Următoarea mare problemă a energiei eoliene offshore: nu sunt suficiente nave care să instaleze turbinele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe măsură ce guvernele își ecologizează economiile, iar companiile de utilități își retrag centralele electrice pe bază de combustibili fosili, instalațiile eoliene devin una dintre cele mai populare forme de energie alternativă.

foto eoliene în mare
Eolienele offshore întâmpină probleme Foto: Shutterstock

La nivel mondial, capacitatea eoliană offshore este pregătită să se quintupleze între 2022 și mijlocul deceniului următor, potrivit BloombergNEF, iar pentru a stoarce mai multă energie din vânt, turbinele devin din ce în ce mai mari. Asta înseamnă că navele capabile să le instaleze sunt din ce în ce mai solicitate, transmite Bloomberg.

Iar în acest moment, flota globală nu se extinde suficient de repede.

Clarksons Offshore Renewables, un broker de transport maritim care asociază navele cu dezvoltatorii de proiecte, estimează că în afara Chinei există între 15 și 20 de nave capabile să instaleze turbine cu o capacitate minimă de 15 megawați și că va fi nevoie de mai multe în următorii ani. Consultantul Wood Mackenzie Ltd. spune că există aproximativ 40 de nave care operează în afara Chinei, deși nu toate sunt folosite exclusiv pentru eoliene offshore. Pentru a satisface cererea viitoare, Woodmac anticipează că va fi nevoie de investiții de aproximativ 14,8 miliarde de dolari. Până în prezent, doar aproximativ o treime din această sumă a fost angajată efectiv.

Construirea unei turbine eoliene uriașe este o sarcină complicată pe uscat, darămite în largul oceanului. Totul începe cu încărcarea cu grijă a componentelor pe o navă. Turnurile și paletele pot avea o lungime de peste 100 de metri, iar containerul care găzduiește generatorul, numit nacelă, are aproximativ dimensiunea unei vile. Odată ce nava ajunge la viitorul amplasament al turbinei, piesele trebuie îndepărtate și asamblate. Este nevoie de aproximativ trei zile pentru a instala o singură turbină, în funcție de timpul de călătorie până în port.

Lipsa iminentă de nave capabile să manipuleze astfel de turbine, unele dintre ele fiind aproape la fel de înalte ca și clădirea Chrysler, vine în urma unui an 2023 tumultuos pentru industria eoliană offshore. În timp ce investițiile europene în noi parcuri eoliene offshore au sărit la un nivel record de 30 de miliarde de euro (32,5 miliarde de dolari) anul trecut, în creștere de la 400 de milioane de euro în anul precedent, industria s-a confruntat, de asemenea, cu blocaje în lanțul de aprovizionare, deprecieri masive și întârzieri ale proiectelor din SUA și Marea Britanie.

Între timp, „totul devine mai mare”, a declarat căpitanul Wind Osprey, Matt Christie. „Toate componentele sunt din ce în ce mai mari, navele sunt din ce în ce mai mari”.

Perioada de acomodare va fi foarte lungă

Alinierea cererii și a ofertei pentru navele gigantice nu se va întâmpla peste noapte. Este nevoie de cel puțin trei ani și de 400 de milioane de dolari pentru a construi un nou vas de instalații. Iar acest interval de timp este posibil să se prelungească pe măsură ce șantierele navale din Asia se umplu de comenzi pentru petroliere și gaziere, potrivit unui manager de proiect de la CIMC Raffles din China, unul dintre principalii constructori de nave din industrie. Raffles construiește în prezent cinci nave pentru industria eoliană, inclusiv una cu o capacitate de ridicare de peste 3.000 de tone pentru Havfram AS, un nou jucător din industrie.

O altă opțiune, modernizarea navelor mai vechi, este, de asemenea, costisitoare și necesită mult timp. Cadeler A/S, proprietarul danez al navei Wind Osprey și al navei surori Wind Orca, cheltuiește aproximativ 100 de milioane de euro pentru a le moderniza pe ambele la șantierul naval din Rotterdam. Lucrările au început în toamna anului trecut, iar firma și-a recuperat o parte din investiție prin vânzarea vechilor macarale ale navelor, care nu vor mai fi capabile să ridice următoarea generație de turbine.

Este o pregătire pentru viitor”, a declarat Mikkel Gleerup, directorul executiv al Cadeler, într-una dintre camerele comune ale navei Osprey, unde cei aproximativ 40 de membri ai echipajului se relaxează între schimburi. Munca pe o navă de instalații eoliene este o muncă epuizantă - programele sunt strânse, clienții sunt exigenți, iar vântul poate face ca instalațiile să fie mai dificile. Slujba necesită ture de 12 ore, de la 6 dimineața la 18:00 și invers, patru săptămâni de lucru, patru săptămâni de odihnă.

„Acest lucru este mai adevărat ca niciodată, având în vedere cererea actuală. Navele din industrie tind să fie rezervate cu mai mulți ani în avans, iar navele Cadeler, în general, sunt aproape complet rezervate până în 2027”, a declarat Gleerup, menționând că aceasta este o schimbare semnificativă față de acum câțiva ani. Firma are, de asemenea, mai multe nave noi comandate.

La începutul lunii aprilie, Wind Osprey va începe să lucreze la proiectul Borkum Riffgrund 3 al Orsted A/S din Germania.

Cei mai mari dezvoltatori, inclusiv Orsted din Danemarca și RWE AG din Germania, își asigură în prezent nave pe baza unor contracte de navlosire care durează până la mai mulți ani. La rândul lor, navele sunt din ce în ce mai scumpe la închiriere. Tarifele zilnice au crescut de la aproximativ 200.000 de dolari în 2022 la aproximativ 350.000 de dolari pentru cele mai noi și mai mari nave, potrivit Clarksons. Acest lucru se compară cu o rată de aproximativ 54.000 de dolari pe zi pentru un supertanker care călătorește între China și Orientul Mijlociu. 

Havfram, a cărei primă navă de instalare va fi livrată în a doua jumătate a anului 2025, a semnat deja contracte pe termen lung cu Orsted și RWE. Directorul executiv Ingrid Due-Gundersen spune că aceste acorduri vor asigura o utilizare mai mare și un calendar mai previzibil. Având în vedere că se așteaptă un blocaj în ceea ce privește accesul navelor, a scris ea prin e-mail, mai mulți jucători din industrie ar putea urma în curând acest exemplu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite