Guvernul vrea să ofere bani elevilor care au obţinut 10 la examenele naţionale

Guvernul vrea să ofere bani elevilor care au obţinut 10 la examenele naţionale

Notele de 10 de la examenele naţionale vor fi recompensate cu bani. Cel puţin aşa arată un proiect de hotărâre de Guvern publicat de către Ministerul Educaţiei şi pus în dezbatere publică.

Actul normativ stipulează că absolvenţii clasei a VIII-a şi cei de liceu care au obţinut media 10, la Evaluarea Naţională şi, respectiv, la Bacalaureatul din vară, să primească recompense financiare.  Elevii cu media 10 la Evaluarea Naţională vor primi fiecare suma de 1.000 de lei, iar cei de la BAC, vor primi triplu. Experţii în Educaţie şi psihologii spun că măsura guvernului este discriminatorie şi nu încurajează în niciun fel performanţa academică a elevilor. 
 
Concret, proiectul de hotărâre prevede „acordarea de stimulente financiare absolvenţilor care au obţinut media 10 la Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a – 2019 şi la examenul de Bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2019 (….) şi urmăreşte crearea cadrului normativ al stimulării performanţei şcolare înalte din învăţământul preuniversitar, răspunzând cerinţelor actuale determinate de schimbările produse în legislaţia şi practica naţională şi internaţională”, se arată în nota de fundamentare a proiectului. Astfel, vor beneficia de „stimulentele financiare” 235 de absolvenţi de liceu care au obţinut nota 10 la Bacalaureat (deşi rezultatele finale publicate de către Ministerul Educaţiei arată că 224 de candidaţi au obţinut media 10) şi 459 de absolvenţi de clasa a VIII-a cu media 10 la Evaluarea Naţională. „Guvernul României şi-a asumat responsabilitatea asigurării creşterii accesului la educaţia de calitate al tuturor elevilor şi studenţilor. (…) Apreciem că performanţa lor este excepţională şi merită evidenţiată, stimulată şi celebrată”, se arată în nota de fundamentare a actului normativ. 
 

Discriminatorie?

 
Experţii în Educaţie şi psihologii nu sunt însă de aceeaşi părere, considerând că măsura post-examen este discriminatorie pentru că oferă sume diferite de bani elevilor şi mai mult, nu îşi atinge scopul propus în nota de fundamentare. „Din perspectiva elevilor, aceştia vor fi încântaţi. Pentru orice adolescent, orice ban contează. Ce mă întristează este tocmai diferenţa între sume, un 10 la clasa a VIII-a este la fel de dificil de obţinut ca un 10 la clasa a XII-a. Este o măsură discriminatorie. Măsura nu încurajează performanţa din mai multe motive: întâi pentru că vine prea târziu, acum după rezultatele la examene, or ca ceva să te motiveze ar trebui să cunoşti cu mult înainte, să te gândeşti constant, anunţul putând fi făcut în timpul pregătirilor. În al doilea rând, 10 este nota perfecţiunii, o parte din cei care au obţinut nu şi-au propus asta, vorba elevilor, ”au picat pe subiect”, iar şi din cei care şi-au propus, olimpici fiind, nu au luat nota 10. Deci nu poţi încuraja obţinerea a ceva ce este aproape imposibil de obţinut. Practic, numărul elevilor de 10 este excepţional extrem de mic”, este de părere psihologul Mihai Copăceanu. 
 
La rândul lor, experţii în Educaţie consideră iniţiativa Guvernului, de a acorda „stimulente financiare” pentru elevii care iau 10 la BAC şi la Evaluarea Naţională, una insuficientă. „Consider că termenul ”stimulent” este nefericit ales, mai ales că este plătit din titlul bugetar ”Ajutoare sociale”. Sigur, copiii merită recompensaţi pentru performanţă, performanţa lor, a familiilor şi profesorilor lor, de la clasă sau de la meditaţii. Dar programele de stimulare a performanţei, cum e motivată propunerea de hotărâre de guvern, presupun sprijin pentru o performanţă în curs de obţinere, pentru care există premise. Personal, aş fi acordat un fond de premiere şcolilor, care să recompenseze pe acei elevi care au reuşit progres semnificativ într-un mediu neprietenos, care au reuşit fără meditaţii, care au nevoie de un sat, o comunitate care să îi vadă şi felicite”, consideră preşedinta Federaţiei Coaliţia pentru Educaţiei, Daniela Vişoianu. 
 
Încurajarea performanţei este necesară în România, recunosc experţii însă trebuie realizată într-un mod sustenabil pentru tineri. „Guvernul prin Ministerul Educaţiei ar putea încuraja obţinerea şi ar putea recompensa de exemplu, mediile de la 9.80 sau 9.90”, a adăugat Copăceanu.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: