Electrica îşi continuă planul de investiţii, inclusiv prin construirea unor staţii de transformare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
electrica interventie masti

Electrica a continuat să-şi ducă la îndeplinire cea mai mare parte din planurile de investiţii, pentru perioada următoare, fiind interesată de facilităţile fiscale se vor acorda consumatorilor, a declarat într-un interviu acordat „Adevărul” Livioara Şujdea, director executiv de distribuţie al companiei.

Bugetul alocat pentru investiţii în infrastructura de distribuţie în 2020 a fost/va fi afectat?

Viabilitatea economico-financiară a companiilor din sistemul energetic naţional este esenţială pentru menţinerea stabilităţii acestuia. În acest sens, este important ca nivelul lichidităţii şi solvabilităţii tuturor companiilor din acest sector să rămână unul adecvat, inclusiv prin evitarea arieratelor/ acumulării de plăţi restante care ar putea să deterioreze prin efect de domino situaţia economico-financiară a companiilor de pe tot lanţul de valoare. 

Până în prezent, nu ne-am confruntat cu probleme de lichiditate, Grupul Electrica fiind o organizaţie solidă, iar companiile de utilităţi reprezentând o preferinţă pentru investitori în această perioadă, cu toate că efectele scăderii consumului de energie la nivelul întregii economii s-au resimţit într-un fel sau altul. Desigur, vom continua să comunicăm, în mod transparent şi prompt, orice informaţie care se aşteaptă, în mod rezonabil, să afecteze percepţia investitorilor.

Pentru perioada următoare, este important însă şi ce facilităţi fiscale se vor acorda consumatorilor, pentru că un eventual impact indirect dinspre furnizori, care sunt la capătul lanţului valoric, ar putea fi resimţit şi de către Operatorii de Distribuţie, aspect ce se poate reflecta în dificultăţi privind finanţarea programelor de investiţii sau întârzieri în efectuarea reparaţiilor. În aceeaşi logică, efectul propagat şi către prestatorii de servicii se poate răsfrânge asupra pieţei forţei de muncă şi, într-un final, asupra întregii economii.

livioara sujdea director executiv electrica foto electrica

S-au schimbat priorităţile de investiţii în contextul COVID-19? 

Priorităţile de investiţii au fost stabilite pentru toată perioada actuală de reglementare, în linie cu strategia Grupului şi cu Planurile de Dezvoltare pentru reţelele de distribuţie din aria pentru care deţinem licenţă. În acelaşi timp continuăm proiectele de transformare organizaţională şi de digitalizare, orientate deopotrivă către îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite clienţilor şi către eficientizarea activităţii companiilor.

Contextul COVID-19 a accentuat necesitatea creşterii gradului de automatizare în reţele, a digitalizarii proceselor, a creării canalelor alternative de interacţiune şi de plată cu/pentru consumatorii noştri, precum şi a nevoii de asigurare a instrumentelor şi condiţiilor de lucru de la distanţă pentru angajaţii noştri.

Aşadar, nu vorbim despre o schimbare de priorităţi în investiţii, ci mai degrabă despre o concentrare a efortului pentru accelerarea acestora, toate inţiativele menţionate fiind deja incluse în setul nostru de priorităţi strategice.

Considerând măsurile de siguranţă şi protecţie din planurile noastre de rezilienţă, am inclus în planurile de investiţii şi dotările necesare asigurării condiţiilor de lucru şi cazare pentru eventuala izolare la locul de muncă pe parcursul stării de urgenţă a angajaţilor angrenaţi în activităţile esenţiale.

Care sunt cele mai importante proiecte pe care le derulaţi acum?

În medie, 40% din valoarea planurilor noastre de investiţii este destinată îmbunătăţirii calităţii serviciului de distribuţie, fiind preocupaţi în permanenţă de limitarea numărului şi a duratei întreruperilor în alimentarea cu energie electrică, pentru confortul utilizatorilor de reţea din arealul deservit de societăţile noastre de Distribuţie – Muntenia Nord, Transilvania Sud şi Transilvania Nord.

Prin urmare, continuăm automatizarea instalaţiilor, prin modernizarea staţiilor şi posturilor de transformare şi integrarea lor în SCADĂ, automatizarea distribuţiei în instalaţiile de medie tensiune atât în mediul urban, cât şi în cel rural, precum şi implementarea contorizării inteligente la scară largă, după cum ne-am asumat prin Programul naţional aprobat de ANRE.

Avem, de asemenea, în plan şi construirea unor staţii de transformare pentru mărirea capacităţii de  distribuţie şi creşterea siguranţei în alimentarea cu energie electrică în zone aflate în dezvoltare, cum ar fi cea de la Braşov, de exemplu.

Suntem în proces de implementare a sistemelor de ADMS (Advanced Distribution Management System) şi OMS (Outage Management System) care, împreună cu cele de contorizare inteligentă, constituie baza pentru tranziţia către sistemele de reţele inteligente. 

La finalul anului 2019 aveam depuse şase proiecte pentru accesarea surselor de finanţare europeană, în valoare de peste 250 mil. RON, dintre care patru au fost acceptate şi declarate eligibile, urmând etapa de evaluare tehnico-economică şi semnare a contractului de finanţare, celelalte două aflându-se în etapa de  evaluare. Acestea se referă la modernizări de staţii şi integrare în SCADĂ, implementare de sisteme moderne de management al datelor de măsurare (MDM-Meter Data Management), management avansat al activelor (AAM-Advanced Asset Management) şi contorizare inteligentă pe zone omogene de reţea.

Considerând nevoile actuale de transferare a activităţilor în mediul online pentru majoritatea afacerilor, un trend care, cel mai probabil, se va menţine şi după încheierea pandemiei, avem în vedere finalizarea unui portal adresat consumatorilor, în special pentru nevoile de racordare la reţea, precum şi o aplicaţie pentru telefoanele mobile, care să asigure  facilitarea şi scurtarea interacţiunilor necesare de-a lungul întregului proces.

Pentru îmbunătăţirea eficienţei operaţionale avem în portofoliul de proiecte şi implementarea unui sistem de management al forţei de muncă (WfM-Workforce Management), mai exact al echipelor ce desfăşoară activităţi în instalaţii, şi aplicarea conceptului de „start from home”, care se justifică cu atât mai mult, ţinând cont şi de „noua normalitate” pe care organizaţiile trebuie să o aibă în vedere în deciziile strategice de adaptare a modului de organizare a activităţii.

Aspectele legate de securitatea cibernetică nu pot lipsi în acest conext şi în perspectiva orientării către reţele inteligente, astfel încât aş menţiona două dintre proiectele finanţate din fonduri europene în care Grupul Electrica este membru în consorţii internaţionale, alături de alţi parteneri români.

Primul este proiectul Success (Seccuring Critical Energy Infrastructure) deja finalizat,  care a avut printre obiective identificarea ameninţărilor şi riscurilor cibernetice, precum şi asigurarea rezilienţei sistemelor inteligente de măsurare, iar cel de-al doilea este proiectul InteGridy, în curs de desfăşurare, care se referă la realizarea unui proiect pilot de „răspuns la cerere” al utilizatorilor reţelei de distribuţie (Demande Side Response).

Nu în cele din urmă, avem în vedere pregătirea proiectelor care derivă din schimbările majore generate de tranziţia energetică şi Pactul Ecologic European (Green Deal), care vor aduce cu siguranţă un impact semnificativ asupra reţelelor de distribuţie, pe termen mediu şi lung. Acest impact poate fi privit  atât din perspectiva provocărilor, dar şi din cea a oportunităţilor, sub condiţia identificării surselor de finanţare şi promovării unei strategii adaptate contextului.

Vă păstraţi planul de instalare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice sau aţi luat în calcul adaptări în funcţie de contextul sanitar local? 

Pentru prima parte a anului ritmul de instalare a fost temporizat de limitările impuse de distanţarea fizică şi de limitarea interacţiunilor dintre angajaţii proprii sau ai firmelor prestatoare şi consumatori. Estimăm că, prin eforturi rezonabile, planificările iniţiale ar putea fi respectate în a doua parte a anului, sub condiţia evitării unui al doilea „lockdown”. În cazul în care vor exista factori de influenţă care nu sunt în controlul nostru, avem în vedere adaptarea planurilor şi recuperarea deviaţiilor anul următor.

Cum asiguraţi intervenţiile în această perioadă?

Prin planurile de rezilienţă pe care le-am elaborat în cadrul fiecărei companii operaţionale a Grupului au fost stabilite foarte clar pentru fiecare tip de activitate măsurile de protecţie care se impun, echipamentele de protecţie necesare, s-a asigurat dotarea cu materiale de protecţie şi dezinfectanţi şi s-au stabilit protocoale de lucru pentru situaţiile posibile în care ar fi necesară intervenţia angajaţilor noştri, chiar şi atunci când ar fi necesar accesul în zone cu risc.

Concret, printre măsurile adoptate pe aria de distribuţie se numără separarea personalului în grupe distincte, planificarea turelor, astfel încât să existe personal disponibil de rezervă în caz de îmbolnăviri, evitarea întâlnirii la schimbarea turelor, asigurarea de maşini suplimentare, dotarea şi instruirea corespunzătoare, asigurarea condiţiilor de izolare, efectuarea de teste.

Acest mod de lucru va continua şi în perioada următoare, angajaţii care efectuează intervenţii fiind una dintre categoriile expuse. Colegii noştri fac eforturi în fiecare zi pentru exploatarea în siguranţă a reţelelor, asigurarea stabilităţii sistemului şi nu în cele din urmă, asigurarea confortului populaţiei şi de aceea, merită aprecierile noastre pentru modul exemplar în care au gestionat situaţia până în prezent.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite