Expert: Schema defectuoasă a compensării, care a lăsat în frig marile oraşe, se aplică la nivel naţional. Statul nu va plăti la timp banii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
energie electrica liberalizare piata bec contor electric

În marile oraşe (Bucureşti, Timişoara, Constanţa etc.) în urmă cu 10 ani s-a instaurat o schemă de compensare pentru a ajuta consumatorii de energie termică să nu aibă probleme de cu plata facturilor, aminteşte Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.

„Banii pentru schema de compensare trebuiau să fie achitate de STAT, dar statul a ”uitat” în multe rânduri să achite aceste facturi. Astfel, au început să apară restanţele, restanţe care a făcut ca să nu mai poată să fie achiziţionate gaze şi să apară sincope în asigurarea căldurii. De asemenea, lipsa plăţii de către STAT a compensaţiilor pentru firmele transportatoare de energie termică a făcut ca acestea să nu mai realizeze lucrări de reparaţii şi astfel conductele să crape şi au apărut alte sincope în alimentarea cu căldură a consumatorului (vezi Termoelectrica, Termoenergetica)”, completează specialistul.

Potrivit acestuia, schema defectuoasă de compensare din energie termică este multiplicată de la 1 noiembrie 2021 şi la energie electrică şi gaze, „ştiindu-se că STATUL nu va achita sumele pentru compensaţii în termen (niciodată nu s-a întâmplat acest lucru în istoria utimilor 30 de ani şi oricum apreciem că nu există sumele necesare acoperirii acestor compensări uriaşe), fapt ce va lăsa furnizorii cu datorii la producători şi mai ales importatori, care vor sista livrările (a se vedea situaţia similară din energie termică de la CET Timişoara, CET Vest etc.) şi vor lăsa astfel consumatorii fără gaze şi energiei electrică”.

„Lipsa achitării compensării valorii tarifelor de transport şi distribuţie, va lăsa aceste companii fără bani pentru reparaţii cu impact asupra continuităţii livrării gazelor şi energiei electrice la consumatori.

Această schemă de ajutorare a consumatorilor exclusiv prin compensaţii de la STAT, nu i-a în considerare cauzele care au determinat creşterea preţului la energie şi gaze, mai mult antecedentul acestor practici populiste (deşi în anul 2021, faţă de anul 2020, există un deficit de energie electrică de cca.10% şi un deficit de gaze de cca.20%, preţul se doreşte să fie exact la fel ca atunci când nu trebuia să importăm), va crea aşteptări şi după data de 1 aprilie 2022 şi mai ales în iarna 2022/2023 atunci când impactul creşterii preţului asupra consumatorului va continua să fie unul important (luând în considerare evoluţia taxelor certificatelor de CO2, creşterea ponderii importurilor, cererea mult mai mare decât oferta). 

Legea de plafonare a preţului, aşa cum a fost adoptată şi mai ales cum probabil va fi aplicată (întârzierea plăţii subvenţiilor), va contribui esenţial, în situaţia unei ierni grele (alături de lipsa contractelor de import gaze), la declanşarea unui colaps în furnizarea gazelor în iarna 2021-2022. 

Încă de acum 3 luni Asociaţia Energia Inteligentă a propus diferite măsuri (Soluţii în doi paşi pentru înlăturarea unui eventual colaps energetic., Reducerea impactului facturii la gaze şi energie trebuie să plece de la cauzele care a generat creşterea de preţ,

Realizarea unui Plan de Măsuri de Urgenţă Energetică, pentru a reduce impactul socio-economic determinat de creşterea preţului la energie), menite să creeze o abordare sinergică între crearea unei suportabilităţi la plata facturilor şi asigurarea continuităţii livrării gazelor şi a energiei electrice la consumatori, care nu au fost luate în considerare.

A fost preferat acest amalgam de măsuri, greu de urmărit, aplicat şi cu un efect discutabil atât în creşterea suportabilităţii facturilor, dar mai ales în asigurarea continuităţii livrării gazelor şi energiei electrice”, notează Chisăliţă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite