Ilie Van: Carnea de porc se scumpeşte cu 25% în toată Europa, din cauza cererii mari din China

Ilie Van: Carnea de porc se scumpeşte cu 25% în toată Europa, din cauza cererii mari din China

Foto Shutterstock

Preţul cărnii de porc va creşte în Europa cu aproximativ 25% în următorii ani, din cauza cererii de pe piaţa chineză, a declarat Ilie Van, preşedintele Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice (ASAS), confirmând astfel analiza de piaţă efectuată de „Adevărul” încă de la începutul lunii mai.

Ştiri pe aceeaşi temă

„China va fi, între 2020 şi 2024-2025, o mare importatoare de carne de porc. China, care produce cea mai mare cantitate de carne din lume, circa 50 de milioane de tone, din cauza pestei porcine africane şi-a redus producţia până la circa 35 de milioane de tone şi va importa 7-8 milioane de tone, iar Europa va fi, bineînţeles, principala furnizoare de carne de porc pentru China. Fiind principala furnizoare, se estimează că în Uniunea Europeană preţurile la carnea de porc vor creşte cu circa 25%.
 
Este un alt semnal de alarmă, având în vedere situaţia sectorului de carne de porc din România. (...) Exportul de carne de porc din Europa către China: de la 2,6 milioane de tone în 2018 la 3,7 milioane în 2020, deci un milion în plus în 2020 şi în 2025 se duce la 4 milioane de tone. Deci, la ce să ne aşteptăm: preţul la carne de porc în Europa va fi tot mai mare, iar noi n-avem porc în România. Ce facem? Va trebui să găsim soluţii, nu ne putem juca, pentru că lucrurile se vor agrava. Exportul către China este cel care va crea probleme aproape în toată Europa", a afirmat Ilie Van, citat de Agerpres.
 
Reprezentantul Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice a subliniat că o ţară trebuie să îşi asigure aproximativ 90% din consumul de carne din producţia proprie.
 
"Producţia de carne la nivel mondial în 2020 a fost estimată în scădere faţă de 2019 şi 2018, este vorba de circa 333 de milioane de tone de carne. Cam toate speciile au scăzut, cu excepţia cărnii de pasăre, care a crescut la 136 de milioane de tone, cea mai mare producţie realizată de această specie. Dar atenţie foarte mare: din toată această producţie de 300 şi ceva de milioane de tone, doar 10-12% se comercializează. Deci, comerţul internaţional cu carne este de doar 10-12%.
 
Asta, ca aviz celor care susţin că nu e nicio problemă dacă nu producem noi: cine nu produce la un grad de auto-suficienţă, măcar de 90%, nu poate să se hrănească, asta trebuie să fie clar. (...) În 2020, 90% din consumul de carne al consumatorului român a fost de porc şi de pasăre, iar 10% de bovine şi ovine. Dacă bovinele şi ovinele le putem valorifica mai bine pe piaţa externă, atunci creşterea porcului şi a păsărilor trebuie să fie cu destinaţie pentru piaţa internă, să ne asigurăm auto-consumul, auto-suficienţa, la un nivel la care să nu ne fie teamă", a menţionat Ilie Van.
 
Preşedintele secţiei de Zootehnie a Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice a atras atenţia că scăderea importurilor de carne de porc în România s-a reflectat imediat în scăderea consumului de carne de porc.
 
"În 2018 importam 332.000 de tone de carne de porc. În 2020 am importat doar 280.000 de tone de carne de porc, deci am scăzut importul cu 50.000 de tone. Dar am scăzut şi consumul, de la 732.000 de tone la 675.000, fix cu ce n-am importat. Deci, 50.000 de tone n-am importat şi cu 50.000 de tone (a scăzut consumul, n.r.). Cauza principală a fost creşterea cu 25% a preţului la import. (...) S-a sesizat cineva că România a consumat cu 50.000 de tone mai puţin în 2020 faţă de 2018? Nimeni. Dacă vom continua în acest ritm, probabil că nu vom mai avea deloc carne de porc", a atras atenţia Ilie Van.
 

Alţi factori care au dus la scumpirea cărnii de porc

 
La începutul lunii mai, „Adevărul” a publicat o analiză din care reieşea că preţul cărnii de porc se va scumpi considerabil din cauza cererii uriaşe venite din partea Chinei, dar şi a altor materii prime necesare creşterii porcilor.
 
Seceta din 2020 coroborată cu cererea imensă a Chinei, a crescut şi preţul porumbului. Astfel că după un importuri estimate de 7 milioane de tone de porumb, China a trecut succesiv prin mai multe etape agregate care au influenţat recolta: două taifunuri consecutive ce au distrus o parte a potenţialului de recoltă chinezesc, repopularea fermelor de porci afectată de PPA- pesta porcina Africana.
 
Astfel, cererea de porumb a Chinei a crescut de la 7 milioane la 23 milioane, recent ataşatul Beijing-ului la USDA ( departamentul de stat pentru agricultură al SUA) a rectificat necesarul la 28 milioane de tone.
 
Pe această cerere coroborată cu seceta şi valul de frig abătut asupre SUA, reducerea suprafeţei de plantare în SUA şi Ucraina, preţul porumbului la nivel mondial a crescut cu circa 15 euro /tonă în doar câteva săptămâni.
 
„În concluzie, uzul furajer al porumbului şi grâului, dar şi creşterea preţului ţiţeiului care se răsfrânge în preţurile de transport vor scumpi considerabil preţul cărnii la raft. Preţul energiei şi al ţiţeiului, acesta din urmă estimat de specialiştii Goldman & Sachs a ajunge în viitorul apropiat la unnivel de 75 USD/baril, faţă de  66 USD/barilvor genera costuri mai mari de transport, care se vor regăsi în preţurile tuturor produselor de pe raft”, a explicat pentru „Adevărul” Cezar Gheorghe, consultant al Clubului Fermierilor Români.
 
Citeşte şi:
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările