Valoarea celor mai mari branduri din lume a ajuns la 8,7 trilioane de dolari: Pe ce loc sunt Apple, Tesla sau McDonald's şi cine sunt noii veniţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
digitalizare-conexiune-internet Foto ACCENTURE

Valoarea combinată a celor mai valoroase 100 de brand-uri din lume a crescut în ultimul an cu 23%, până la 8,7 trilioane de dolari, clasamentul realizat de Kantar evidenţiind poziţiile ocupate de cele mai cunoscute companii şi cine sunt noii veniţi.

Apple se situează pe prima poziţie a clasamentului Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 şi este pe cale să devină primul brand de un trilion de dolari. Cu o valoare a mărcii de 947,1 miliarde de dolari, Apple se remarcă prin gradul ridicat de diferenţiere şi prin diversificarea continuă din portofoliul său de hardware, software şi servicii. Google urcă pe locul doi şi este unul dintre brand-urile cu cea mai rapidă ascensiune în clasament, crescându-şi valoarea mărcii cu +79%, până la 819,6 miliarde de dolari. Suita de aplicaţii Google pentru munca la birou şi pentru productivitate l-a făcut să fie o parte esenţială a vieţii consumatorilor din întreaga lume. 

Valoarea combinată a celor mai valoroase 100 de brand-uri din lume a crescut în ultimul an cu 23%, până la 8,7 trilioane de dolari, evidenţiind importanţa de a avea o marcă puternică pe care companiile să se bazeze şi cu care să poată traversa cu bine o economie globală aflată într-o situaţie incertă.

Treizeci şi şapte de mărci şi-au îmbunătăţit poziţia în clasament în acest an. În 2022, peste trei sferturi din valoarea brand-urilor provine de la companii din SUA. Mărcile din categoriile Media şi Divertisment, Furnizori de soluţii pentru companii şi Tehnologie şi cele din diversele categorii de Retail reprezintă peste jumătate din valoarea totală a primelor 100 de mărci.

Clasamentul Kantar BrandZ Top 10 cele mai valoroase brand-uri din lume 2022

Locul din 2022 Evoluţie poziţie vs 2021 Brand Ţara de origine Valoare Brand 2022 ($M) Valoare Brand 2021 ($M) % Modificare Valoare 2022 vs 2021 1 1 Apple SUA 947,062 611,997 55% 2 1 Google SUA 819,573 457,998 79% 3 -2 Amazon SUA 705,646 683,852 3% 4 0 Microsoft SUA 611,460 410,271 49% 5 0 Tencent China 214,023 240,931 -11% 6 3 McDonald's SUA 196,526 154,921 27% 7 1 Visa SUA 191,032 191,285 0% 8 -2 Facebook SUA 186,421 226,744 -18% 9 -2 Alibaba China 169,966 196,912 -14% 10 11 Louis Vuitton Franţa 124,273 75,730 64%

Principalele tendinţe evidenţiate de către studiul global Kantar BrandZ 2022: 

MICROSOFT, ZARA ŞI IBM sunt în fruntea noului clasament Kantar Sustainability BrandZ Index, care arată că sustenabilitatea reprezintă deja 3% din capitalul mărcii şi că este de aşteptat ca importanţa ei să crească.
 

TESLA este una dintre cele mai de succes poveşti din acest an, prin trecerea pe poziţia nr. 29 de la nr. 47, care reflecă tendinţa mondială de creştere a vânzărilor de vehicule electrice;  volumul acestora a înregistrat mai mult decât o dublare în 2021.
 

LOUIS VUITTON (locul 10; 124,3 miliarde USD) este primul brand de lux care a ajuns în Top 10 global, reflectând creşterea pieţei de articole de lux la nivel mondial şi în special în China. Louis Vuitton a înregistrat o creştere cu 64% a valorii mărcii în acest an şi este primul brand european care a ajuns în Top 10 global după 2010.
 

NOU-VENITII în clasamentul din 2022 provin din mai multe categorii. Aramco, una dintre cele mai mari companii integrate de energie şi produse chimice din lume, a debutat cel mai sus dintre toate, pe locul 16. Brandul de servicii IT şi consultanţă Infosys din India a ajuns pe poziţia 64. Cel mai mare ecosistem de comerţ electronic şi plăţi online din America Latină, Mercado Libre, a intrat direct pe locul 71.
 

MĂRCILE DIN CHINA se menţin puternice, în ciuda faptului că s-au confruntat cu provocări deosebite generate de pandemie, având doi clasaţi în Top-ul celor mai puternice 10 brand-uri globale, cu Tencent pe locul 5 şi Alibaba pe locul 9. China este, de asemenea, singura piaţă care rivalizează cu dominaţia SUA în categoria Media şi Divertisment, cu WeChat pe locul 5 şi TikTok pe 9.

    

Liderii provin dintr-un mix de sectoare

Brand-urile din categoriile Tehnologie şi Articole de lux au crescut cel mai rapid faţă de anul trecut; cu o creştere de +46% pentru zona de Tehnologie B2C şi +45% pentru Articole de lux. Mărcile din sectoarele Bancar şi Auto au demonstrat de asemenea o creştere impresionantă; Auto +34% şi Băncile +30%. Ca termen de comparaţie, creşterile din sectoarele de Îmbrăcăminte  au fost de 20%, iar la Îngrijire personală  de 17%. La nivel de categorie, Wells Fargo a fost singurul brand nou pe prima poziţie, trecând de pe locul doi pe primul în categoria Bănci şi înlocuind astfel ICBC din China.

Liderii categoriilor: Clasamentul Kantar BrandZ Top 10 cele mai valoroase brand-uri din lume 2022

Locul din 2022 Categoria Brand Ţara de origine Valoare Brand 2022 ($M) Valoare Brand 2021 ($M) % Modificare Valoare 2022 vs 2021 1 Băuturi alcoolice Moutai China 103,380 109,330 -5% 1 Îmbrăcăminte Nike SUA 109,601 83,709 31% 1 Banci Wells Fargo SUA 43,052 27,995 54% 1 Furnizorii de soluţii şi Tehnologie pentru companii Microsoft SUA 611,460 410,271 49% 1 Automobile Tesla SUA 75,933 42,606 78% 1 Tehnologie B2C Apple SUA 947,062 611,997 55% 1 Fast Food McDonald's SUA 196,526 154,921 27% 1 Mâncare şi băuturi Coca-Cola SUA 89,985 80,484 12% 1 Articole de lux Louis Vuitton Franţa 124,273 75,730 64% 1 Media şi Divertisment Google SUA 766,779 N/A N/A 1 Îngrijire personală L'Oréal Paris Franţa 47,480 38,309 24% 1 Retail Amazon SUA 281,695 N/A N/A 1 Furnizori telecom Verizon SUA 101,962 101,943 0%

*În retail, valoarea Amazon include numai afacerile sale de vânzare cu amănuntul; Pentru Media şi Divertisment, Google include serviciile şi produsele marca Google, cu excepţia Google Cloud.

„Afinitatea puternică faţă de un brand stă la baza dorinţei unui client de a plăti pentru produsele sau serviciile oferite şi nu a fost niciodată mai importantă pentru organizaţiile care doresc să compenseze inflaţia în creştere”, explică Martin Guerrieria, coordonatorul Kantar BrandZ. „Rezultatele din acest an dovedesc valoarea investiţiilor continue în brand şi în capabilităţile de marketing, ca mijloc de maximizare a rentabilităţii afacerii, indiferent de cât de dure sunt condiţiile de piaţă.”

Atenţia sporită la consolidarea brand-ului, la diversificarea produselor şi a pieţelor maximizează rezultatele de business

Pandemia a accelerat şi mai mult creşterea comerţului electronic în categoria de retail, prin urmare, mărcile cu conexiuni mai puternice cu consumatorii şi-au putut susţine creşterea online şi nu numai.

Brandurile de tip portofoliu, care continuă să inoveze şi să-şi diversifice oferta, înregistrează noi creşteri, în special în cazul Apple, Google şi Amazon, dar şi al altor mărci, ale căror servicii sunt la intersecţia dintre tehnologie, divertisment şi servicii de plată. Mărcile care se bazează doar pe o categorie sau pe o singură piaţă au cel mai mare profil de risc, în timp ce mărcile care s-au diversificat în mai multe categorii şi în mai multe pieţe au înregistrat o creştere mai rapidă a valorii brand-ului în 2022 şi au şanse mai ridicate de a avea o creştere peste medie.

Pentru a naviga pe o piaţă aflată într-o schimbare majoră, brand-urile trebuie să câştige încrederea consumatorilor şi să o folosească drept mijloc pentru a obţine stabilitate şi siguranţă. Mai mult decât în trecut, brand-urile de astăzi trebuie să construiască încrederea pe baza performanţei lor şi la nivel societal, nu doar prin performanţa produsului lor. Uneori, aceasta presupune ca ele să aibă o misiune socială (social purpose) care este integrată în întreaga organizaţie. Nike este un bun exemplu prin angajamentul său continuu de a oferi inspiraţie şi de a inova pentru toată lumea, nu doar pentru sportivii de performanţă, dedicând o atenţie specială fetelor şi pentru comunităţilor minoritare. 

„Raportul global BrandZ 2022 de la Kantar, aflat la cea de-a 17-a ediţie, arată importanţa construirii brand-urilor pentru a ajuta companiile să supravieţuiască unor condiţii de piaţă foarte dificile”, continuă Guerrieria. „Brand-urile sunt de obicei cele mai importante active pe care le deţin companiile, adăugând o valoare considerabilă bilanţului contabil. În vremuri incerte, deciziile managementului privind investiţiile de marketing pot fi susţinute de indicatori probaţi, dovediţi. Evaluările de brand (brand valuations) realizate de Kantar BrandZ arată în mod clar cât de bine conectate sunt activităţile de marketing cu valoarea brand-ului atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung.”

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite