Vânzarea medicamentelor fără reţetă, în vizorul Concurenţei. Jumătate dintre pacienţi cumpără produse mai scumpe la recomandarea medicului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei a anunţat joi că va declanşa o investigaţie sectorială pe piaţa medicamentelor eliberate fără reţetă, cu atât mai mult cu cât ultima anchetă a scos la iveală faptul că mai mult de jumătate dintre pacienţi cumpără medicamente mai scumpe, pentru că medicii le recomandă un anumit produs.

„În 2018, ne propunem să finalizăm cazuri de încălcare a legislaţiei de concurenţă din domenii importante - asigurări, comerţ alimentar, transport de gaze naturale – şi anchetele sectoriale privind sectorul bancar, comerţul cu amănuntul al combustibililor şi domeniul gazelor naturale. În domeniul farmaceutic, vom iniţia o anchetă sectorială axată pe medicamentele eliberate fără reţetă”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, cu ocazia prezentării bilanţului activităţii instituţiei pe anul trecut.

Investigaţia sectorului farmaceutic a fost declanşată în anul 2013, principalele constatări rezultate în urma derulării acesteia fiind că medicamentele generice deţin cote de piaţă reduse, deşi sunt cu 35% mai ieftine decât medicamentele inovative şi sunt intrate în piaţă chiar şi de mai mulţi ani, dar există pieţe în care, odată cu apariţia variantelor generice ale unui medicament inovativ, creşte cota de piaţă a altor medicamente inovative, pentru care nu există încă echivalent generic.

57% dintre pacienţi solicită o anumită denumire comercială ca urmare a recomandării medicului

Pe de altă parte, Consiliul Concurenţei a constatat că deşi prescrierea medicamentelor se realizează pe substanţă activă şi, doar în situaţii excepţionale, justificate, pe denumire comercială, 57% dintre pacienţi solicită o anumită denumire comercială ca urmare a recomandării medicului (principala cauză: promovarea intensă realizată de producătorii de medicamente inovative: congrese ştiinţifice, întâlniri promoţionale, materiale şi obiecte publicitare, sponsorizări).

De altfel, susţine autoritatea, 9% din cifra de afaceri a producătorilor de medicamente inovative este dedicată promovării, faţă de 5% cât alocă producătorii de generice.

Câteva dintre concluziile anchetei: cel mai ieftin medicament generic lipseşte de pe piaţă sau este comercializat în cantităţi mici; pacienţii sunt direcţionaţi către anumite farmacii pentru achiziţia unor medicamente, fapt pentru care un număr foarte mic de farmacii concentrează o mare parte din sumele decontate la nivel de judeţ; majoritatea distribuitorilor condiţionează livrarea medicamentelor foarte solicitate şi care se vând bine de achiziţionarea, de către farmacie, a altor medicamente pe care nu le doreşte.

„Referitor la impactul implementării Sistemului de distribuţie directă către farmacii (DTP), dacă producătorul se află în poziţie dominantă, avantajele la nivel de farmacie/spital şi pacient trebuie să fie similare cu cele înregistrate anterior şi trebuie să fie cuantificabile. Consiliul Concurenţei nu recomandă folosirea unui sistem de distribuţie în detrimentul altuia, însă îşi rezervă dreptul de a interveni, printr-o investigaţie, în eventualitatea în care ar apărea indicii privind distorsionarea concurenţei”, au declarat oficiali ai Consiliului Concurenţei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite