundere a părinţilor sau a tutorilor legali şi o fişă completată de către grădiniţa pe care a frecventat-o elevul”, a anunţat deja ministrul Monica Anisie. Oficialul de la educaţie a mai dat asigurări că procedura care va fi stabilită va veni în sprijinul părinţilor astfel încât fişele de înscriere să poată fi transmise mai uşor. 
 
Dincolo de calendarul decalat al înscrierilor, părinţii, dar şi inspectorii aşteaptă să vadă dacă numărul de locuri în şcoli şi grădiniţe va rămâne acelaşi, precum şi care va fi numărul de elevi la clasă în condiţiile respectării regulilor de distanţare socială.
 
Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti – ISMB – anunţaseră la începutul lunii februarie schimbări în modalitatea de distribuire a elevilor la clase, astfel încât să fie eliminată supraîncărcarea unor şcoli şi favoritismele. Astfel, ISMB voia să aplice un algoritm aleatoriu, respectiv ordonarea alfabetică pe şcoală şi distribuirea pe clase, în ordine alfabetică a elevilor – câte un elev la fiecare clasă existentă. De exemplu, elevul 1 – repartizat la clasa pregătitoare A, elevul 2, la clasa pregătitoare B, sau să procedeze la tragere la sorţi în şedinţă publică organizată de şcoală. Reprezentanţii ISMB mai propuneau ca repartizarea la clasă a profesorilor pentru învăţământ primar să fie făcută tot prin tragere la sorţi. 
 
Ministerul Educaţiei şi Cercetării a lansat pe 4 februarie, spre consultare publică, metodologia şi calendarul de înscriere a copiilor în învăţământul primar pentru anul şcolar 2020-2021. Însă înscrierea la grădiniţă şi la clasa pregătitoare au fost sistate în urma închiderii şcolilor, pe 11 martie. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările