Sărăcie la benzinărie: trei plinuri de carburant dintr-un salariu minim

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Raportul dintre preţul carburanţilor şi salariul minim pe economie este astăzi la fel ca în 2007
Raportul dintre preţul carburanţilor şi salariul minim pe economie este astăzi la fel ca în 2007

După opt ani de scăderi, puterea de cumpărare o ia de la zero: românii pot cumpăra doar 130 de litri de carburant cu un salariu minim pe economie, la fel ca în anul 2007.

În ciuda faptului că salariul minim a crescut constant în ultimii ani, puterea de cumpărare abia acum a revenit la nivelul din 2007, un român permiţându-şi în acest moment să achiziţioneze din salariul minim 130 de litri de carburant. Acest indicator a înregistrat mari scăderi în timpul crizei.

Dacă la începutul anului 2007, cu un salariu minim net pe economie se puteau achiziţiona 130 de litri de carburant, în anii 2010 şi 2012 cantitatea de carburant ce putea fi astfel cumpărată a scăzut sub 100 de litri, acest indicator ajungând la 96 de litri în august şi decembrie 2010.

A fost chiar şi sub 90 de litri, în lunile august şi decembrie 2012, când din salariul minim ajungea doar pentru 88 de litri de combustibili, potrivit unui studiu realizat de Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România – InfoCons.

„Corelarea preţului carburantului, în urma înregistrării scăderii costului per baril, a început să se simtă în ţara noastră abia din ianuarie 2015, când cantitatea de combustibil achiziţionat cu un salariu minim pe economie a atins din nou pragul de 130 l, înregistrat în 2007“, se arată în studiul asociaţiei InfoCons.

Spre exemplu, salariul minim brut a crescut de la 390 de lei în ianuarie 2007 la 975 de lei în acest an, în vreme ce preţul benzinei a urcat de la 3,2 lei în ianuarie 2007 la 4,9 lei în luna ianuarie 2015.

Între timp, din ianuarie până în martie, benzina s-a scumpit din nou, până la 5,4 lei pe litru, potrivit raportărilor Comisiei Europene.

Darius Vâlcov, ministrul Finanţelor, declara zilele trecute că se va întâlni din nou cu reprezentanţii grupurilor petroliere din România, după ce a constatat că preţurile carburanţilor au crescut faţă de luna trecută, deşi sunt mai mici faţă de luna corespondentă din 2014.

Foamea loveşte şi la buget, şi la pompă

„La nivelul Uniunii Europene, nu toate statele au un salariu minim. Din păcate, acciza a crescut foarte mult, ceea ce înseamnă că a crescut impozitarea directă. În urma acestui studiu constatăm că practic nivelul de trai a scăzut mult mai jos decât o arată piaţa. La nivelul medicamentelor, unele sunt chiar mai scumpe la noi decât în UE. De asemenea, am constatat că atunci când se ieftineşte barilul, scăderea se transmite în preţ în interval de două-trei luni, pe când creşterea barilului sau a dolarului se vede în maximum 24 sau 48 de ore la pompă. Nu ştiu cât ar trebui să facă statul vizavi de petrolişti, dar ar putea să crească salariul minim sau să elimine dubla impozitare: ori rovinietă, ori accize“, a declarat, pentru „Adevărul“, Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons.

El spune că şi consumatorii ar trebui să fie mai conştienţi de forţa lor. Preşedintele organizaţiei a dat ca exemplu un boicot din Polonia, care a dus imediat la scăderea preţurilor la carburanţi.

Românii au mai protestat faţă de scumpirile la pompă în perioada 2010-2011, când au existat chiar şi îndemnuri la boicot şi proteste cu monede la benzinării. Consumul de carburanţi a scăzut anul trecut, în urma introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litru.


Preţuri mai mari decât în Austria

România a ajuns în situaţia paradoxală de a avea carburanţi mai scumpi decât Austria, patria-mamă a grupului OMV (care controlează pachetul majoritar de acţiuni la Petrom), în condiţiile în care ponderea taxelor în preţ este mai mare în Austria decât în ţara noastră, potrivit datelor Comisiei Europene.

Astfel, preţul mediu pentru benzină era de 5,38 lei pe litru în România la raportarea din data de 2 martie, în vreme ce preţul fără taxe era de 2,3 lei pe litru. Acelaşi sortiment de benzină, dar comercializat în Austria, costă 1,196 euro pe litru, ceea ce înseamnă 5,31 lei pe litru, iar preţul fără taxe este de 0,5 euro, adică 2,2 lei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite