Avionul prezidenţial al lui Ion Iliescu, scos la licitaţie în acelaşi timp cu cel al lui Nicolae Ceauşescu FOTO

Avionul prezidenţial al lui Ion Iliescu, scos la licitaţie în acelaşi timp cu cel al lui Nicolae Ceauşescu FOTO

Foto Artmark

Una dintre cele mai cunoscute case de licitaţie din România a programat pentru data de 27 mai, ora 18,30, vânzarea prin licitaţie a două avioane prezidenţiale, unul care a aparţinut dictatorului Nicolae Ceauşescu, celălalt folosit de Ion Iliescu.

Pentru fiecare dintre acestea, preţul de pornire este de 25.000 de euro.
 
În ce priveşte avionul fostului preşedinte Ion Iliescu,  cu numărul de înregistrare YR-BRI, este ultimul ROMBAC 1-11 construit, efectuând primul zbor în anul 1989.. 
 
A fost avion prezindenţial în timpul primelor mandate ale lui Ion Iliescu şi îşi păstrează mobilierul specific acestei funcţii. ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasageri cu reacţie produs în România. A fost construit la Întreprinderea de Avioane Bucureşti, după licenţa avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 şi produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.
 
 
Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 şi a fost prezentat presei şi oficialităţilor române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în faţa conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa.
 
Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta Bucureşti-Timişoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta Bucureşti-Londra.
 
Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane Bucureşti, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacţie din Europa comunistă, cu excepţia URSS.
 
În ce priveşte avionul dictatorului Nicolae Ceauşescu, înmatriculat YR-BRE, acesta a fost avion prezidenţial între 1986 şi 1989.
 
Datorită extremei sale rarităţi şi însemnătăţii pentru istoria tehnică a României, avionul a fost clasat în patrimoniul cultural naţional mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea patrimoniului cultural naţional mobil. Vânzarea are caracter de lichidare, avionul fiind pus în licitaţie în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia.
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările